کد خبر: ۷۱۱۳۶۳
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۴
معاون بهداشت علوم پزشکی اهواز مطرح کرد

مرگ و میر دو برابری سیگاری‌های مبتلا به کرونا نسبت به غیرسیگاری‌ها

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: مصرف دخانیات یک عامل خطر برای پیشرفت کووید - ۱۹ است و میزان بروز علائم شدید بیماری و نیاز به دستگاه تهویه مکانیکی و بستری در بخش مراقبت‌های ویژه یا مرگ را افزایش می‌دهد.
مرگ و میر دو برابری سیگاری‌های مبتلا به کرونا نسبت به غیرسیگاری‌ها
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر سیدمحمد علوی با اشاره به روز جهانی و هفته ملی بدون دخانیات اظهار کرد: هر ساله به مناسبت بزرگداشت روز جهانی و هفته ملی بدون دخانیات فعالیت‌هایی در راستای کاهش مصرف دخانیات انجام می‌شود. امسال روز جهانی و هفته ملی بدون دخانیات از چهارم تا دهم خردادماه با شعارسازمان جهانی بهداشت برای روز جهانی بدون دخانیات ۲۰۲۱ Commit to quit" تعهد برای ترک دخانیات" و شعار هفته ملی بدون دخانیات ۱۴۰۰ "تعهد من، ترک قلیان" به سراسر کشور ابلاغ شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه کشور در شرایط اپیدمی بیماری کووید - ۱۹ به سر می‌برد، ارتباط دخانیات و نقش آن در گسترش کروناویروس در این ایام از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به تاثیر استعمال دخانیات به ویژه قلیان در گسترش کووید – ۱۹ گفت: مصرف دخانیات به عنوان یک عامل خطر برای هرگونه عفونت دستگاه تنفسی محسوب می‌شود. ویروسی که بیماری کووید – ۱۹ را ایجاد می‌کند نیز در درجه اول، سیستم تنفسی را تحت تأثیر قرار می‌دهد بنابراین مصرف‌کنندگان دخانیات در معرض خطر شدید عوارض ناشی از ابتلا به ویروس کرونا هستند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: مصرف قلیان در محیط‌های عمومی به علت استفاده مشترک و به دلیل هوابرد بودن ویروس کرونا، نقش بسیار مهم مکان‌های سربسته و عدم وجود تهویه مناسب و فاصله‌گذاری اجتماعی، موجب افزایش خطر انتقال ویروس کرونا در این محیط‌های اجتماعی می‌شود. از طرفی، عبور دود قلیان از مسیر مشترکی که در ساختار قلیان وجود دارد شامل قسمت دهانی، شلنگ و جام، موجب بقا و انتقال میکروارگانیسم‌های منتقله از افراد مصرف‌کننده در این قطعات می‌شود.

وی تصریح کرد: مصرف دخانیات و قرار گرفتن در معرض دود دست دوم و تأثیر آن به ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی بر کسی پوشیده نیست. طبق شواهد موجود، ویروسی که موجب بیماری کووید - ۱۹ می‌شود نیز با ایجاد آسیب‌های قلبی عروقی حاد و مزمن همراه است بنابراین مصرف دخانیات یک عامل خطر برای پیشرفت کووید - ۱۹ است و میزان بروز علائم شدید بیماری و نیاز به دستگاه تهویه مکانیکی و بستری در بخش مراقبت‌های ویژه یا مرگ را افزایش می‌دهد.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان با تاکید بر لزوم محافظت از جوانان در برابر فریبکاری و ترفندهای صنایع دخانیاتی، گفت: در زمان شیوع کروناویروس، شایعاتی از سوی عوامل صنایع دخانی رواج پیدا کرد که حاکی از تأثیر مصرف دخانیات بر کنترل و پیشگیری از ابتلا به کروناویروس بود. متاسفانه برخی از افراد این صحبت‌ها را باور کردند و شرایط را برای سلامت خود دشوارتر کردند در حالی که استعمال سیگار و قلیان نه تنها ایمنی نسبت به بیماری کووید - ۱۹ ایجاد نمی‌کند بلکه وضعیت را حاد و خطرناکتر می‌کند.

علوی بیان کرد: بر اساس مطالعات اولیه سازمان بهداشت جهانی، افراد مصرف‌کننده دخانیات ۱۴ برابر بیشتر از افراد غیر سیگاری به درمان شدید نیاز دارند و دو برابر بیشتر از افراد غیرسیگاری جان خود را از دست می‌دهند.

وی با اشاره به باورهای غلط درباره مصرف قلیان گفت: یکی از باورهای غلط این است که به علت عبور دود قلیان از آب، سموم آن گرفته می‌شود که این مساله نقش مهمی در افزایش گرایش به مصرف آن در جامعه داشته است. این باورهای غلط دقیقا برعکس است؛ آبی که در شیشه قلیان وجود دارد، نه تنها چنین نقشی ایفا نمی‌کند بلکه موجب می‌شود چسبندگی و رسوب مواد زاید در دستگاه تنفسی‌ بیشتر شود و عوامل بیماری‌زا راحت‌تر در ریه‌ها رسوب کنند. در واقع، عبور دود از آب درون ظرف قلیان و مرطوب شدن ترکیبات سمی T(CO) اثرات به مراتب مخرب‌تری نسبت به خشک بودن آن مواد بر ریه مصرف‌کننده و نهایتا تمام اندام‌های بدن دارد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: با توجه به تعهدات کنوانسیون کنترل دخانیات سازمان بهداشت جهانی شامل ممنوعیت مصرف همه نوع مواد دخانی از جمله قلیان در تمام اماکن عمومی شامل قهوه‌خانه‌ها، سفره‌خانه‌ها و رستوران‌ها باید کنترل استعمال دخانیات به خصوص قلیان در این زمان حساس، رسماً و در یک رویکرد جامع، توسط مسئولان امر مورد توجه ویژه قرار بگیرد و تداوم یابد زیرا چنین ممنوعیت‌هایی می‌تواند به پیشگیری از افزایش خطر انتقال کروناویروس کمک کند.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: نظارت و جلوگیری از هر گونه عرضه و مصرف قلیان در اماکن عمومی مانند هتل، رستوران، مهمان‌پذیر، قهوه‌خانه، چایخانه، سفره‌خانه، کافی‌شاپ، نظارت بر اخذ مجوز عاملیت فروش مواد دخانی طبق تبصره ماده ۷ قانون جامع کنترل دخانیات توسط فروشندگان از جمله سوپرمارکت‌ها و خوار و بارفروش‌ها، ساماندهی وضعیت مراکز عرضه مواد دخانی مانند سیگار و تنباکو در سوپرمارکت‌ها، خوار و بارفروش‌ها مطابق قانون جامع کنترل و مبارزه با دخانیات، پیگیری‌های مستمر از اقدامات شهرداری‌ها در محدوده تحت پوشش جهت نظارت بر پارک‌ها، میادین و تفرج گاه‌ها به منظور جمع‌آوری و جلوگیری از عرضه و فروش و مصرف قلیان در فضاهای سبز شهری و اطلاع‌رسانی و آموزش اهم وظایف بهداشت در قبال کنترل دخانیات است.

علوی تصریح کرد: مطابق ماده ۷ قانون جامع کنترل دخانیات، صنعت و معدن مکلف است صدور مجوز عاملیت خرده‌فروشی محصولات دخانی برای سوپرمارکت‌ها و خوار و بار فروش‌ها، عرضه‌کننده محصولات دخانی و ثبت این واحدهای صنفی دارای مجوز را در سامانه اصناف ایرانیان و جمع‌آوری استندهای فروش سیگار و تبلیغات مواد دخانی را انجام دهد.

وی افزود: مطابق بخشنامه شماره ۱۴۰/۱۳۹۹/۵۸۶۸/۹۰۰۰ مورخ ۱۶/۲/۹۹ دادستان محترم کل کشور، مبنی بر حمایت قاطع حوزه قضائی از ممنوعیت عرضه قلیان در اماکن عمومی در وضعیت شیوع کرونا حوزه قضائی باید همکاری لازم را با بهداشت داشته باشد. انتظار می‌رود شهرداری‌ها نیز برای جلوگیری از هرگونه تخلف در زمینه عرضه قلیان در میادین و پارک‌های شهر اقدام کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین