کد خبر: ۷۱۰۷۵۴
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۴

کرونا باعث ناشنوایی عصبی می‌شود

گروهی از محققان دانشگاه جان هاپکینز واقع در آمریکا دریافتند بین تزریق واکسن‌های کووید ۱۹ مبتنی بر mRNA و از دست رفتن ناگهانی حس شنوایی یا ناشنوایی عصبی ارتباط وجود دارد.
کرونا باعث ناشنوایی عصبی می‌شود
آفتاب‌‌نیوز :

از دست رفتن ناگهانی حس شنوایی یا ناشنوایی حسی عصبی یکی از انواع ناشنوایی است که در اثر بروز مشکل در عصب دهلیزی حلزونی رخ می‌دهد. این مشکل ممکن است در بخشی از عصب رخ دهد که درون گوش قرار دارد یا بخشی از آن را درگیر کند که درون مغز است.

این تحقیقات با تجزیه و تحلیل داده‌های موجود در سیستم گزارش رخدادهای نامطلوب واکسناسیون در بازه زمانی ۱۴ مارس ۲۰۲۰ تا ۲ مارس ۲۰۲۲ میلادی انجام گرفت.

بر اساس این داده‌ها در دوره مورد مطالعه ۴۰ مورد ناشنوایی حسی عصبی گزارش شده است که ۶۳ درصد آن‌ها زنان با میانگین سنی ۵۶ سال بوده‌اند. وقوع این رخداد تا ۲۱ روز پس از تزریق واکسن گزارش شده و به طور میانگین ناشنوایی عصبی ظرف ۴ روز پس از واکسیناسیون به وقوع پیوسته است.

در حدود ۷۵ درصد از این افراد با استفاده از استروئیدها که راهکار استاندارد درمان ناشنوایی حسی عصبی محسوب می‌شود، تحت درمان قرار گرفته‌اند.

محققان با تجزیه و تحلیل این اطلاعات دریافتند تزریق واکسن‌های مبتنی بر mRNA موجب افزایش ابتلا به عارضه ناشنوایی حسی عصبی به میزان ۰.۳ تا ۴.۱ مورد در هر ۱۰۰ هزار نفر می‌شود.

در سال ۲۰۱۶ نیز گروهی از محققان ارتباط بین ناشنوایی حسی عصبی و واکسن آنفلوآنزا را در یک دوره شش ساله مورد مطالعه قرار دادند، اما رابطه معناداری بین تزریق واکسن و افزایش ابتلا به این عارضه شناسایی نشد.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلیس، بزریل، هندوستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه JAMA Otolaryngology Head and Neck Surgery منتشر شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین