کد خبر: ۷۱۰۶۷
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۷:۰۳
تکوین جریانات میانه رو در انتخابات مجلس هشتم

یک گام دیگر تا رقابتی برابر

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: شورای نگهبان طی چند روز اخیر تعداد قابل توجهی از نامزدهایی که در مراحل اول و دوم بررسی ها توسط هیئت های اجرایی و نظارت رد صلاحیت شده و یا صلاحیتشان احراز نشده بود را تائید کرده و اعلام نموده که جمع دیگری از این افراد در بررسی نهایی که تا روز سوم اسفند به طول خواهد انجامید را تائید خواهد کرد تا زمینه برگزاری انتخاباتی رقابتی را بیش از پیش فراهم نماید. 

به گزارش آفتاب، در این بین افرادی از گروه های اصلاح طلب و اصولگرا نظراتی داشته و اعلام نموده اند که باید در نهایت منتظر اعلام نظر شورای نگهبان در بررسی های نهایی باقی ماند و تنها به کمیت تائید شدگان توجه ننمود. بر این اساس باید دید که در نهایت با بررسی هایی که صورت خواهد گرفت و افرادی که صلاحیتشان تائید خواهد شد، آیا زمینه برگزاری انتخاباتی رقابتی بین دو جناح حاکم کشور فراهم خواهد شد یا خیر؟ 

اما مسئله ای دیگر که در این بین به دور از هرگونه هیاهو و فارغ از دعوا بر سر نهایی کردن لیست و یا چانه زنی بر سر تائید صلاحیت ها خود نمایی می کند ولی دو جریان اصلی کشور از آن بی خبرند، تکوین جریان میانه  یا متشکل از افراد میانه رو دو جناح بوده و یا معتدلین ناشناخته دو جناح است.
 
این تحلیل در صورتی ارائه می شود که روز گذشته حجت الاسلام علی فلاحیان، وزیر اسبق اطلاعات، پس از اینکه نامش در لیست اصولگرایان مشهد قرار نمی گیرد، اعلام می کند که جبهه اصولگرایان مترقی با 80 نامزد مجلس هشتم کار خود را آغاز کرده و قصد دارد تا در انتخابات آتی به رقابت با سایر گروه های سیاسی بپردازد. 

در همین حال در جناح اصولگرا گروهی دیگر که عنوان ائتلاف فراگیر اصولگرایان را بر خود نهاده اند، مدتهاست که کار انتخاباتی خود را ورای فعالیت های جبهه متحد اصولگرایان آغاز نموده و حتی تا مرحله ای پیش رفته است که حدود 22 نامزد خود در تهران برای حضور در مجلس هشتم را نهایی ساخته است. 

بر این اساس شنیده شده محمد خوش چهره، امیدوار رضایی، سید محمد میرمحمدی، رضا طلایی نیک، حسین کنعانی مقدم، امیرعلی امیری، عادل آذر، محمد مهدی مظاهری، سعید ابوطالب، شجاعی کیاسری، ناصحی، محمود محمدی ، سعید صادقی، کمال دانشیار، حسن سبحانی، محمد کوثری و خانم خان محمدزاده، الهام امین زاده ، حسین مظفر ، نفیسه فیاض بخش ، حمید رضا کاتوزیان و سید علی ریاض نامزدهایی هستند که تاکنون در لیست ائتلاف فراگیر اصولگرایان در تهران قرار گرفته اند و به احتمال فراوان مابقی نامزدهای این ائتلاف تا پایان هفته تعیین خواهند شد. 

از سویی دیگر در جناح اصلاح طلب که از ابتدای فعالیت های انتخاباتی در این جریان سه ضلع اصلی ستاد ائتلاف، حزب اعتماد ملی و ائتلاف مردمی اصلاحات شکل گرفته است، کماکان درگیر مسئله رد صلاحیت هاست و بنا بر پیش بینی اعضای ستاد ائتلاف اصلاح طلبان در نهایت پس از بررسی نهایی تنها در 90 کرسی مجلس امکان رقابت خواهند داشت هرچند بعضی از اعضای ستاد ائتلاف، اعتماد ملی و ائتلاف مردمی نظری غیر ازاین دارند و به بررسی های مجدد شورای نگهبان و فرام شدن زمینه برگزاری انتخابات رقابتی بسیار امیدوارند. 

بنابراین اگرچه حضور جریانات نوظهور در جناح اصلاح طلب به چشم نمی خورد و اگرهم جریانی بوده به واسطه رد صلاحیت ها خود به خود حذف شده اما سه شاخه بودن جریان اصلاحات در انتخابات مجلس هشتم با موضع گیری های مسئولان این جریانات قطعی است؛ تاجایی که بعضا هر کدام اعلام نموده اند اگر هم قادر به ارائه لیست 30 نفره در تهران نباشند از نامزدهای مورد نظر خود که صلاحیتشان تائید شده است، لیستی را هرچند ناقص در تهران و شهرستان ها ارائه خواهند کرد. 

در هرحال حجت الاسلام موسوی لاری اعلام کرده که ستاد ائتلاف اصلاح طلبان تصمیمات نهایی خود را پس از بررسی نهایی صلاحیت ها به اطلاع عموم خواهد رساند و چگونگی حضور در انتخابات مجلس هشتم را تشریح خواهند کرد، در حالی که عبدالله ناصری، سخنگوی این ستاد، روز گذشته در نشست خبری خود گفته که لیست ستاد ائتلاف اصلاح طلبان در تهران سوم و در شهرستان ها چهارم اسفند ماه اعلام می شود. 

اما موسوی لاری که علیرغم تائید های صورت گرفته همچنان از رد صلاحیت های نامزدهای اصلی ستاد ائئلاف انتقاد می کند و می گوید افرادی که تاکنون توسط شورای نگهبان مورد تائید قرار گرفته اند، نامزدهایی بوده که فی سبیل الله در انتخابات ثبت نام کرده اند و نام تعداد معدودی از کاندیداهای مورد نظر ستاد ائتلاف در بین آنها دیده می شود. 

در پایان با توجه به اسامی که تاکنون از سوی برخی مراجع خبری اعلام شده و نظراتی که جمعی از اصلاح طلبان درباره برگزاری انتخابات رقابتی ارائه کرده اند می توان به این نتیجه رسید که هنوز یک گام دیگر تا فراهم شدن زمینه رقابتی برابر در انتخابات مجلس هشتم باقی است که ما نیز امیدواریم این روند در مرحله پایانی بررسی ها از سوی هیئت های نظارت و شورای نگهبان فراهم گردد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین