کد خبر: ۷۱۱۶۲
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۶:۲۳
مرعشی در دانشگاه امیرکبیر تهران:

به دنبال تشكیل حزب سراسری اصلاح‌طلبان هستیم

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: حسین مرعشی در جمع دانشجویان دانشگاه امیرکبیر گفت: حتما در سیاست پروسه‌ای هم به نام قهر و عدم شركت وجود دارد و همیشه همه‌ی برگ‌ها حكم نمی‌كند كه شركت كنید، اما وقتی باید از این اهرم استفاده كنیم كه منجر به هدف بهتری شود.

رییس ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان تهران بزرگ در جمع دانشجویان دانشگاه امیركبیر در رابطه با انتخابات مجلس هشتم با بیان اینكه در جمهوری اسلامی اصل بر این بوده و هست و امیدوارم خواهد بود كه آرای مردم مبنای تشكیل نهادهای حكومتی باشد، گفت: ممكن است شرایط مختلفی در انتخابات رقم بخورد اما اساس و اصل این است كه نهادهای جمهوری اسلامی باید از سوی مردم انتخاب شوند.

به گزارش ایسنا حسین مرعشی به مقایسه مجلس‌های دوره‌های مختلف پرداخت و افزود: رشد اقتصادی ایران در برنامه‌ی اول توسعه، 2/7 درصد بوده كه مجلس سوم آن را تصویب كرد و در برنامه‌ی دوم توسعه كه از سوی مجلس چهارم تصویب شد رشد اقتصادی 5/2 درصد در سال بوده است و اگر رشد اقتصادی 2/7 درصد با 5/2 درصد یك تفاوت معنی‌داری دارد پس تفاوت معنی‌داری نیز می‌تواند بین مجلس سوم و چهارم وجود داشته باشد.

وی خاطر نشان كرد: درمجلس پنجم، برنامه‌ی سوم توسعه تصویب شد كه رشد متوسط اقتصادی 2/5 درصد شد اما در مجلس هفتم مهم‌ترین دست‌آوردی‌ كه هم‌اكنون مسوولان آن اعلام می‌كنند این است كه ما آرامش را در كشور زیاد كردیم اما سوال این است كه این آرامش چه ثمری داشته است؛ آیا رشد رخ داده یا تورم؟

مرعشی ادامه داد: خیلی دوست دارم كه دوستان من در مجلس هفتم كه ما را عمدتا تشنج‌آفرین و جنجالی خطاب می‌كنند بپذیرند كه در صدا و سیما در یك برنامه‌ی مفصل تلویزیونی در حضور خبرنگاران و افكار عمومی مناظره كنیم و بحث كنیم كه مجلس ششم چه كرد و مجلس هفتم با كشور چه كرد؟

سخنگوی حزب كارگزاران با بیان این‌كه مجالس و جهت‌گیری سیاسی آن‌ها كاملا بر زندگی روزمره‌ی مردم اثر می‌گذارد، گفت: این طور نیست كه تفاوتی نكند كه چه گروهی و چه تفكری حاكم شوند و آن‌چه در عرصه‌ی سیاسی ایران مورد نقد ما است این است كه مردم باید به معنی واقعی قدرت انتخاب داشته باشند و اثرات انتخاب‌شان را ببینند.

مرعشی تاكید كرد: اگر به هر دلیلی كسانی كه مدیریت انتخابات را بر عهده دارند به گونه‌ای برخورد كنند كه حق انتخاب مردم ساقط شود و مردم نتوانند انتخابات آزادی را داشته باشند، آن‌ها باید مسوولیت اتفاقات بعدی را بپذیرند. آن‌ها دغدغه‌هایی را عنوان می‌كنند كه شاید جدی باشد اما راهكارش درست نیست.

وی به اظهارات بادامچیان در مناظره با زیبا كلام اشاره كرد كه گفته بود،‌ آیا قبول دارید كه قاچاقچی، سارق و فاسد نباید به مجلس بیایند، گفت: اما آیا قرار است كه یك جمع معدودی بنشینند و تصمیم بگیرند كه سارق به مجلس نیاید یا مردم هم به اندازه شما قدرت تشخیص دارند كه چه كسی سارق است و چه كسی نیست؟

سخنگوی حزب كارگزاران سازندگی با بیان این‌كه امروز دغدغه‌ی برخی افراد ناصالح به ابزاری تبدیل شده كه سلیقه‌های جناحی نیز بر آن سوار شده است، گفت: با این ابزار مانع حضور بسیاری از باسابقه‌ها كه سلیقه‌های مختلف دارند، می‌شوند. اما ما هم دغدغه‌ای داریم و دغدغه‌ی ما كفایت است.

رییس ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان تهران بزرگ خاطرنشان كرد: اگر افراد با سابقه و با كفایت و توانمندی‌های بالا تحت تاثیر برخی سختگیری‌ها حاضر نشوند ثبت‌نام كنند، فكر نمی‌كنند كفایت رنگ ببازد و بی‌كفایتی حاكم شود.

وی با بیان این عقیده كه حتما چنین نتیجه‌ای در راه است افزود: از دوستانی كه توصیه ما را پذیرفتند و وارد عرصه‌ی انتخابات شدند، شرمنده‌ایم و هیچ پاسخی نداریم بدهیم كه چرا صلاحیت‌شان رد شده است.

سخنگوی حزب كارگزاران گفت: كسی كه 10 سال معاون امنیتی یك استان بوده، صلاحیتش احراز نشده؛ پس صلاحیت چه كسی باید احراز شود. در چنین شرایطی افراد با كفایتی كه سیاسی نیستند و هیچ رابطه‌ای با گروه‌های مختلف ندارند چطور جرات كنند كه وارد عرصه شوند.

مرعشی با تاكید بر اینكه اعمال سلیقه‌های سیاسی و محدود كردن انتخاب مردم، بی‌كفایتی را ایجاد می‌كند،‌ تصریح كرد: بارها در تاریخ ایران رخ داده كه تحت تاثیر ظرفیت كم مسوولان، كشور از افراد استخوان‌دار خالی شده و لطمه دیده است. روزی كه پهلوی اول حكومتش را مستقر كرد حجم وسیعی از افراد طراز اول را از عرصه‌ی سیاسی حذف كرد و برای اینكه خودش بزرگ شود بزرگان را كنار زد و پهلوی دوم نیز چنین كاری كرد كه این حدف كردن‌ها به ضرر او تمام شد.

رییس ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان تهران بزرگ ادامه داد: همیشه این طور نیست كه ما فكر كنیم كشور یك جزیره ثبات است. كشور احتیاج به افراد باتجربه‌ای دارد كه به نظام كمك كنند و چه دلیلی وجود دارد كه ما برای اثبات خودمان فكر كنیم كه باید همه را نابود كنیم.

وی به برخی تخریب‌ها در برخی سایت‌ها اشاره كرد و گفت: آن‌ها نمی‌توانند احترام رهبر را نداشته باشند و اگر می‌توانستند به همه حمله می‌كردند و این‌ها در سایت‌های مختلف انتقاد نیست بلكه حمله و تخطئه است.

مرعشی با تاكید بر اینكه امكان ندارد كسی بتواند در ایران جمهوری را به یك سیستم بسته‌ی حكومتی تبدیل كند، افزود: اصلا فرض كنیم كه این كار را كردیم و آرای مردم را بستیم، نتیجه‌اش چه می‌شود.  نتیجه چنین كاری ایجاد فاصله بین مردم و مسوولان است و نظام را دچار مشكل اساسی می‌كند.

وی ادامه داد: مجلس ششم كه اینقدر به نظر شما رادیكال بود چه كرد، این مجلس پس از پایان دوره‌اش، قدرت به دست گروه دیگری داد.

سخنگوی حزب كارگزاران سازندگی خاطر نشان كرد:‌ دوستانی كه سعی می‌كنند جمهوری اسلامی را به جمهوری تبدیل كنند نیز موفق نخواهند بود؛ چرا كه امام(ره) رابطه بین سنت و مدرنیته را حل و معماری كرده است و امام مدرنیته را با اسلام آشتی دادند و آزادی را با دین سازگار كردند.

مرعشی خاطرنشان كرد: ما به لحاظ این‌كه سیاست‌ورزی را اصلی می‌دانیم كه می‌تواند در دراز مدت پشتوانه‌های كشور را قوی كند این سیاست ورزی را رها نمی‌كنیم و احساسات پاكمان را كنترل می‌كنیم و با دوستانی كه سعی می‌كنند كشور را یك قطبی كنند با رای مردم جلوی اقداماتشان قرار می‌گیریم.

رییس ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان تهران بزرگ با بیان اینكه در قانون انتخابات چیزی به نام عدم احراز صلاحیت نداریم،‌ گفت: صلاحیت فرد یا احراز می‌شود یا رد می‌شود و رد صلاحیت باید متكی بر گزارش نهادهای چهارگانه باشد و به عنوان مثال وزارت اطلاعات بنویسد كه این فرد گروهكی است. اما آنچه كه امروز به آن عمل می‌شود كاملا با قانون اساسی مغایر است.

مرعشی افزود: هم‌اكنون افرادی را به عنوان تحقیق محلی می‌فرستند و می‌پرسند كه به نماز جمعه می‌روید یا نه، یا سوال كرده‌اند كه نظر شما راجع به سخنرانی آقای احمدی‌نژاد در كلمبیا چیست؟

وی این پرسش را مطرح كرد كه این سوال‌ها چه ربطی به تایید صلاحیت دارند و افزود: ما هیچ چیز غیر از قانون مطالبه نمی‌كنیم.

سخنگوی حزب كارگزاران در پاسخ به سوال یكی از دانشجویان مبنی بر اینكه رغبت مردم به اصلاح‌طلبان چقدر است، گفت: ممكن است ما در انتخاباتی وارد شویم و رای نیاوریم این موضوع دیگری است اما اگر مردم حق انتخاب نداشته باشند یك ضایعه است.

مرعشی خاطر نشان كرد: ارزیابی ما این است كه گرایش مردم به اصلاح‌طلبان بیشتر از اصولگرایان است و گرایش به اصلاح‌طلبان تقویت شده و شاید یكی از دلایل ردصلاحیت‌های گسترده همین باشد.

وی با بیان این عقیده كه این فضا نه برای ما و نه برای رقیب و نه برای كشور مبارك نیست، افزود: شخصیت‌هایی معتقد و متعهد كه می‌توانستند وارد عرصه شوند، نشدند و این مبارك نیست و مسوولان این امر باید پاسخ‌ دهند كه چرا چنین فضایی را به وجود آورده‌اند.

مرعشی گفت: مجلس بیشتر به افراد باتجربه نیاز دارد و مجلس جای آدم‌های پخته‌تر و جاافتاده‌تر است.

وی با بیان اینكه آنچه برای ما اهمیت دارد شاخص توسعه‌ی انسانی است، گفت: در دوره‌هایی كه ما رشد اقتصادی بیشتری داشتیم شاخص توسعه‌ی انسانی نیز وضعیت بهتری داشته است.

رییس ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان تهران بزرگ در پاسخ به اظهارات یكی از دانشجویان مبنی بر اینكه از ارزش‌های فرهنگی در هشت ساله‌ی دوره‌ی خاتمی فاصله گرفته‌ایم و موضوع تربیت در دوره‌های سازندگی و اصلاحات جدی گرفته نشد به مزاح گفت: اگر احمدی‌نژاد را قبول دارید؛ ما مردم را طوری تربیت كرده‌ایم كه به او رای دادند و اگر هم قبول ندارید موضوع دیگری است.

وی ادامه داد: پس از انقلاب نتوانستیم به یك مدلی از تعلیم و تربیت برسیم كه خروجی مطلوبی داشته باشد و این موضوع به یك دوره‌ی دولت مربوط نمی‌شود، خیلی هم تلاش شد اما موفق نبود. به عنوان مثال ما یك دوره كیف دختر خانم‌ها را در مدرسه می‌گشتیم و یا به موی سر جوان‌ها و لباس‌های آستین كوتاه و بلند گیر می‌دادیم اما خروجی‌اش مساله‌ای را حل نكرد و باید كار كارشناسی شود.

سخنگوی حزب كارگزاران افزود: ما هم‌اكنون بچه‌ها را وادار می‌كنیم كه در مدرسه قرآن یاد بگیرند و به آن نمره می‌دهیم اما آیا به واقع تعلیم اجباری نهال شوق را نسبت به كلام الهی زنده می‌كند یا قرآن نیز به یك تكلیف در كنار درس ریاضی قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینكه از نظام لائیك تركیه، اسلام‌خواهی بیرون آمد، گفت: از نسلی كه در زمان طاغوت پرورش یافته بودند جوانانی بیرون آمده‌اند كه تمام افتخارات جبهه و جنگ برای آن‌هاست و چه شد كه تمام آن‌ فشارها جوان‌ها را وفاداران به امام كرد اما حالا فشارهای مذهبی ما نتیجه‌ای ندارد.

به گفته‌ی مرعشی، بعضی می‌گویند كه اصرار بیش از حد حكومت‌ها برای تربیت بچه‌ها، اثر منفی گذاشته، اما نه ما سختی‌گیری‌هایمان جواب داده و نه غیرسختگیری‌هایمان و باید بپذیریم كه تعلیم وتربیت علم است و با دستور نمی‌شود كاری را از پیش برد.

رییس ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان تهران بزرگ اظهار كرد:‌ الان در صدا و سیما فیلم‌هایی پخش می‌شود كه اگر در دوره‌ی سازندگی پخش می‌شد در قم كفن‌پوشی می‌كردند.

به عقیده وی، مساله فرهنگ و مقولات فرهنگی از مقولاتی است كه پس از انقلاب مطابق میل ما پیش نرفته است.

مرعشی در پاسخ به سوال یكی از دانشجویان مبنی بر اینكه با توجه به این حد رد صلاحیت‌ها چرا اصرار دارید در انتخابات شركت كنید و با این تعداد اگر به مجلس هم بروید نمی‌توانید كاری كنید، گفت: سیاست همیشه نسبی است و سیاستمدار حرفه‌ای اگر بخواهد از اهرم تحریم استفاده كند فقط برای به دست آوردن كرسی بیشتر است نه از دست دادن كرسی‌ها.

رییس ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان تهران بزرگ تصریح كرد: حتما در سیاست پروسه‌ای هم به نام قهر و عدم شركت وجود دارد و همیشه همه‌ی برگ‌ها حكم نمی‌كند كه شركت كنید، اما وقتی باید از این اهرم استفاده كنیم كه منجر به هدف بهتری شود.

وی ادامه داد: الان تشخیص ما این است كه یك گروهی بدشان نمی‌آید كه اصلاح‌طلبان ایران را به اپوزیسون خارج از كشور تبدیل كنند و بفرستند به بایگانی تاریخ.

مرعشی یادآور شد: دولت موقت كه تنها دولت صددرصد حزبی پس از انقلاب ما است آیا قصد داشتند كه همیشه از قدرت بیرون بروند یا می‌خواستند بروند و با قدرت بیشتری بیایند آن‌ها تنها یك اشتباه محاسبه‌ای كردند.

سخنگوی حزب كارگزاران با اشاره به اینكه ما از ابتدا مطئمن بودیم كه برایمان فرش قرمز پهن نمی‌كنند، گفت: تصمیم گرفتیم برای دفاع از اصول و اهداف‌مان، وارد عرصه شویم و یك بخشی از ردصلاحیت‌ها قابل پیش‌بینی بود و دوستانی كه ثبت‌نام كرده‌اند می‌دانستند اما فكر نمی‌كردیم كه با این حد از بی‌مهری و جفا روبه‌رو شویم در عین حال هنوز هم می‌دانیم كه یك كرسی هم یك كرسی است.

مرعشی افزود: ممكن است در كشور جابه‌جایی‌ای رخ دهد كه بتوانیم تاثیرگذاری، فراتر از اقلیت را هم داشته باشیم. سیاست در مبارزه است و اگر به ما تشر زدند و خواستند با رجزخوانی به گوشه برانند ما نباید خودمان به گوشه برویم و فكر نمی‌كنم كنار رفتن به نفع كشور باشد و در آینده به ضرر همه تمام می‌شود.

وی خاطر نشان كرد: در انتخابات گذشته نه اصلاح‌طلبان پیروز شدند و نه اصولگرایان.

رییس ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان تهران بزرگ با بیان این‌كه آنچه می‌تواند كشور را در جهت صحیح جلو ببرد و دموكراسی را مدیریت كند نهاد مهمی به نام حزب است، افزود: ما در جمهوری اسلامی هنوز به اندازه كافی نقش حزب را نشناخته‌ایم.

مرعشی همچنین اظهار كرد كه به دنبال تشكیل یك حزب سراسری اصلاح‌طلبان هستیم.

در ادامه یكی از دانشجویان گفت: شماها در مجلس هفتم رد شدید و لبخند زدید و در مجلس هشتم هم همین‌طور، حال برای مجلس نهم چه برنامه‌ای دارید كه التماس و خواهش یا به قول خودتان رایزنی نكنید.

مرعشی در پاسخ به این اظهارات گفت:‌ این موضوعی نیست كه به تنهایی از طریق یك جناح صورت گیرد ما باید از بین اصولگرایان نیز یارگیری داشته باشیم چرا كه این باد ممكن است به خرمن آن‌ها هم بوزد و اما منتقدان دولت حتی در جناح راست نیز احراز صلاحیت نشده‌اند.

وی افزود: حل این مساله در قالب یك كار جناحی صرف ممكن نیست و به عنوان یك درد مشترك باید با بخشی از اصولگراها نیز جلو برویم.

رییس ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان تهران بزرگ با بیان اینكه تصمیمات مجل ششم تاریخی و بی‌نظیر بودند، گفت: یكی از دست‌آوردهای مجلس ششم این بود كه نرخ مالیات‌ها را در كشور از 54 درصد به 25 درصد كاهش داد و امروز اقتصاد ایران به لحاظ نرخ مالیات‌ها بهشت سرمایه‌گذاری است به طوری كه هنوز كشور از یك قانون بسیار پیشرفته در سرمایه‌گذاری خارجی برخوردار است.

وی به تشكیل صندوق ذخیره ارزی و اعطای تسهیلات برای بخش خصوصی نیز اشاره كرد و گفت: بعید می‌دانم در مجلس هفتم دوستان بتوانند یك مصوبه هم سطح این مصوبه را ارائه دهند.

در ادامه یكی از فعالان دانشجویی دانشگاه امیركبیر با بیان این عقیده ‌كه ما نه تریبون داریم نه نشریه و نه تشكل و جلویمان را می‌گیرند و می‌خواهیم در این جلسه كه قانونی است صحبت كنیم، و با بیان این كه اگر قرار باشد اصلاح‌طلبان از اصول اصلاح‌طلبی بگذرند چه فرقی بین اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان وجود دارد و باید اسم شما را هم گذاشت پوپولیست، این سوالات را مطرح كرد: با وجود این رد صلاحیت‌ها و در این شرایط كشور ما چطور می‌توانیم دلگرم باشیم؟ چطور می‌توانیم به برقراری دموكراسی امیداور باشیم و چه لزومی دارد كه در چنین انتخاباتی شركت كنیم و آیا تركیب شورای نگهبان به كل دچار مشكل نیست؟

مرعشی با بیان این عقیده كه كمتر از 10 درصد مردم مثل شما فكر می‌كنند، گفت: مجلس ششم نیز تحصنی انجام داد كه عقیده سیاسی جامعه با آن همراهی نكرد اما در مشروطه مدرس یك نفره تحصن می‌كرد و بازار تهران تعطیل می‌شد.

در ادامه یكی از دانشجویان اظهار كرد دلیلش این بود كه مجلس ششم دیر تحصن كرد.

مرعشی افزود: این كه تصور می‌كنیم مردم همه‌ی آن‌ چیزی كه شما می‌گویید را می‌فهمند، اشتباه است.

وی به استعفای خاتمی از وزارت ارشاد اشاره كرد و گفت: استعفای او اعتراض به نظام نبود او محبوبتر نیز شد و در انتخابات ریاست جمهوری رای آورد. در حالی كه نبودن در انتخابات، اعتراض به كل نظام است نه بخشی از آن.

رییس ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان تهران بزرگ با بیان اینكه ما در انتخابات مجلس هفتم دچار یك استراتژی متضاد شدیم، گفت: گروهی از ما به طرف تحصن حركت كردند و گروهی وارد عرصه‌ انتخابات شدند و یكی از نمایندگان كرمان استراتژی متضاد را برای خودش گرفت به طوری كه در مجلس ششم استعفا داد اما وارد عرصه انتخابات مجلس هفتم شد.

مرعشی یادآور شد: در انتخابات ریاست جمهوری نهم ما از تعدد كاندیداها ضربه خوردیم.

مرعشی افزود: ما معتقدیم كه باید در رد صلاحیت‌هایی كه برای پستی مثل نمایندگی مجلس تعیین می‌كنیم معیارها به طور دقیق قابل تشخیص باشند.

مرعشی پیشنهاد داد: ما راهی نداریم جز اینكه فرد را كه یك حزب رسمی تایید كرد، تایید شده باشد و اگر اشتباهی شد حزب خودش ضربه بخورد. نمی‌شود انتخاب مردم را معطوف كرد به كسانی كه از یك فیلتر شش و هفت نفره می‌گذرند.

رییس ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان تهران بزرگ افزود: تا ما بودیم این سخت‌گیری‌ها را نكردیم و نگذاشتیم به رقیبان سخت بگذرد.

وی با بیان اینكه ما در حوزه‌هایی كه كاندیدا برای رقابت نداریم، فعال نمی‌شویم و رسما هم اعلام می‌كنیم كه در این حوزه‌ها امكان رقابت وجود ندارد، گفت: هر جا كه بتوانیم وارد می‌شویم و می‌گوییم زنده‌ایم.

مرعشی با بیان این عقیده كه وقتی یك كانال مردمی داریم به طور منطقی این گزینش مردمی كافی است، گفت: اما قانون می‌گوید سن باید 30 سال باشد و یا كاندیدا باید این مدرك تحصیلی را داشته باشد یا محرومیت اجتماعی و سابقه‌ی كیفری نداشته باشد و چنین مواردی باید پیش از انتخابات بررسی شوند.

به عقیده مرعشی یك ابهاماتی در قانون و یك تفسیری كه شورای نگهبان خودش از قانون اساسی كرده است، وجود دارد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینكه آیا كسانی كه در مجلس ششم تحصن كرده‌اند حق دارند كه وارد مجلس شوند، گفت: من با تحصن موافق نبودم اما تحصن اعتراض به حركت غیرقابل دفاع شورای نگهبان بود. من در آن جمع نبودم و به لحاظ سیاسی هم تحصن را ابزار مناسبی نمی‌دانستم اما اگر كسی كاری می‌كند من و شما نمی‌پسندیم معنی آن این نیست كه صلاحیتش رد شود.

مرعشی با بیان اینك جبهه اصلاحات از معدل میانه‌ای برخوردار است، گفت: هیچ وقت هیچ جریانی برای همیشه در عرصه سیاسی نمی‌ماند و اگر قرار باشد یك حزب برای همیشه در قدرت بماند دموكراسی معنی پیدا نمی‌كند.

رییس ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان تهران بزرگ تاكید كرد: جناح اصولگرا هم طبق قانون و هم طبق فتوای امام (ره) حق ندارد نیروهای نظامی را وارد عرصه سیاسی كند و هم حق ندارد از ابزارهایی كه در دست دارد در رقابت استفاده كند.

وی همچنین به تخریب‌هایی كه در انتخابات ریاست جمهوری نهم صورت گرفت اشاره و ادعا كرد: تمام تخریب‌ها در انتخابات ریاست جمهوری نهم مستند است.

رییس ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان تهران بزرگ افزود: مگر نمی‌گویید افكار عمومی با ما نیست پس اجازه نمی‌دهید كه رقابت كنیم. ما الان هم می‌گوییم كه بهترین معیار رای است.

یكی از دانشجویان با اشاره به نیمه پر بودن سالن كنفرانس ابراز عقیده كرد كه این سالن در سال‌های گذشته در چنین مراسمی پر از دانشجویان بود اما هم‌اكنون فضا كشته شده و آزادی‌های آكادمیك از بین رفته است. برخی تشكل‌ها لغو مجوز شدند، برخی نشریات دانشجویی بسته شدند و بسیاری از این سرخوردگی‌ها نتیجه‌ی نداشتن آینده‌نگری‌هاست.

این دانشجو سوالاتی را مطرح كرد و گفت: چرا دانشگاهی كه امام خمینی (ره) می‌گفت منشا تغییرات است باید این چنین باشد. آیا برخورد با دانشجو درست است؟ آیا نشریاتی كه درست شد كار دانشجویان بود و اگر نبود چرا كسی از دانشجویان دفاع نكرد؟

مرعشی در ادامه اظهارات این دانشجو گفت: اگر دانشگاه فضایی نداشته باشد كه دانشجویان تبادل نظر و فكر داشته باشند باید در جامعه شاهد سكوت و بی‌تحركی باشیم و دانشگاه تنها جایی است كه می‌تواند به عنوان بخشی از جامعه حضور پیدا كند و باید تعاملات منطقی در آن وجود داشته باشد.

سخنگوی حزب كارگزاران افزود: اگر فضای دانشگاه بانشاط نباشد و تحرك به پویایی نظام و كشور كمك می‌كند هیچ كس نفعی نمی‌برد.

وی با بیان اینكه نمی‌شود فكر را حبس كرد، افزود: می‌شود جلوی طرح فكر را گرفت اما این فكر وجود دارد و وقتی عرضه شود مورد نقد قرارمی‌گیرد اما اگر بروز داده نشود عقده‌هایی را ایجاد می‌كند كه مشكل‌ساز می‌شود.

مرعشی خاطر نشان كرد: اگر من جای وزیر علوم بودم كاری می كردم كه با حفظ اصول و سیاست‌های كلی كشور، فضای دانشگاه، فضای بانشاطی باشد و این چیزی است كه مقام معظم رهبری نیز به آن علاقه دارند.

رییس ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان تهران بزرگ با تاكید بر اینكه حوادث ماه‌های گذشته دانشگاه پلی‌تكنیك، حوادث رنج‌آوری بودند، گفت: در دانشگاه می‌شود بدون تعصب حرف زد و می‌توانیم جلسات هم‌اندیشی داشته باشیم و نتیجه چنین فضایی، تقویت جمهوری اسلامی است.

وی اظهار كرد: آبرو و اعتبار پلی‌تكنیك را یك بار دیگر بازسازی كنید چراكه دانشگاه جایی است كه دانشجویان یك زندگی مدرن با حفظ حرمت‌ها داشته باشند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین