کد خبر: ۷۱۱۵۵۵
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۹
/تحلیل- رای الیوم/

جنگ بعدی اسرائیل با کل محور مقاومت است

نویسنده و تحلیلگر مشهور جهان عرب در یادداشتی نوشت که سخنرانی اخیر دبیرکل حزب‌الله لبنان و رئیس جنبش مقاومت اسلامی حماس در غزه وحشت به جان صهیونیست‌ها انداخته است. این سخنان از اهمیت سیاسی و نظامی قابل توجهی برخوردار هستند و در واقع ماهیت جنگ آینده و نقشه راه آن را مشخص کردند.
جنگ بعدی اسرائیل با کل محور مقاومت است
آفتاب‌‌نیوز :

عبدالباری عطوان، نویسنده و تحلیلگر مشهور جهان عرب و سردبیر روزنامه رأی الیوم با انتشار یادداشتی درباره اظهارات اخیر سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان و یحیی السنوار، رئیس جنبش مقاومت اسلامی حماس در غزه پس از پیروزی مقاومت فلسطین بر صهیونیست‌ها نوشت: سفر آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا به منطقه و وعده میلیون‌ها دلاری برای بازسازی غزه را کنار می‌گذاریم و بر دو سخنرانی تمرکز می‌کنیم که از اهمیت سیاسی و نظامی بالایی برخوردار هستند؛ طوری که ماهیت جنگ آینده و حتی نزدیک و نقشه راه آن را مشخص کردند.

این دو سخنرانی حالتی از رعب و وحشت را در محافل اسرائیلی از مردم گرفته تا رهبری و نظامیان آن ایجاد کرد؛ اولین سخنرانی توسط سید حسن نصرالله رهبر مقاومت اسلامی لبنان به مناسبت سالروز آزادسازی جنوب لبنان و شکست خفت بار ارتش اسرائیل ایراد شد و دومین سخنرانی نیز توسط یحیی السنوار به مناسبت پیروزی بزرگ مقاومت در جنگ اخیر انجام شد؛ جنگی که قواعد درگیری را تغییر داد و خط بطلانی بر روی اثربخشی سامانه‌های گنبدهای آهنین و توانایی نیروی هوایی اسرائیل در حل و فصل جنگ‌ها کشید.

سید حسن نصرالله با انگیزه‌ای جدید برای جنگ با دولت اشغالگر اسرائیل، یعنی دفاع از قدس و محافظت از مقدسات مسیحی و اسلامی در برابر هرگونه تلاش اسرائیل برای آسیب رساندن به آنها حتی به قیمت شکل گیری یک جنگ منطقه‌ای به میان طرفداران خود آمد. از نظر ما این به معنای از بین رفتن تمامی خطوط قرمز داخلی لبنان و گسترش دایره اهداف مقاومت لبنان و محدود نکردن آن به آزادسازی اراضی اشغالی این کشور، مانند مزارع شبعا در راستای یک هدف جامع عربی و اسلامی است.

اما سخنرانی دوم که توسط السنوار پس از توافق برای آتش‌بس ایراد شد حامل یک هشدار شدید به اسرائیلی‌ها بود که ممکن است جنگ اخیر غزه آخرین جنگی باشد که گروه‌های مقاومت به تنهایی علیه این رژیم انجام می‌دهند و جنگ آینده با حضور تمامی محور مقاومت و گروه‌های آن انجام خواهد شد و این جنگ نبرد بزرگ و پایانی خواهد بود.

دو سخنرانی در یک زمینه، یعنی دفاع از قدس و مقدسات فلسطین، به این معناست که جنگ بعدی متفاوت خواهد بود و هماهنگی میان مقاومت در نواره غزه و مقاومت لبنان، سوریه، یمن و عراقی در اوج خود خواهد بود و این هماهنگی شامل پرتاب هزاران موشک در طول یک روز و شاید یک ساعت از طرف حزب‌الله از شمال، از طرف نوار غزه در جنوب، از شرق توسط سوریه و عراق است و از مناطق دوردست جنوبی توسط جنبش "انصارالله" است.

در چنین صورتی نیروی هوایی اسرائیل کاملاً فلج خواهد شد، چراکه اگر هواپیماهای این رژیم پرواز کنند دیگر قادر به بازگشت به فرودگاه‌های خود نخواهند بود زیرا این هواپیماها و باندهای پروازشان توسط موشک‌های دقیق منهدم می‌شوند.

مهمتر از همه، از ژنرال‌های اسرائیلی نقل قول شده است؛ ذخایر موشکی این رژیم که نقش تعیین کننده‌ای در جنگ بازی خواهد کرد، در مقابل تعداد موشک موجود در انبارهای حزب‌الله، سوریه، نوار غزه، صعده و ایران بسیار ناچیز خواهد بود.

پس از آن هم نتانیاهو به تاریخ می‌پیوندد و از آنجا به زندان؛ چراکه او برجسته‌ترین قربانی جنگ اخیر غزه است و دو رقیب او یعنی یائیر لاپید و نفتالی بنت برای تشکیل دولت توافق کرده‌اند؛ چراکه پیروزی مقاومت فلسطین در این جنگ برای اسرائیل خوار کننده بود و نتانیاهو عامل اصلی این شکست است و شکست در جنگ غزه تمامی دروغ‌های او درباره قدرت اسرائیل و برتری نظامی آن را فاش کرد.

جشن پیروزی مقاومت فلسطین و پوشش رسانه‌ای و جهانی آن شکست خفت بار اسرائیل را در جنگ غزه به تصویر کشید؛ شما یحیی السنوار را دیدید که بنی گانتس، وزیر جنگ اسرائیل را که به دنبال ترور وی بود به چالش کشید و به او گفت که اگر می‌تواند تهدیداتش را عملی کند و به او گفت بیا من را ترور کن.

وی در مراسم حاضر شد و در کنفرانس خبری شرکت کرد و با پای خودش هم به منزل رفت.

وقتی دولت اسرائیل یک میلیارد دلار برای مقابله با کودتا علیه خود در شبکه‌های اجتماعی اختصاص می‌دهد، این صریحاً اعتراف به شکست پس از دهه‌ها تسلط بر رسانه‌های بین‌المللی و به ویژه رسانه‌های غربی و به کارگیری آنها در خدمت اهداف خود است. چه کسی تصور می‌کرد که "نیویورک تایمز" آمریکا تصاویر ۶۶ کودک شهید را در صفحه نخست خود به صورت رنگی منتشر کند و بگوید این پیروزی اسرائیل است؟ و چه کسی حتی در خواب می‌دید که مجله "اکونومست" جلد و سرمقاله اصلی خود را به پایان راه حل دو کشوری و اتخاذ راه حل یک کشوری که عربها و یهودیان در آن از حقوق و وظایف برابر برخوردار هستند، اختصاص دهد؟

شاید جنگ بعدی "جنگ آزادسازی" جامع همه سرزمین‌ها و مقدسات عربی و اسلامی باشد و جنگی برای بسیج کردن یا بهبود شرایط زندگی تحت اشغال نخواهد بود. انتفاضه‌های موشکی به عنوان مرحله کنونی تبدیل شده است و کسی از مرگ نمی‌ترسد و همه به دنبال شهادت هستند. ما نباید فراموش کنیم که مبارز "محمد الضیف" کسی بود که اولین موشک را در پاسخ به ندای کمک فلسطینی‌های قدس و اطراف آن شلیک کرد.

رویای صهیونیست‌ها به سرعت در حال فروپاشی است و این اصرار همراه با ناراحتی اروپا و آمریکا از آتش‌بس، کمک رسانی، صحبت درباره احیای روند صلح و راه حل دو کشوری تنها از ترس عواقب این فروپاشی است که مهم ترین آنها بازگشت یهودیان به کشورهای اصلی شان و شکست راه حل اروپا برای مسئله یهود با هزینه ملت فلسطین پس از جنگ جهانی دوم است.

روزهای آتی پس از انتقال ترس و وحشت به اسرائیلی‌ها، پر از موارد غافلگیر کننده خواهد بود و باید منتظر ماند و دید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین