کد خبر: ۷۱۰۳۹۷
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۴
انتقاد تند گزارشگر ویژه سازمان ملل از اسرائیل

دوره پایان آپارتاید اسرائیل آغاز شده است؟

در سال‌های اخیر نهاد‌های غیردولتی و مردم‌نهاد و گزارش‌های سازمان ملل متحد نشان می‌دهد که اسرائیل یک رژیم آپارتاید است. اسرائیل دائما با طرح موضوع یهودستیزی در حال توجیه اقدامات خود بوده، اما اکنون این حربه رنگ باخته است".
دوره پایان آپارتاید اسرائیل آغاز شده است؟
آفتاب‌‌نیوز :

سرویس بین الملل- اسرائیل مدت‌هاست که در حوزه حقوقی و اخلاقی توان استدلال ندارد و در عرصه سیاسی نیز در حال باختن است.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ "ریچارد فالک" استاد برجسته حقوق بین‌الملل در دانشگاه پرینستون و گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر فلسطین در مقاله‌ای در سایت "میدل ایست آی" با اشاره به عمیق‌تر و گسترده‌تر شدن بحران کنونی فلسطین و اسرائیل و افزایش تلفات اشاره می‌کند که اسرائیل بیش از پیش بی‌اعتبار شده و می‌نویسد: "پلیس اسرائیل در حال محافظت از شهرک‌نشینان افراطی یهودی است که شعار‌های نژادپرستانه "مرگ بر اعراب" را فریاد می‌زدند و خواستار نسل‌زدایی علیه فلسطینیان هستند. رهبران کشور‌های غربی نیز با کمال تاسف دعوت به خویشتن‌داری هر دو طرف را مطرح کرده‌اند؛ گویی که دو طرف به یک اندازه مقصر هستند و به صورت یکجانبه حق اسرائیل برای دفاع از خود را تایید می‌کنند.

فالک افزوده است: ریشه درگیری‌ها و تنش‌های اخیر اخراج، آزار و اذیت خانواده‌های فلسطینی در شیخ جراح بود. دادگاه اسرائیل دو ماه پیش احکامی را علیه فلسطینیان ساکن آن محله در قدس شرقی صادر کرد که براساس آن فلسطینیان باید خانه‌های‌شان را کم‌تر از یک ماه تخلیه کرده و به یهودی‌های شهرک‌نشین تحویل می‌دادند.

حوادث هفته گذشته به روشنی نشان داد که فلسطینیان در برابر ظلم طولانی‌مدت مقاومت می‌کنند و صرفنظر از شدت سختی‌های تحمیل شده آرام نمی‌شوند. اسرائیل مدت‌هاست که آپارتاید است. اکنون اعتراض به این موضوع خیلی دیر است. برای اسرائیلی‌ها و بسیاری از کشور‌های غربی خشن خواندن حماس و تروریست دانستن آن با هدف توجیه اقدامات نظامی است تا این‌گونه واکنش اسرائیل منطقی به نظر رسد. واقعیت، اما آن است که حملات اسرائیل تنبیهی سخت برای مردم غزه و با هدف پیشگیری از حملات آینده از غزه طراحی شده است. جالب آن‌که حملات موشکی و پهپاد‌های اسرائیلی دفاعی قلمداد می‌شوند در حالی که موشک‌های حماس تروریستی خوانده می‌شوند. این در حالی است که محاصره غزه از سال ۲۰۰۷ میلادی باعث بیکاری ۵۰ درصدی در میان فلسطینیان ساکن غزه شده است.

اقدامات اخیر اسرائیل در بی خانمان کردن فلسطینیان، نمک پاشیدن بر زخم کهنه آنان است. در سال ۱۹۴۸ میلادی، اسرائیل با استفاده از بولدوزر چند صد روستای فلسطینی را تخریب و فلسطینیان را آواره کرد. اسرائیل دهه‌ها برای پنهان کردن ویژگی آپارتاید خود موفق بود و با طرح موضوع هولوکاست برای خود مشروعیت کسب می‌کرد. اسرائیل تلاش می‌کرد با نمایش ظاهری مدرن از خود در برابر فلسطین عقب‌مانده پایبندی یهودیان به ارزش‌های غربی و در مقابل، تعهد فلسطینیان به تروریسم را به نمایش گذارد. با این وجود، در سال‌های اخیر نهاد‌های غیردولتی و مردم‌نهاد و گزارش‌های سازمان ملل متحد نشان می‌دهد که اسرائیل یک رژیم آپارتاید است. اسرائیل دائما با طرح موضوع یهودستیزی در حال توجیه اقدامات خود بوده، اما اکنون این حربه رنگ باخته است".

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۸
ناشناس
|
United States of America
|
۰۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۲
4
24
چطور است وقتی اسراییل ۲۳ واحد خانه قدیمی در یک محله مورد اختلاف را تصرف میکند اینهمه خبر منتشر میکنید ولی در مورد نسل کشی یکصد میلیون مسلمان اویغور که رسما توسط دولت چین از سکونتگاهشان اخراج و به اردوگاههای کار اجباری کوچانده میشوند و زنانشان عقیم سازی و مردانشان به فجیع ترین شکل شکنجه و کشته می شوند حتی یکبار هم صدایتان در نمی آید. بالشخصه صد در صد در مورد نیت و صداقتتان شک دارم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۲
پاسخ کاملا معلوم است. علیرغم تغییرات بوجود آمده جهان هنوز دو قطبی است. بلوک شرق کمونیست به رهبری روسیه و چین، و بلوک غرب امپریالیست به رهبری آمریکا. با توجه به اینکه بسیاری از مسئولین ایران طرفدار ی بلوک شرق(کمونیست) هستند پس هر اقدامی که توسط روسیه در چچن و چین در ایغور بر سر مسلمانان میاورند مهم نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۲
سواد نداری، انصاف داشته باش. شرف داشته باش.
سالهای سال این رژیم کثیف، هزاران فلسطینی رو داره قتل عام می کنه، علیه همه کشورها توطئه می کنه، خاورمیانه را به خاک و خون کشیده، بعد یکی مثل تو دهنش رو باز می کنه می گه ۲۳ تا خونه قدیمی.
..... از تو سخت می شه پیدا کرد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
شما که چرا از مسلمانان آیغور چیزی نگفتی
داریوش
|
United States of America
|
۰۷:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۲
1
12
بهتر است این مطلب که در آفتاب نیوز منتشر شده، را مطالعه بفرمائید:

"چین و سرکوب مسلمانان اویغور؛ شری غیرقابل بازگویی"
ناشناس
|
Germany
|
۱۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۲
1
3
چطوره پول مردم ایران رو میریزید تو سهام امریکا و در ساخت تسلیحات مستقیم دخالت دارید و بعد اشک تمساح میریزید? هر امریکایی بدون کار کردن متوسط 150 هزار دلار در سال گذشته پول دریافت کرده.
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۴:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۲
1
3
افتاب یا کیهان 2؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۲
3
1
آفتاب جان، کار درست رو انجام بده خواهشا و به افرادی که نظرات بیمارگونه خود را می گذارند بها نده. اینها در هر حال مخالف خواهند بود.
کار اینها شبهه افکنی است و هیچ معیار و ارزشی ندارند.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین