کد خبر: ۷۱۰۴۴۱
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۴
تعامل با جهان با فلسفه وجودی یک جریان مغایرت دارد

واکنش ربیعی به ادعاهای جنجال‌برانگیز «منبع مطلع» درباره مذاکرات وین

شبکه انگلیسی‌زبان که از ابتدای مذاکرات وین در اواسط فروردین، در انتشار اخبار منفی به نقل از منابع آگاه مداومت داشته است، آخر هفته گذشته نیز باز برخلاف مواضع رسمی و هم‌زمان به ادعای نقل قول از منابع رسمی خبرپردازی کرد.
واکنش ربیعی به ادعاهای جنجال‌برانگیز «منبع مطلع» درباره مذاکرات وین
آفتاب‌‌نیوز :

انگار تا وقتی مذاکرات ادامه دارد، چوب پرس‌تی‌وی چرخ دیپلماسی را رها نمی‌کند. این بار بعد از اینکه رئیس‌جمهور و برخی دیگر از مقامات از پیشرفت‌های مذاکرات و نزدیکی رفع تحریم‌ها گفتند، پرس‌تی‌وی به نقل از همان منبع آگاه همیشگی مدعی شد آمریکا قصد لغو تحریم‌ها را ندارد. نکته قابل توجه اینجاست که پرس‌تی‌وی اخبار خود را به نقل از منبع آگاه در جریان مذاکرات منتشر می‌کند، در حالی‌که نقش‌آفرینان اصلی ایرانی در روند مذاکرات نه‌تنها اخبار این شبکه را رد کرده‌اند بلکه با اصل روند خبررسانی این شبکه مخالفت‌های تند و صریح خود را اعلام کرده‌اند. در همین رابطه، علی ربیعی، سخنگوی دولت در این باره به «شرق» گفت این روند رسانه‌ای به زیان منافع ملی است. او همچنین به عنوان یکی دیگر از اعضای دولت، بر عدم صحت اخبار این شبکه تأکید کرد.

تعامل با جهان با فلسفه وجودی‌شان مغایرت دارد

سخنگوی دولت درباره این روند تولید اخبار در پرس‌تی‌وی گفت: «در همه کشورها و براساس یک اصل کلی و در زمانی که کشور در یک عرصه سخت برای احقاق حقوق ملی است، شایسته است همگان سربازان میدان در آن عرصه را حمایت کنند و از بیان مطالبی که اخلال ایجاد می‌کند یا موضوع مناقشه می‌شود، خودداری کنند.

اخبار پرس‌تی‌وی به زیان منافع ملی است

در ایران با توجه به ساختارهای موجود این انتظار از ارکان حاکمیت و به ویژه صداوسیما به عنوان رسانه ملی بیش از همه مورد انتظار است». اشاره ربیعی به این مسئله در حالی است که همین انتصاب صداوسیما به حاکمیت در ایران باعث شده است ادعاهای این شبکه انگلیسی‌زبان در بین ناظران و مقامات خارجی نیز جلب توجه کند و حتی به گفته سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه و رئیس هیئت ایرانی مذاکره‌کننده در وین، باعث ایجاد سردرگمی در دیگر طرف‌های برجام شود.

ربیعی در ادامه تصریح کرد: «جریان فکری در کشور که اعتقاد چندانی به شیوه‌های تعاملی با جهان را نداشتند، همواره در این سال‌ها با ادبیات مختلف این مخالفت را نشان می‌دهند. به نظرم تعامل با جهان به نوعی با فلسفه وجودی آنها مغایرت دارد».

تا پیش از دوران انتخابات، نام‌بردن از برجام را هم مذموم می‌دانستند

سخنگوی دولت ادامه داد: «متأسفانه در دوران جنگ اقتصادی و رویارویی دولت با جنایت ترامپ ما همواره شاهد جهت‌گیری غلط بسیاری از افراد و جریان‌ها بودیم و گاهی بین حملات آنها و تخریب‌های بیرونی نمی‌توانیم تمایزی قائل شویم. حتی تا این اندازه پیش رفتند که زمانی نام‌بردن از برجام را امری مذموم می‌دانستند، هرچند امروز با چرخش زمان و در آستانه انتخابات چنین نگرشی ندارند».

ربیعی تأکید کرد: «حتی در موضع افراطی‌تر از عدم رأی‌آوری ترامپ برخی دچار نگرانی شدند. روی سخن من با این افراد نیست همه جریان‌ها، افراد و گرایش‌های سیاسی صاحب دیدگاه خود هستند و مردم درخصوص دیدگاه‌های آنها قضاوت خواهند کرد».

به نمایندگی از یک تفکر، به زیان منافع ملی عمل می‌کنند

ربیعی افزود: «در اینجاست که شبکه خبری مورد اشاره به مثابه نمایندگی یک تفکر دقیقا در جهت مخالفت با سیاست‌های ملی درخصوص بودجه و مذاکرات اقدام می‌کند که عاری از صحت است». وی تصریح کرد: «مقام مسئول و مستقیم مذاکره‌کننده بارها اعلام کرده که این‌گونه خبررسانی‌ها جنبه تخریبی برای مذاکرات دارد و روند شکل‌گرفته تحت عنوان منبع آگاه به زیان منافع ملی است».

صدای ساز مخالف از کجا می‌رسد

اما ربیعی اولین کسی نیست که به مقابله با اقدامات پرس‌تی‌وی می‌پردازد، پیش‌تر عراقچی در توییتی به زبان انگلیسی تصریح کرده بود منبع پرس‌تی‌وی «مطلع نیست». بعد از این واکنش صریح عراقچی بود که برخی فعالان رسانه‌ای شورای عالی امنیت ملی و دبیرخانه این شورا به عنوان نهاد زیردست او را به عنوان هویت احتمالی منبع مطلع معرفی کردند. این دبیرخانه البته پیش از این هم سابقه ساز مخالف در پرونده هسته‌ای داشته است و زمانی که در ماجرای مصوبه مجلس درباره برجام و پرونده هسته‌ای، بحث بین دولت و مجلس در جریان بود، این دبیرخانه به موضوع ورود کرد و موضعی خلاف مواضع دولت را اتخاذ کرد.

اقدامی که حتی کسی مثل علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران را هم به واکنش واداشت تا این اقدام را نادرست و سیاسی بخواند. اما اتفاقات یکی دو ماه گذشته نشان می‌دهد، ظاهرا تصمیم‌گیران آن نهاد به تقابل با تیم دیپلماسی در صحنه داخلی اکتفا نکردند و تا وقتی مذاکرات ادامه دارد، در صحنه بین‌المللی و با تریبون ملی هم به این چالش‌آفرینی ادامه می‌دهند.

منبع: شرق
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۲
0
8
واقعا کجای دنیا سراغ دارید یک دبیرخانه آنهم خود از امنیت ملی باشد و ضد منافع ملی؟؟؟؟؟؟؟ احتمالا همه نفوذی هستند مثل دیگرانی که دین نما هستند ولی......!!!!!!!!!!!!!!!!!
پاسخ ها
سجاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
واقعا کجای دنیا دیدین که 8 سال، یک دولت وعده توافق و رفع موانع را در آینده نزدیگ، تکرار کنه و هردفعه معلوم بشه که خوشخیالی محض بوده و بازهم تکرار کنه
حالا داریم مفهوم تکرار سال 96 را میفهمیم
تکرار دروغ و توهم و خوش خیالی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۲
0
0
پرس تی وی... منبع خبری بی بی سی... ووآ... ایران اینتر نشنال وووو
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۲
0
0
جناب ربیعی جوجه را اخر پاییز میشمارند!!!!
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۸:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۲
1
0
پرس تیوی هم یک خبرگذاری است مثل بی بی سی رویترز و..... حالا چون اخبارش را شما دوست ندارین میشه بد؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۲
0
0
آقای ربیعی ب خود زحمت می کشید بگذارید این چند روزی که در پاستور هستید هم به شما خوش بگذرد با انواع خوردنی ها و نوشیدنی ها و خدمات بی شائبه و بگذارید به مردم خوشش بگذرد با نشنیدن حرفهایی که هر گز عملی نخواهند شد حداقل ملت را آزار ندهید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۲
1
0
در هر صورت قرار است مذاکرات به نتیجه نرسد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۲
0
0
رسانه به ظاهرملی رسانه دولت درسایه است که متاسفانه برحسب جهت داده شده کا ملا برمنافع جناح وجریان خاص کشور هدفمنداقدام می کندومعمولا بافراافکنی وعوام فریبانه اهداف خود رادرجهت منافع ملت جلوه می دهد.درود بر دکترمحمدجواد ظریف که گوشه کوچک اقدامات دولت درسایه راشفاف سازی کردند
احمدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
0
1
احتمال داره افرادی از دولت روسیه جیره و رشوه گرفته باشند فقط احتمال میدهم نمیدانم یک فرض است چونکه اقای ظریف گفته بود دولت روسیه که در هراس از توافق امریکا با ایران است به هرکاری دست میزندملت هوشیار باشند شرق و غرب نفوذی دارند در نظام البته در همه کشورها چنین بوده و هست
ناشناس
|
Sweden
|
۰۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
0
0
معلوم نیست کی چکاره است ، همه در کار همدیگر دخالت می کنند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
0
0
فعلا که حرفای منبع مطلع درست از آب در اومده
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین