کد خبر: ۷۱۱۳۳۲
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۱
میزان رعایت پروتکل‌ها قابل قبول نیست

روحانی: کل کشور تا چهار ماه آینده واکسینه می‌شود

رییس‌جمهوری میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سراسر کشور را حدود ۶۷ درصد و قابل قبول ندانست و تاکید کرد: در جلسه امروز تصمیم گرفتیم از روز چهارشنبه سفرهای بین‌ استانی تا روز دوشنبه ممنوع شود.
روحانی: کل کشور تا چهار ماه آینده واکسینه می‌شود
آفتاب‌‌نیوز :

حجت‌الاسلام والمسلمین «حسن روحانی» صبح امروز در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: در شانزدهمین ماه شیوع ویروس کرونا هستیم. ما با چهار موج ویروس کرونا روبه‌رو شدیم و آنچه شاهد هستیم روند کاهشی است؛ هم فوتی‌ها و هم ابتلاها. نسبت به هفته‌ گذشته، روند کاهشی بوده البته در مورد دو، سه استان جنوبی هشدارهایی داده شد چرا که شرایط آنها مناسب نیست.

وی با بیان اینکه در نقشه رنگی کشور چند نقطه به عنوان نقطه قرمز مورد توجه قرار داده شده است، اظهار داشت: امیدواریم هفته جاری از این شرایط عبور کنیم تا در زمان انتخابات در سراسر کشور جایی نقطه قرمز نداشته باشیم و مناطق نارنجی هم به حداقل کاهش یابد.

رییس‌جمهوری با تاکید بر اینکه در این ۱۶ ماه تلاش‌ها بر این بود که مردم وسایل و امکانات لازم بهداشتی را در اختیار داشته باشند و پروتکل‌ها را رعایت کنند تا وارد پیک نشویم، تصریح کرد: علت اینکه وارد پیک چهارم شدیم، به خاطر جهش و موتاسیون این ویروس بود. اگر این ویروس جهش نداشت و کرونای انگلیسی از عراق وارد کشور نمی‌شد، وارد پیک چهارم نمی‌شدیم. البته در حال خروج از این پیک هستیم.

به گفته روحانی، شکل روند پیک چهارم هم به این است که وقتی پیک به اوج خود رسید، سیر نزولی دارد در حالی که اگر اینطور نبود، برای ما مشکلاتی زیاد ایجاد می‌کرد.

وی با بیان اینکه مراعات در سراسر کشور حدود ۶۷ درصد است که رقم قابل قبولی برای رعایت پروتکل‌ها نیست، خاطرنشان کرد: رعایت پروتکل‌ها باید بالای ۸۰، ۹۰ درصد باشد که از این بیماری عبور کنیم. کرونای انگلیسی وارد کشور شد و جهشی ایجاد کرد که بسیار بد بود و مشکلات زیادی هم ایجاد کرد.

رییس‌جمهور ادامه داد: تلاش مدافعان سلامت موجب شد سریع‌تر از پیک چهارم عبور کنیم ولی موتاسیون‌های دیگری هم هستند. اخیرا نوع هندی این ویروس در برخی از مناطق مردم را مبتلا کرده است. باید تلاش کنیم این موتاسیون جدید سرایت نکند و منحصر در همان یکی، دو استان، شود و به سمت استان‌های دیگر نیاید.

وی با اشاره به تعطیلات نیمه خرداد ابراز داشت: از مردم خواهش می‌کنیم سفرهای بین‌ استانی را انجام ندهند و تحمل کنند تا به خوبی به پایان ماه خرداد و انتخابات برسیم. در جلسه امروز تصمیم گرفتیم از روز چهارشنبه سفرهای بین‌ استانی تا روز دوشنبه ممنوع شود.

رییس جمهوری گفت: مساله دیگری که وجود دارد این است که قبلا خیلی نگران ایام تبلیغات نامزدهای انتخابات بودیم و بعد از اینکه افراد و لیست‌ها مشخص شد یک‌مقدار نگرانی‌ها کمتر شده است و ما شرایط بهتری را شاهد خواهیم بود اما در عین حال همه باید به دستورالعمل‌هایی که قبلا تهیه شده عمل کنند.

روحانی عنوان کرد: صدا و سیما هم یاری کند که تبلیغات عمدتاً تلویزیونی و مجازی باشد و مردم در سلامت بمانند و از برنامه‌های نامزدها مطلع شوند.

وی ادامه داد: نکته دیگری که باید روی آن تاکید کنیم مساله حرکت بسیار خوب در موضوع واکسیناسیون جامعه است. کار بسیار خوب و دقیقی شروع و تلاش شد تا بتوانیم واکسن مورد نیاز را از کشورهای مختلف تهیه کنیم. این واکسن‌ها هم از طرق چند کشور تهیه شده و هم از طریق کواکس، بنابراین ما از هر ۲ طریق این واکسن‌ها را تهیه کرده‌ایم.

رییس جمهوری بیان کرد: بیش از ۵ میلیون واکسن اکنون در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی قرار گرفته که از این تعداد، بیش از سه میلیون تزریق انجام شده و بقیه در حال تزریق است. بنابراین کار خوبی شد در اینکه همه تلاشمان را انجام دادیم که واکسن را تهیه کنیم. البته تلاش ما این بود که بیش از این و سریع‌تر واکسن را تهیه کنیم.

روحانی ادامه داد: عده‌ای بسیاری به ما نامه می‌نوشتند که شما بخش خصوصی را آزاد نمی‌کنید، اگر بخش خصوصی را آزاد کنید آنها خیلی سریع می‌توانند بروند واکسن تهیه کنند و بیاورند. خصوصا عده‌ای می‌خواستند واکسن را برای بخش خودشان تهیه کنند.

وی تصریح کرد: ما این اجازه را دادیم که بخش خصوصی هم در صورتی که صلاحیت داشته باشند و وزارت بهداشت و درمان به آنها اجازه دهد، بروند واکسن تهیه کنند. متاسفانه تاکنون خیلی موفق نبودند این نشان داد که آنقدرها هم که در کشورهای مختلف دنیا تبلیغ می‌شد واکسن فراوان نیست که هر کسی بتواند از هر جایی واکسن تهیه کند.

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: برخی از شرکت‌های هم که واکسن تولید می‌کنند مقید هستند که مکاتباتی با وزارت بهداشت و درمان رسمی کشورها داشته باشند.

واکسن تولید داخل کرونا از خرداد به بازار می‌آید

روحانی گفت: این موضوع مهمی است که مردم نباید پولی برای واکسن پرداخت کنند. دولتها در جهان به هر قیمتی واکسن را تهیه می‌کنند. در داخل هم از اواخر خرداد واکسن داخلی ما به بازار می‌آید و واکسیناسیون آغاز شود و آنوقت دست ما باز می‌شود شرایط بهتری را در تیرماه برای انجام واکسیناسیون خواهیم داشت.

وی یادآور شد: این کار با یک نظم خاص و خوبی آغاز شد یعنی از افراد مسن و سالمند شروع کردیم از افرادی که مثلاً بالای ۸۰ سال هستند، آغاز کردیم، بعد ۷۵ سال را شروع ‌کردیم، الان ۷۰ سال را تقریبا داریم به پایان می‌رسانیم، بعد ۶۵ سال شروع می‌شود و بعد هم از ۶۰ سال را شروع می‌کنیم. از ۶۰ سال به بالا اگر واکسن انجام شد، ما از لحاظ فوتی‌ها و کاهش آمار مرگ و میر کاملا اطمینانی را پیدا می‌کنیم، شرایط خیلی بهتری می‌شود از شرایط اینچنینی که الان مشاهده می‌کنیم.

رییس جمهوری بیان کرد: برای اینکار که افراد مسن و افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای یا خاص دارند، بخواهند واکسینه شوند، مجموعا یک رقم، ۱۴- ۱۵ میلیون واکسن نیاز است و باید ۱۰ میلیون دیگر هم واکسیناسیون باید انجام گیرد و کار پیش برود تا به ثمر برسانیم.

روحانی تصریح کرد: این کار به حول و قوه الهی تا پایان خرداد، اوایل تیر انجام می‌گیرد. باز هم واکسن خارجی و داخلی می‌آید و ما این مسیر را ادامه می‌دهیم. امیدواریم بتوانیم واکسیناسیون عمومی برای همه مردم تا آخر تابستان به سامان برسانیم و آغاز ‌کنیم.

وی اضافه کرد: اگر ما از افراد پرخطر یعنی ۱۴- ۱۵ میلیون نفر عبور کرده‌ایم و واکسیناسیون عمومی شروع شد، واکسن هم در اختیار ما باشد، با توجه به قدرت ما برای تزریق واکسن که می‌تواند در ۲۴ ساعت تا ۵۰۰ هزار نفر را هم واکسینه کنیم.

رییس جمهوری گفت: ظرف ۳-۴ ماه می‌توان واکسیناسیون را تمام کرد. بنابراین ان شاء الله واکسن به اندازه کافی در داخل تولید شود و از خارج هم خریداری کنیم. می‌توانیم بگوییم که از این بخش پرخطر که تا اول مرداد به طور کامل تمام می‌شود و از مرداد می‌توانیم واکسیناسیون عمومی را شروع کنیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۴
شهروند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
0
0
دقیقا همزمان با رفتنت.
چه فال خوبی.
الحمدلله.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
0
1
برکت ما نیستیم داداش.براخودتون.
زیر فایزر نمیزنم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
0
0
این حرف که تا چهار ماه آینده کشور واکسینه می شود درست است چون دولت وض می شود و دولت بعدی امید را به ملت بر می گرداند و مشکلات روانی جامعه از بین می رود از نظر واکسن کرونا نیز با زحمات شبانه روزی دانشمندان و کارکنان خدوم وزارت بهداشت از وزیر گرفته تا معاونین و بقیه پزشکان و پرستاران و نیروهای خدماتی و آزمایشگاه ها و ... که مورد ستایش می باشند حتما ملت ایران واکسینه می شود و به لطف خداوند متعال این بیماری نیز از بین خواهد رفت
ناشناس
|
United States of America
|
۰۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
0
1
دولت باید در این این چند ماه باقی مانده نرخ دلار را کاهش بدهد و به نرخ اول کار برگرداند چون اگر این کار را نکنید به هزینه دولت فعلی و به کام دولت بعدی است دولت بعد با همین قیمت ادامه میدهند و حال میکنند و اگر مردم اعتراض کردند می گویند این قیمت دلار ارث دولت قبلی است و ربطی به ما ندارد .
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین