کد خبر: ۷۱۱۰۱۲
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۶
به یک سیستم راستی‌آزمایی بسیار قوی در قبال ایران نیاز است

گروسی: پرونده ایران «بسیار نگران‌کننده» شده است

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگویی مواضع این نهاد بین‌المللی را درباره نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران با توجه به تحولات اخیر در سطح غنی‌سازی اورانیوم در ایران و توافق هسته‌ای بیان کرد.
گروسی: پرونده ایران «بسیار نگران‌کننده» شده است
آفتاب‌‌نیوز :

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگویی با این روزنامه گفت که به دلیل پچیده‌تر شدن برنامه هسته‌ای ایران طی دو سال گذشته، وضعیت «بسیار نگران‌کننده» شده است.

به گزارش روزنامه فایننشال تایمز، گروسی در این گفت‌وگو درباره غنی‌سازی اورانیوم در ایران با بیان این که این که کشوری تا ۶۰ درصد غنی‌سازی انجام دهد، موضوعی بسیار جدی است مدعی شد: فقط کشورهایی که بمب تولید می‌کنند تا این سطح غنی‌سازی انجام می‌دهند. شصت درصد تقریبا نزدیک به سطح تسلیحات است، غنی‌سازی تجاری دو سه درصد است.

او در ادامه گفت که این «حق مسلم» ایران است که برنامه هسته‌ای‌اش را توسعه دهد، اما « این درجه‌ای است که نیاز به هوشیاری و مراقبت دارد».

ایران از مه سال ۲۰۱۹ فعالیت هسته‌ای‌اش را در پاسخ به تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا برای خروج یک‌جانبه آمریکا از توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی و اعمال تحریم‌های شدید علیه آن، افزایش داد.

تهران ماه گذشته اعلام کرد که تا ۶۰ درصد غنی‌سازی اورانیوم انجام می‌دهد؛ این بالاترین سطح غنی‌سازی اورانیوم ایران بوده است که از ۳.۶۷ درصد غنای مجاز در توافق هسته‌ای فراتر می‌رود.

گروسی علاوه بر این، با گفتن این که ایران به آژانس گفته است افزایش سطح غنی‌سازی آن برای اهداف پزشکی و تحقیقاتی است، مطرح کرد: ما با وجود سطح فعلی فعالیت صنعتی و پزشکی ایران، نیاز زیادی به [این سطح از غنی‎‌سازی] نمی‌بینیم، اما تصمیم‌گیری در این باره بر عهده خود این کشور است.

مدیرکل آژانس همچنین با توجه به افزایش به کارگیری سانتریفیوژهای پیشرفته در تاسیسات هسته‌ای ایران در مدت اخیر، گفت که «از لحاظ کیفی، پیشرفت مهمی وجود داشته است».

گروسی افزود که ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران، اکنون ۱۰ برابر بیشتر از حد ۳۰۰ کیلوگرمی تعیین شده در توافق هسته‌ای است.

او ادامه داد که بیشتر اقدامات انجام شده توسط ایران تقریبا به آسانی بازگشت‌پذیر هستند اما سطح فعالیت‌های تحقیق و توسعه آن در این مدت، «یک مسئله» است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: وقتی که بدانید چطور باید کاری را انجام دهید، دیگر می‌دانید، تنها راه بررسی آن هم از طریق راستی‌آزمایی است. برنامه هسته‌ای ایران رشد داشته و پیچیده‌تر شده است، بنابراین بازگشت خطی به توافق هسته‌ای دیگر امکان‌پذیر نیست. کاری که می‌توان انجام داد، نگه داشتن فعالیت‌ آن‌ها در سطحی پایین‌تر از شاخص‌های تعیین شده در توافق هسته‌ای است.

گروسی تمدید یک ماهه تفاهم‌نامه میان ایران و آژانس را برای تداوم نظارت‌ها و راستی‌آزمایی‌های آژانس از تاسیاست ایران به روال قبلی، یک «پل» تلقی کرد اما در عین حال گفت که این وضعیت در نهایت پایدار نخواهد بود.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این زمینه گفت: در حال وارد شدن به مرحله‌ای هستیم که هفته‌ای یک بار باید صبر کنیم و ببنیم روند دیگر، [مذاکرات احیای توافق هست‌ای در وین] چطور پیش می‌رود. واضح است که با برنامه‌ای[هسته‌ای] با این سطح از پیچیدگی که ایران دارد، به یک سیستم راستی‌آزمایی بسیار قوی و بسیار مستحکم نیاز است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین