کد خبر: ۷۱۱۰۵۶
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۱:۰۰

ادعای یک مقام آمریکایی درباره توافق با ایران بر سر برجام

یک مقام آمریکایی مدعی شده توافق با ایران در خصوص برجام چند ماه به طول نخواهد انجامید.
ادعای یک مقام آمریکایی درباره توافق با ایران بر سر برجام
آفتاب‌‌نیوز :

یک مقام آمریکایی مدعی شده رسیدن به توافق با ایران در خصوص برجام چند ماه به طول نخواهد کشید، اما در عین حال تلاش کرده توپ را در خصوص محقق شدن این هدف به زمین ایران بیندازد.

پایگاه «آکسیوس» به نقل از مقام‌های آمریکایی نوشته آخرین دور گفت‌وگوهای وین، نخستین دور از این گفت‌وگوها بوده که در آن هم در زمینه اقدامات آمریکا برای رفع تحریم‌ها و هم اقدامات ایران در زمینه هسته‌ای پیشرفت حاصل شده است.

این مقام‌ها مدعی شده‌اند کارگروه موظف به بررسی رفع تحریم‌ها در سه دور نخست گفت‌وگوها به پیشرفت‌های مستمری دست پیدا کرده‌اند، اما کارگروه دیگری که موظف به بررسی اقدامات هسته‌ای ایران بوده به پیشرفت چندانی در مذاکرات حاصل نکرده است.

مقام‌های آمریکایی به آکسیوس گفته‌اند عمده‌ترین اختلاف، بر سر سرنوشت سانتریفیوژهای جدید ایران بوده است. بایدن گفته «زمان گریز» ایران باید به یک سال برسد.

«زمان گریز»، مفهوم ابداعی آمریکایی‌ها برای اشاره به مدت زمان لازم برای انباشت مواد هسته‌ای مورد نیاز جهت ساخت یک بمب اتمی است.

جمهوری اسلامی ایران بارها ادعاهای کشورهای غربی درباره تلاش برای دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای را رد کرده است.

آکسیوس نوشته احساس طرف آمریکایی این بوده که ایران در چهارمین دور گفت‌وگوها نرمش بیشتری نشان داده، چرا که تهران با تمدید تفاهم فنی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به مدت یک ماه دیگر موافقت کرده است.

«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز روز دوشنبه طی یک کنفرانس خبری اعلام کرد ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به توافقی برای تمدید تفاهم فنی میان دو طرف تا تاریخ ۲۴ ژوئن (سوم تیرماه) دست پیدا کرده‌اند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید پروتکل الحاقی به این نهاد بین‌المللی اجازه دسترسی گسترده‌تر به اطلاعات و اماکن موجود در ایران را می‌دهد.

سال گذشته مجلس شورای اسلامی ایران قانونی را به تصویب رساند که دولت را ملزم می‌کند در صورت عدم رفع تحریم‌ها علیه ایران بازرسی‌های آژانس اتمی در ایران را معلق کند.

ایران و آژانس اتمی پس از آن به توافقی سه ماهه برای تداوم فعالیت‌های دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل رسیدند.

یکی از مقام‌های آمریکایی مورد استناد آکسیوس در گفت‌وگو با این پایگاه گفته که توافق قابل دستیابی است و انتظار نمی‌رود حصول آن چند ماه به طول بینجامد.

او در عین حال سعی کرده توپ را به زمین ایران بیندازد و گفته که رسیدن به توافق مستلزم اعطای امتیازات هسته‌ای بیشتری از سوی ایران است.

دولت «جو بایدن» مدعی است قصد دارد آمریکا را به توافق هسته‌ای برجام که «دونالد ترامپ» اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از آن خارج شد بازگرداند.

«محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران در مقاله‌ای که چندی پیش در مجله «فارن‌افرز» منتشر کرده بود شرط بازگشت آمریکا به برجام را رفع بی‌قید و شرط تمامی تحریم‌های اعمال‌شده (imposed)، بازاعمال‌شده (reimposed) یا دوباره برچسب‌گذاری‌شده (relabaled) اعلام کرده بود.

دولت بایدن از سوی دیگر شرط بازگشت به برجام را عقب‌نشینی ایران از اقدامات جبرانی‌ای عنوان کرده که تهران در واکنش به خروج آمریکا از برجام و محقق نشدن وعده‌های طرف‌های اروپایی در دستور کار قرار داده است.

جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه اصرار یا عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به برجام ندارد تأکید کرده واشنگتن با توجه به نقض یکجانبه برجام در جایگاهی نیست که برای اجرای این توافق شرط بگذارد.

«رابرت مالی»، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران که سرپرستی هیئت کشورش در مذاکرات وین را بر عهده دارد قبل از آنکه روانه این شهر شود در توییترش نوشت: «آخرین دور گفت‌وگوها سازنده بود و شاهد پیشرفت‌هایی معنادار بودیم اما کارهای زیادی باقی مانده‌اند که باید انجام شوند.»

آکسیوس نوشته دیپلمات‌های دخیل در این گفت‌‌وگوها انتظار دارند قبل از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در خردادماه شاهد وقفه در گفت‌وگوها باشند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین