کد خبر: ۷۱۰۴۴۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۵

لطفا واکسن خاصی را طلب نکنید!

تزریق واکسن کرونا به سالمندان ادامه دارد و آن چیزی که می‌تواند روند آن را سریع تر کند، همراهی مردم است چراکه درخواست نوع خاصی از واکسن نه تنها شرایط را سخت تر می‌کند بلکه باعث روند کند واکسیناسیون خواهد شد.
لطفا واکسن خاصی را طلب نکنید!
آفتاب‌‌نیوز :

تزریق واکسن کرونا طبق پروتکل‌های تعیین شده از سوی وزارت بهداشت در حال انجام است . ابتدا به دلیل آسیب‌پذیری گروه‌های سالمند، از این گروه‌ها آغاز شده و همین طور ادامه دارد.

برای آشنایی با نحوه تزریق واکست به یکی از پایگاه‌ها سلامت شمال شهر بیرجند رفتیم. سالمندان به ترتیب در حال مراجعه بودند و بدون تجمع واکسن را دریافت کرده، کمی توقف می‌کردند و سپس خارج می‌شوند. مراقبان سلامت به جامعه هدف منطقه خود زنگ زده، ساعت و زمان دقیق مراجعه را مشخص کرده و از سالمندان می‌خواستند در این زمان تعیین شده همراه یک نفر مراجعه کنند.

حس کردم هنوز زنده‌ام!

پیرمردی که برای تزریق مراجعه کرده بود، واکسن خود را زد؛ دست به دعا برداشت و گفت: خدا خیرشان دهد و بعد دعاهایی نصیب کادر درمان و وزیر بهداشت کرد.

چقدر زیبا بود این دعاها. مراقب سلامت از خواست در سالمن منتطظر بنشیند تا اگر در نیم ساعت بعدی علائمی داشت به او رسیدگی شود. در طول مدت نیم ساعت در حال دعا و ذکر بود برای بیماران و کادر درمان.

می‌گفت: وقتی به من زنگ زدند که برای تزریق واکسن مراجعه کن احساس کردم هنوز وجود دارم و هنوز مسئولان کشور دلشان برای من می‌تپد؛ احساس کردم هنوز زنده‌ام.

نیم ساعتش که تمام شد و دید علائمی ندارد با معاینه مراقبان سلامت با پایی که به کندی پیش می‌رفت، مرکز را ترک کرد اما دعا بر لب داشت.

آن طرف تر زن و شوهر سالمندی دست در دست یکدیگر برای تزریق آمده بودند. آنان نیز با کمی ترس وارد اتاق شدند و ئوقتی تزریق تمام شد مسرورتر از قبل بودند. از مردم خواستند تا هر آنچه وزارت بهداشت خواسته انجام دهند و براساس پروتکل‌ها واکسن خود را تزریق کنند.

مراقبان سلامت توصیه می‌کنند پس از تزریق واکسن کرونا، اشخاص به مدت نیم ساعت در یک مرکز بهداشت و درمان تحت نظر قرار گیرند، زیرا عوارض اصلی واکسیناسیون در این بازه زمانی اتفاق می‌افتد.

ضعف، بی حالی و سرگیجه، تهوع، استفراغ، غش کردن، برخی از واکنش‌های آلرژیک مانند خارش، اختلالات تنفسی و کوتاهی تنفس از جمله عوارض تزریق واکسن است. تداوم عوارض تزریق واکسن بعد از یک هفته باید به پزشک اطلاع داده شود.

حجم سنگین عملیات واکسیناسیون کرونا و ضرورت کمک دستگاه‌ها

امیرمهدی زنگویی مطلق، رئیس مرکز بهداشت بیرجند پیش از این گفته بود: در شهرستان بیرجند ۲۰۰ هزار نفر بالای ۱۸ سال واجد شرایط واکسیناسیون کرونا هستند که در دو نوبت باید ۴۰۰ هزار دوز واکسن به آن‌ها تزریق شود.

وی به حجم سنگین عملیات واکسیناسیون کرونا در بیرجند اشاره کرد و از تمامی دستگاه‌های اجرایی خواست مرکز بهداشت را در تسهیل واکسیناسیون یاری کنند.

زنگویی مطلق با اشاره به وجود ۴ هزار سالمند بالای ۸۰ سال در بیرجند افزود: واکسیناسیون کرونای ۳ هزار و ۳۰۰ نفر در شهرستان بیرجند انجام شده و با وجود فراخوان مابقی افراد، هنوز کسی مراجعه نکرده است.

وی خاطرنشان کرد: کمبود واکسن در خراسان جنوبی نداریم و برای بیماران خاص و سالمندانی که توانایی مراجعه حضوری ندارند، تیم‌های سیار پیش بینی شده است تا امکان حضور آنان در مراکز تجمیعی فراهم شود.

کمبود واکسن شایعه است

غلامرضا شریف‌زاده، دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل ویروس کرونا در خراسان جنوبی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: از 29 اردیبهشت‌ماه، واکسیناسیون کرونا ویژه افراد بالای ۷۵ سال در استان آغاز شده است.

وی افزود: محموله جدید واکسن از هفته گذشته وارد خراسان جنوبی شده و این امر روند تزریق را سرعت بخشیده و مشکلی از نطر توزیع واکسن نداریم.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل ویروس کرونا در خراسان جنوبی با بیان اینکه روند واکسیناسیون باتوجه به جمعیت مطلوب است، تصریح کرد: مراکز تجمیعی واکسیناسیون در استان در حال افزایش است و هر مکانی را که انتخاب کنیم باید حتماً شرایط لازم را داشته باشد تا افراد بتوانند پس از واکسن نیز توقف کنند.

دو مرکز تجمیعی در هفته جاری در بیرجند راه‌اندازی می‌شود

شریف‌زاده با بیان اینکه در شهرستان بیرجند به سه مرکز تجمیعی واکسیناسیون نیاز داریم که یک مرکز راه‌اندازی شده است، تصریح کرد: دو مرکز تجمیعی دیگر نیز در هفته جاری در بیرجند راه‌اندازی خواهد شد.

وی با بیان اینکه باتوجه به جمعیت، مراکز تجمیعی در هر شهر راه‌اندازی می‌شود، افزود: در شهرستان‌های طبس، فردوس و قاین نیز این مراکز آماده شده که در شهرستان طبس روز پنجشنبه تزریق واکسن را آغاز کرده و در شهرستان‌های فردوس و قاین از امروز این مراکز واکسیناسیون را آغاز کردند.

درخواست عجیب سالمندان

کامبیز مهدی زاده، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز چندی پیش به خبرنگاران گفت: در برخی از شهرستان‌ها افراد بالای ۸۰ سال برای تزریق واکسن مراجعه نکرده‌اند چراکه علت عدم مراجعه در این شهرستان‌ها درخواست نوع خاصی از واکسن کرونا است و تزریق واکسن موجود مورد پذیرش گروه هدف نیست.

وی با بیان اینکه عدم پذیرش نوع واکسن موجود توسط سالمندان، در فرایند واکسیناسیون مشکل ایجاد می‌کند، بیان کرد: بر اساس سند واکسیناسیون کرونا و طبق دستور وزارت بهداشت، دانشگاه‌های علوم پزشکی زمانی واکسیناسیون گروه سنی پایین‌تر را می‌توانند آغاز کند که تزریق واکسن برای گروه سنی بالای ۸۰ به درصد خاصی برسد.

نگذارید روند واکسیناسیون کند پیش رود

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تصریح کرد: در بعضی از شهرستان‌ها درخواست دریافت واکسن کرونا در افراد بالای ۸۰ سال تمام شده، اما پوشش واکسن کرونا به ۵۰ درصد نرسیده است.

وی با اشاره به اینکه استان خراسان جنوبی پهناور است، یادآور شد: مشکل کمبود واکسن در استان وجود ندارد، اما دیگر مراجعه کننده‌ای برای تزریق این نوع واکسن وجود ندارد.

اکنون واکسیناسیون کرونا با روندی مطلوب در حال پیش روی است؛ صحبت‌هایی نظیر "من این واکسن را نمی‌زنم" یا "واکسن نوع دیگری را به من تزریق کنید"؛ نه تنها زخمی را مرهم نمی‌بخشد بلکه برای خود و هم نوعانمان زخمی جدید می‌تراشد؛ در این آشفته بازار بیماری، مراقب یکدیگر باشیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
غیر قابل نشر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۲
0
0
بله واکسن خاص برا افراد خاصه .
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین