کد خبر: ۷۱۱۴۲۶
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۰

انتخابات ۱۴۰۰؛ درد دل فعالان اقتصادی با نامزدها

"همین چند روز قبل در یکی از مجالس صحبت از تبدیل اتاق بازرگانی به یک نهاد دولتی بود، یعنی به جای اینکه تصمیم گیری در حوزه اقتصادی به بخش خصوصی واگذار شود، اتاق بازرگانی به عنوان مهمترین پارلمان بخش خصوصی در حالت فعلی، تبدیل به یک نهاد زیر کنترل دولت شود".
انتخابات ۱۴۰۰؛ درد دل فعالان اقتصادی با نامزدها
آفتاب‌‌نیوز :

این را محمد علی چمنیان، رییس کمیسیون سرمایه گذاری و بازار پول اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی، امروز هشتم خرداد، گفته است و اینکه روز به روز از نقش بخش خصوصی و فضایی که فعالان اقتصادی می توانند به وجود آورند، کاسته می شود.

او اولویت برای فعالان اقتصادی در حوزه سیاست و انتخابات را برنامه های اقتصادی نامزدهای انتخاباتی بیان کرده و گفته است: فعالان اقتصادی در واقع به برنامه های اقتصادی نامزدها برای بهبود شرایط رای می دهند.

چمنیان در توضیح اظهاراتش این طور بیان کرده است: هشت سال قبل جناح بندی و حمایت از افراد یا جناحهای خاص در بین فعالان اقتصادی پررنگ تر بود، در چهار سال قبل این موضوع کمرنگ شد، اکنون دیگر جناح بندی بین فعالان اقتصادی چندان جایی ندارد و در اولویت نیست.

محمود بنانژاد هم که عضو هیات رئیسه اتاق اصناف ایران است به خبرنگار ایرنا در مشهد اینگونه گفته است: بازار و اصناف و فعالان اقتصادی به دنبال سیاسی بازی و فعالیتهای سیاسی نیستند اما بر روی عملکرد مسوولان ارشد نظام ، ممیزی زیادی انجام می دهند که چقدر می توانند متناسب با آرمان های نظام در جهت رشد اقتصادی گام برداشته و یا منویات مقام معظم رهبری را در نامگذاری سالها با محوریت اقتصاد، محقق نمایند.

بنانژاد سطح مشارکت مردم در انتخابات در روزهای آینده را بستگی زیاد به شناختی می داند که مردم از نامزدها پیدا می کنند. این شناخت می تواند از طریق برگزاری مناظره ها، ارایه عملکرد و سوابق آنان، تبلیغات موثر و برگزاری نشستهای مرتبط از سوی نامزدها به دست آید. با توجه به شرایط به وجود آمده، باید نامزدهای انتخاباتی فعالیت بیشتری برای برگزاری شور انتخاباتی داشته باشند تا میزان مشارکت افزایش یابد.

وی اضافه کرده است: مشکلات اقتصادی موجود در کشور به طور قطع روی مشارکت فعالان صنفی در انتخابات تاثیر می گذارد، زیرا شرایط اقتصادی کنونی دارد بین بخش اقتصادی با بخش دولتی قهری ایجاد می کند که امید است دولت سیزدهم بتواند این وضعیت را به آشتی بدل کند.

برای حمایت از مستضعفان باید اول، کارآفرینان حمایت شوند

محمدحسین روشنک، رییس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان هم نکته جالبی خطاب به نامزدهای این دوره ریاست جمهوری دارد و آن اینکه انقلابی گری، تندروی یا حمایت از قشر مستضعف، همراه با سرکوب کردن فعالان اقتصادی و کارآفرینان نیست، برای حمایت از مستضعفان اول باید کارآفرینان مورد حمایت قرار گیرند.

اینها در واقع بخشی از سخنان یا شاید بهتر بگوییم درد دل های فعالان اقتصادی مشهد است که در واقع در سطح کشور عمومیت دارد و ویژه مشهد یا خراسان رضوی نیست. مثلا امروز اگر به ساری هم سری بزنید، هم راستای مشهد همین واقعیت را مشاهده می کنید.

مهم نیست فرد منتخب چه کسی باشد بلکه برنامه های او مهم است

مثلا امروز مرکز ساری گزارشی تحت عنوان " گرم‌تر شدن تنور انتخابات با اظهارات در فضای عمومی مازندران" را منتشر کرده است. آنطور که خبرنگار ایرنا در ساری گزارش داده است، صرفنظر از اینکه هواداران نامزدهای تایید صلاحیت شده در استان در حال فراهم آوردن مقدمات تبلیغات انتخاباتی و گرم کردن تنور انتخابات هستند، افراد در تحلیل های خود اینگونه وانمود می کنند که فرد منتخب (ریاست جمهوری) چندان اهمیتی ندارد چه کسی باشد بلکه این برنامه های او برای مشکل گشایی از اقتصاد و معیشت مردم است که اهمیت فوق العاده دارد.

نکته دیگر هم این که شهروندان مازندرانی در این دوره نسبت به برنامه نامزدها ریزبین تر شده اند تا جایی که وقتی صحبت از گره گشایی از اقتصاد می شود ، دامن ارتباطات بین المللی را به آن گره می زنند و به عبارتی به دنبال برنامه ای هستند که بتواند دورنمای سیاست خارجی کشور را هم برایشان مشخص کند.

نکته جالب این که در فضای انتخاباتی شوراهای شهر و روستا در دوره ششم هیچگونه تمسک به تبلیغ سیاسی و اعلام خط و مشی و خاستگاه های سیاسی داوطلبان دیده نمی شود و بیشتر برنامه محور و مدرک محور شده است که به همراه آن ارائه تجربیات هم دیده می شود.

بررسی های میدانی خبرنگار ایرنا نشان می دهد که از آن جایی که شهروندان بیشتر شهرهای مازندران از جمله ساری و بابل تجربه چندان خوشایندی از فعالیت شوراهای اسلامی شهرشان در دوره پنجم ندارند ، نه تنها هیچ یک از افراد گروه های سیاسی و احزاب وارد مقوله انتخابات شوراهای اسلامی نشدند بلکه شهروندان نیز اصلا اظهارات و تحلیل هایی را انجام نمی دهند. شاید به همین خاطر است که برخی از داوطلبان شوراهای اسلامی شهرهای مازندران با راه اندازی کانال های تبلیغاتی انتخاباتی در فضای مجازی برنامه های مدیریت شهری را بر محوریت کنترل بر عملکرد مالی شهرداری ها و انجام طرح های عمرانی متمرکز کرده اند.

اگر افرادی کاری کردند دلیلی بر این نیست که حکومت بد است

و حالا بشنویم از سردار علی قاسمی، فرمانده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی که او هم به برنامه نامزدها تاکید کرده و گفته است: برنامه های نامزدهای انتخاباتی باید عملیاتی و قابل دسترس باشد و پس از تحقق، اثر و فایده آن در یک دوره چهار ساله به مردم برسد. همچنین نامزدها کارهایی را مطرح کنند که می‌توانند انجام دهند ؛ بنابراین لازم نیست دیگران را تخریب کنند.

او خطاب به منتخب مردم در قوه مجریه تاکید کرده است: در شرایطی که مشکلات اقتصادی و معیشتی داریم کسی که به عنوان رییس قوه مجریه انتخاب می‌شود باید خود را وقف مردم کند و برای حل مشکلات کشور برنامه داشته باشد.

انتخابات ۱۴۰۰؛ درد دل فعالان اقتصادی با نامزدها

آیت الله سیدیوسف طباطبایی‌نژاد ، امام جمعه اصفهان نیز به نظر می رسد برخی نارضایتی ها را منکر نمی شود چرا که امروز به ایرنا اینطور گفته است: حالا اگر کسی از وزیری، وکیلی و یا حتی رییس‌جمهوری گله‌ای دارد باید بداند که اینها کل حکومت نیستند بلکه افرادی در حکومت هستند و اگر کاری کردند دلیلی بر این نیست که حکومت بد است زیرا ما حکومت اسلامی را با خون فرزندانمان بوجود آوردیم و نباید خدانکرده احساس ضعف و یاس کنیم و برای گرانی، قطع برق و آب اصل حکومت را زیر سوال ببریم.

ضمن اینکه امام جمعه اصفهان این نکته را هم به مردم تاکید کرد و گفت: مردم لازم است که بین داوطلبان انتخابات فردی را انتخاب کنند که لیاقت دارد؛ چرا که در صورت برگزیدن فردی ضعیف به جامعه و کشور خیانت شده است.

برخی سیاست های غیر مسئولانه باید اصلاح شود

امروز همچنین می توانیم به چابهار سری بزنیم . قدر مسلم آنکه در آنجا کسی هست که گوشه ای یا مصداقی از برخی سیاست های اجرا شده بگوید که نیاز به اصلاح دارد .

ماه نور رییسی از چابهار که دکترای جامعه‌شناسی سیاسی نیز در تخصص خود دارد گفته است : در کنار فشارهای خارجی، سیاست‌گذاری‌های غیرکارشناسی شده تعدادی از مسوولان داخلی و محلی هم روند تغییر رفتار سیاسی مردم را سریعتر کرده است. به‌عنوان مصداق می‌توان به مساله گازرسانی به استان اشاره کرد که در خبرها عنوان شد گاز به زاهدان رسید در حالیکه لوله‌کشی گاز به منازل در همه مناطق شهر حتی بعد از گذشت چندین سال هنوز اجرایی نشده است و گاهی همین کپسول گاز هم به سختی در دسترس مردم قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: مصداق دیگری که قابل استناد است عدم مدیریت صحیح مساله آب استان بوده که پیرو آن معضلاتی را در هیرمند و دریاچه هامون شاهد هستیم که نشان از عدم توانمندی در دیپلماسی مسوولان محلی و دولتمردان با کشور افغانستان است و یا باز هم همین معضل در جنوب استان بویژه در باهوکلات و دشتیاری که با سدسازی‌های غیرحرفه‌ای باعث ایجاد خشکسالی و از رونق افتادن کشاورزی در منطقه شده است.

او معتقد است: به نظرم سیاست‌های خود مقامات محلی تاثیر مهمی دارد چون مردم شریف بلوچ همیشه و بارها ثابت کرده‌اند که حافظ مرزها و دستاوردهای نظام بوده و خواهند بود اما برخی از سیاست‌های غیرمسئولانه، باید اصلاح شده و به مردم در حفظ انقلاب کمک کند.

اتفافا این را هم باید از زبان این متخصص جامعه شناسی سیاسی بگوییم که در عین حال خانم رییسی ، رای دادن را شریف‌ترین و مهم‌ترین دستاوردی می داند که بشر طی زیست اجتماعی و سیاسی خود به آن دست یافته است و انتخابات از مهم‌ترین پایه‌های مردم‌سالاری است.

نامزد نداریم و از هیچ فردی هم حمایت نمی کنیم

امروز به جز تاکید شهروندان به حل مشکلات اقتصادی توسط نامزدهای انتخابات ۱۴۰۰ و برخی گله مندی ها ، اخبار دیگری انتخاباتی هم در خروجی ایرنا منتشر شد. مثلا سردار یدالله جوانی ، معاون سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در کرج و در حاشیه نشست سیاسی بصیرتی در سپاه امام حسن مجتبی(ع) به خبرنگاران این را گفته است: سپاه در انتخابات ورود مصداقی ندارد. این نهاد نه تنها نامزدی در انتخابات ندارد بلکه از هیچ فرد و یا لیست خاصی حمایت نمی کند.

جوانی تصریح کرده است: اینکه مطرح می شود که سپاه از فرد و یا جریان خاصی حمایت و یا ورود کرده یک اتهام و دروغ بزرگ است. همچنین اینکه یک پاسدار در محله خود و در جایی عمل و رفتاری داشته را که نباید به پای سپاه نوشت، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تحت هیچ شرایطی در انتخابات ورودش مصداقی نیست چرا که درست است که عمل و اقدام سیاسی دارد اما سپاه حزب سیاسی نیست.

سختگیری های انتخاباتی فقط مختص سپاه هم نیست. کلا این سختگیری برای تمام نیروهای مسلح اعمال می شود؛ چرا که محمد روشنایی ، رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان همدان نیز امروز تاکید کرده است: عضویت کارکنان نیروهای مسلح در سازمان‌ها، احزاب و جمعیت‌های‌ سیاسی و همچنین مداخله و مشارکت آنان در دسته‌ بندی‌ها و مناقشه‌های سیاسی و فعالیت های تبلیغات انتخاباتی ممنوع است.

روشنایی خاطرنشان کرده است: نظامیان متخلف دراین زمینه به ۶ ماه تا سه سال حبس محکوم می‌شوند ‌و ادامه خدمت این گونه افراد نیز به عهده هیات‌های رسیدگی به‌ تخلفات نیروهای مسلح است.

البته امروز از همدان یک خبر دیگر انتخاباتی به نقل از سخنگوی ستاد کرونا استان همدان یعنی مهرداد نادری فر داشتیم که گفت: رعایت نکردن دستورالعمل و شیوه نامه های بهداشتی از سوی داوطلبان و حامیان آنها تخلف انتخاباتی محسوب و برابر با قوانین برخورد می‌شود.

براساس آنچه که نادری فر اظهارداشته است در انتخابات ریاست جمهوری، رییس ستاد مرکزی و ستادهای استانی و شخص نامزدها مسئولیت رعایت پروتکل های بهداشتی را بر عهده دارند و نسبت به رعایت نکردن آن مسئول شناخته می شوند.همچنین در انتخابات شوراهای اسلامی، مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، شخص نامزد، مسئول رعایت پروتکل های بهداشتی است و در صورت بی توجهی باید پاسخگو باشد.

او اضافه کرده است: رعایت مواردی نظیر فاصله مناسب بر اساس هشت متر مربع فضای باز برای یک نفر، سقف شرکت کنندگان به میزان حداکثر ۳۰ درصد ظرفیت فضای در نظر گرفته شده، استفاده از ماسک توسط همه شرکت کنندگان و برگزار کنندگان، جلوگیری از بروز تجمع در ورودی و خروجی درها قبل و بعد از مراسم و پیش بینی حداکثر ۲ ساعت زمان برای برگزاری مراسم ضروری است.

و اما اجازه دهید تا حسن ختام گزارش جمع بندی هشتم خرداد با اظهارات حجت‌الاسلام رحمت‌الله صادقی، مسوول نمایندگی ولی فقیه در سپاه صاحب‌الزمان(عج) اصفهان باشد که گفته است: اگر انتخابات پرشور با مشارکت همه اقشار مردم همراه باشد، کاهش مشکلات کشور، قطعی است.

صادقی به یک تغییر در برخی مدیران اشاره کرده و افزوده است: شیطان با نیازسنجی، ظاهرسازی و استفاده از مقدسات به مرور ذائقه‌های فکری و فرهنگی ما را تغییر داده و حتی نظام مدیریتی ما را عوض کرده است که نمونه این تغییر در ذائقه مدیران را اشرافی‌گرایی و دوپهلو حرف زدن آنان است.

او ادامه داده است: دیروز اگر مسوولی زندگی لوکس و آنچنانی داشت، همه او را طرد می‌کردند اما امروز خیلی از مسوولان براحتی در خانه‌هایی شبیه قصر زندگی می‌کنند یا به سفرهای خارجی می‌روند و از منتشر کردن عکس‌هایشان هم ابایی ندارند.

به گفته صادقی با این روندی که سال‌هاست روز به روز به نفع نفسانیات و خواسته‌های شیطان تغییر کرده است، تنها راهی که می‌تواند این مسیر غلط را اصلاح کند، اعتماد به مدیران جهادی، انقلابی، خداترس و شجاع است تا وضعیت کم کم، بهتر شود.

انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری به همراه ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا ، میان دوره ای مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری ۲۸ خردادماه به صورت همزمان برگزار می شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین