کد خبر: ۷۱۰۸۱۸
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۷

رزماری، سلاحی برای مبارزه با انواع سرطان‌ها

یک کارشناس گیاه پزشکی با اشاره به این‌که رزماری برای سلامتی انسان فواید زیادی دارد، گفت: ازجمله این خواص و فواید می‌توان به مبارزه با سرطان‌های لوسمی، کولون، پانکراس، پستان، پروستات، تخمدان‌ها، گردن رحم، مثانه، کبد و ریه اشاره کرد.
رزماری، سلاحی برای مبارزه با انواع سرطان‌ها
آفتاب‌‌نیوز :

سارا عالیزاده با اشاره به این‌که در زمان باستان، یونانی‌ها از این گیاه برای کمک به حافظه و تحریک مغز استفاده می‌کردند، اظهار کرد: این گیاه حاوی یک روغن ضروری است که به زنده ماندن و افزایش حافظه کمک می‌کند.

وی ادامه داد: رزماری یکی‌از ادویه جاتی است که بالاترین میزان آنتی اکسیدان را دارد و می‌تواند به مبارزه با باکتری‌ها و سرطان کمک کند.

عالیزاده با اشاره به این‌که رزماری حاوی ترکیباتی به نام «کولین» است که چربی‌های کبد را کنترل و برای دستگاه گوارش بسیار مفید است، عنوان کرد: خواص آنتی اکسیدانی عصاره‌های رزماری متفاوت بوده و میزان آن به عواملی مانند شرایط ژنتیکی و رشد، ناحیه‌ای و منشاء جغرافیایی، شرایط آب و هوایی، روند استخراج آن‌ها، کیفیت گیاه اصلی و تاریخ برداشت بستگی دارد.

این کارشناس گیاه پزشکی با اشاره به این که از رزماری می توان به روش‌های مختلفی مانند پودر، چای، عصاره و روغن استفاده کرد، بیان کرد: اشکال مختلف رزماری می‌تواند اثرات متفاوتی داشته و این عصاره‌ها، بویژه با توجه به اینکه چگونه استخراج می‌شود، متفاوت هستند.

وی با اشاره به مواد تشکیل دهنده رزماری، تصریح کرد: رزماری از طیف وسیعی از روغن‌ها، فنولیک اسیدها و فنولیک دیترپن‌ها ساخته شده‌اند و همچنین خواص آنتی اکسیدانی، ضد میکروبی و اثرات ضد سرطانی دارد، دیترپنهای موجود در رزماری، دارای اثرات آنتی اکسیدانی است که از کبد محافظت کرده و روند بیماری را در افراد آلزایمری بهبود می بخشد.

عالیزاده با اشاره به مزایای سلامتی و خواص و فواید رزماری، عنوان کرد: رزماری باعث بهبود عملکرد مغز شده و حافظه را تقویت می‌کند، از مغز محافظت می‌کند، اسید کارنوزیک موجود در رزماری از نورون‌های مغز در برابر استرس و فشار بیش‌از حد محافظت می‌کند به این گونه که این اسید در سلول‌های عصبی و دیگر سلول‌های محافظتی در مغز ایجاد و این عملکرد باعث کاهش لخته شدن خون و تورم مغز می‌شود.

این کارشناس گیاه پزشکی ادامه داد: ازجمله دیگر خواص و فواید رزماری می‌توان به مبارزه با سرطان‌های لوسمی، کولون، پانکراس، پستان، پروستات، تخمدان‌ها، گردن رحم، مثانه، کبد و ریه اشاره کرد.

وی تصریح کرد: همچنین رزماری از پوست محافظت کرده، درد و گرفتگی را کاهش می‌دهد، روحیه را بهبود بخشیده و برای رشد و تقویت مو و درمان سرفه مفید است.

عالیزاده با اشاره به تأثیر رزماری در افزایش جنب‌وبوش و فعالیت افراد، عنوان کرد: این گیاه با کاهش آسیب اکسیداتیو مفاصل و بافت‌های اطراف، از پیشرفت آرتروز روماتوئید جلوگیری می‌کند.

این کارشناس گیاه پزشکی با اشاره به عوارض رزماری، بیان کرد: ازجمله عوارض مصرف زیاد این گیاه می‌توان به کاهش میزان باروری، افزایش خارش پوست، افزایش سطح قند خون، تحریک پوست و ایجاد تشنج اشاره کرد.

وی با اشاره به موارد منع مصرف رزماری، عنوان کرد: توصیه می‌شود زنان باردار از مصرف بیش از حد رزماری اجتناب کنند، زیرا ممکن است باعث سقط جنین شود، و زنان شیرده نیز باید رزماری را در دز کم استفاده کنند.

عالیزاده تأکید کرد: دیابتی‌ها و افرادی که دارای قند خون بالایی هستند نیز باید رزماری را در میزان کمی استفاده کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین