کد خبر: ۷۱۰۵۴۲
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۶

کرونا عامل به وجود آمدن میلیاردرهای جدید در دنیا

مدیران شرکت‌های موفق در تولید واکسن کرونا و سرمایه گذاران آنها از برندگان بحران کرونا بودند که سرمایه هنگفتی را به دست آورده و در لیست میلیادرهای واکسنی دنیا قرار گرفتند.
کرونا عامل به وجود آمدن میلیاردرهای جدید در دنیا
آفتاب‌‌نیوز :

نشریه "بیلد" آلمان در گزارشی نوشت: بحران کرونا از میلیون ها نفر در دنیا شغل، درآمد وبسیاری امکانات را گرفت. تنها در آلمان محدودیت ها برای مقابله با کرونا 300 میلیارد یورو خسارت اقتصادی به بار آورد.

اما با کشف واکسن چراغ ها در پایان تونل بحران کرونا روشن شد. واکسن های نجات دهنده زندگی انسان ها برای تولیدکنندگان موفق و سرمایه گذاران آن ها صندوق های پر از پول را به همراه آورد و بحران کرونا سبب شد تا حداقل 9 میلیاردر جدید واکسن در دنیا شکل گیرد.

در راس لیست میلیاردرهای جدید "اوگر شاهین"، رئیس شرکت داروسازی بیون- تک و "استیفان بانسل" مدیر عامل شرکت مدرنا قرار دارند.

بر اساس تجزیه و تحلیل موسسه People’s Vaccine Alliance این دو مدیر عامل هر دو در حال حاضر حدود 4 میلیارد دلار ( 3.28 میلیارد یورو) ثروت دارند.

همچنین مدیران غول واکسن سازی چینی کانسینو CanSino و سرمایه گذاران اولیه مدرنا هم از جمله میلیاردهای جدید شکوفا شده در بحران کرونا هستند. سهام این شرکت بعد از تایید واکسن به شدت بالا رفت.

بر اساس این گزارش قیمت سهام شرکت مدرنا از فوریه سال 2020 بیش از 700 درصد، سهام شرکت بیون تک بیش از 600 درصد قیمت سهام شرکت چینی کانسینو هم حدود 440 درصد افزایش یافت.

بر اساس محاسبات انجام شده در این گزارش که سی ان ان آن را منتشر کرده است 9 میلیاردر جدید واکسن در حال حاضر حدود 19.3 میلیارد دلار دارایی دارند.

فعالان حقوق بشر این انتقاد را وارد می کنند که این مبلغ برای واکسیناسیون کامل حدود 780 میلیون نفر در کشورهای کم درآمد کافی است.

"آن ماریوت"، مدیر سیاست های بهداشتی شرکت امدادی آکسفام در بیانیه ای گفته است: این میلیاردها چهره انسانی سودهای کلانی هستند که بسیاری از شرکت های داروسازی از انحصار این واکسن ها کسب می کنند.

در هفته های اخیر بحث هایی درباره به تعویق افتادن ثبت حق انحصاری واکسن ها به منظور تولید بیشتر واکسن در دنیا شکل گرفت. این درخواست ها به این دلیل مطرح شد که تولید واکسن تا حدودی با بودجه عمومی پشتیبانی شود. اما آلمان از جمله مخالفان این طرح بود.

شرکت بیون تک از دولت آلمان حدود 325 میلیون یورو دریافت کرده تا خود را متعهد کند که به کشورهای با درآمد پایین واکسن هایی با قیمت تمام شده عرضه کند.

در دنیا بیش از 160 شرکت با کمک سرمایه گذاران در زمینه تحقیق و توسعه واکسن تلاش کردند. تنها تعداد کمی از این شرکت ها از جمله بیون تک و مدرنا در نهایت موفق شدند سریع ترین واکسن ها در تاریخ بشریت را تولید کنند و اکثر این شرکت ها با وجود هزینه زیاد این موفقیت را به دست نیاوردند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین