کد خبر: ۷۱۰۵۷۳
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۱
" لغو تحریم های ترامپ یک وظیفه قانونی و اخلاقی است"

ظریف خطاب به بایدن: از میراث ترامپ دست بردارید

وزیر امور خارجه کشورمان در پیامی توییتری به اظهارات روز گذشته همتای آمریکایی‌اش درباره تاثیر سیاست فشار حداکثری دونالد ترامپ بر ایران واکنش نشان داد.
ظریف خطاب به بایدن: از میراث ترامپ دست بردارید
آفتاب‌‌نیوز :

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در صفحه توییترش خطاب به آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نوشت: لغو تحریم های ترامپ یک وظیفه قانونی و اخلاقی است، نه یک وسیله نفوذ برای مذاکرات.

ظریف ادامه داد: برای ترامپ کارآمد نبود، برای شما هم نخواهد بود. میلیاردها دلار پول مردم ایران را که در خارج به خاطر زورگویی آمریکا گرو نگه داشته شده است را آزاد کنید.

او همچنین با خطاب قرار دادن جو بایدن رئیس جمهور آمریکا گفت: تاریخ مصرف میراث ترامپ گذشته است. از آن دست بردارید.

اظهارات ظریف در پی این مطرح می شود که بلینکن روز گذشته در گفت و گویی با شبکه ای بی سی گفته بود: ایران با داشتن سلاح هسته‌ای یا توانایی ساخت سلاح هسته‌ای در مدت کوتاه می‌تواند در این زمینه‌ها با مصونیت بیشتری فعالیت کند که همین مسئله خود لزوم بازگردان مسئله هسته‌ای به چارچوبی که توافق هسته‌ای تعیین کرده بود را می‌افزاید. خیلی از این فعالیت‌ها درحال حاضر و در طول چهار سال گذشته ذیل فشار حداکثری که دولت قبلی اعمال کرده بود پیش می‌روند. بدون شک (فشار حداکثری) نتیجه‌ای که به دنبال آن بودیم - که توقف تمامی این فعالیت‌ها است - را به ارمغان نیاورد.

وزیر خارجه آمریکا افزود: برای همین اولین کاری که باید انجام دهیم بازگردان مسئله هسته‌ای به چارچوب خود است. به همین خاطر متعهد هستیم که تلاش کنیم و ببینیم آیا ایران به پایبندی به توافق هسته‌ای یا همان برجام بازخواهد گشت یا نه. برای همین مذاکرات در جریان است و آز آن به عنوان سکویی برای رسیدگی به دیگر مشکلات استفاده خواهیم کرد.

بلینکن در رابطه با برداشته شدن تحریم‌های اعمالی گفت: فکر کنم ما در پنجمین دور مذاکرات خود در وین با ایرانیان هستیم. چیزی که این مذاکرات مشخص کرده‌اند این است که هر طرف برای بازگشت به پایبندی باید چه کارهایی انجام دهد. ما می‌دانیم که چه تحریم‌هایی اگر در مغایرت بر توافق هسته‌ای باشند، باید برداشته شوند. مسئله مهمتر این است که ایران نیز می‌داند که برای بازگشت به توافق باید چه کارهایی انجام دهد اما ما هنوز ندیده‌ایم که آیا ایران حاضر و مایل به انجام کارهایی است که باید انجام دهد یا نه. این یک آزمون است و ما هنوز جوابی برای آن نداریم.

سید عباس عراقچی نیز در واکنش به این اظهارات بلینکن در صفحه توییتر خود نوشت : «دیروز ۴ ساعت در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خصوص مذاکرات وین گفتگو داشتم. جلسه سخت اما مفیدی بود.

اصول یکی است: آمریکا به عنوان طرفی که برجام را ترک کرده است، باید اول تحریم های خود را بردارد. پس از راستی آزمایی ایران اجرای کامل برجام را از سر خواهد گرفت. آیا آمریکا آماده است؟»

 جلسات اخیر کمیسیون مشترک برجام در راستای احیای توافق هسته‌ای از طریق لغو تحریم‌های اعمال شده آمریکا بر ایران و بازگشت دوجانبه آمریکا و ایران به پایبندی به توافق هسته‌ای، در هفته‌های اخیر برگزار شده‌اند.

نمایندگان آمریکا نیز در طول این مذاکرات در وین حضور داشتند اما هیچ مذاکره مستقیمی میان ایران و آمریکا در وین انجام نشده و روند احیای برجام صرفا از طریق مذاکرات شرکای برجام و فعالیت کارگروه‌ها ادامه داشته است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۷
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
0
7
بایدن می خواست اروپا ودیگر کشورها را نگاهشان را نسبت به رمان ترامپ تغییر دهد که داد
دیگر نیازی به برداشتن تحریمها ندارد و با اطمینان عرض کنم منطقی و به نفعش نیست بردارد
جنگهایی امثال غزه نیز دریچه ای جدید برای اسراییل امریکا و اروپا باز میکند جهت بازی با دنیا
هدف انان از جنگ کوتاه مدت نیز خراب کردن زیر ساختهاست که انجام دادند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
0
11
حیف ترامپ رای نیاورد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
0
5
خیلی خوش خیالی .
ناشناس
|
United States of America
|
۱۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
0
6
حیف که فرصت مذاکره با ترامپ را از کف دادین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
هیچ موقع هم نمی توانند با دنیا مصاله بکنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
5
7
آقای ظریف نتیجه این همه بدبختی ملت ایران شما هستید ...
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
0
0
وزیر امور خارجه یک کشور باید جذبه داشته باشد نه همیشه به خنده...
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین