کد خبر: ۷۱۱۸۹۳
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۲

لاوروف: موضوعاتی در برجام باقی مانده‌‌اند که نیازمند تصمیم‌گیری‌های سیاسی هستند

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه در خصوص مذاکرات هسته‌ای در وین گفت، مذاکرات ادامه دارد و پیشرفت چشمگیری حاصل شده، با این حال هنوز تصمیم نهایی اتخاذ نشده است.
لاوروف: موضوعاتی در برجام باقی مانده‌‌اند که نیازمند تصمیم‌گیری‌های سیاسی هستند
آفتاب‌‌نیوز :

وزیر امور خارجه روسیه عصر سه شنبه به وقت تهران در یک نشست مطبوعاتی گفت، اعضای حاضر در مذاکرات هسته‌ای وین با هدف احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به پیشرفت قابل توجهی رسیده‌اند، اما هنوز تصمیم نهایی گرفته نشده است.

به گزارش خبرگزاری «تاس» «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه گفت: «مذاکرات ادامه دارد و پیشرفت چشمگیری حاصل شده است. با این حال هنوز تصمیم نهایی اتخاذ نشده است. موضوعاتی همچنان وجود دارد که نیازمند تصمیم گیری‌های سیاسی از سوی پایتخت کشورهای ذینفع آمریکا و ایران است.»

وی افزود: «دقیقاً مانند سایر طرف‌های برجام ما در تلاشیم شرایطی ایجاد کنیم که تا حد ممکن مطلوب باشد و به توافق نهایی برسیم. معتقدم گمانه‌زنی درباره اینکه آیا این اتفاق در چند روز آینده رخ خواهد داد یا چند هفته دیگر نتیجه مثبتی در برندارد. همه در وین در حال تلاش برای دستیابی به نتایج در اسرع وقت هستند.»

خبرنگار روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» سه شنبه در توییتی ادعا کردکه با خبر شده برنامه فعلی این است که فردا (چهارشنبه) و یا در روز پنجشنبه وقفه‌ای در گفت‌وگوهای وین برای احیای برجام ایجاد شود و هیأت‌ها به پایتخت‌های خود باز‌گردند.

دور پنجم (دور جدید) مذاکرات در وین از چهارم خرداد ماه در شهر وین با حضور هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، روسیه، چین و انگلیس) در جریان است.

«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی دستگاه دیپلماسی روز دوشنبه در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره مذاکرات جاری در وین یادآور شد: مذاکرات در وین پیشرفت‌های خوب و قابل توجهی در هر سه کارگروه داشته، ولی موضوعات کلیدی باقی‌مانده است. به تعبیر دیگر ما الان به حل موضوعات کلیدی رسیده‌ایم که این موضوعات کلیدی هم باید با دقت صورت بگیرد.

«سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه و رئیس هیأت ایرانی شرکت کننده در مذاکرات وین به منظور احیای برجام هم روز دوشنبه دهم خرداد ماه در اظهاراتی درباره روند مذاکرات جاری گفت: تقریبا یک هفته است که مذاکرات را در وین دنبال می‌کنیم. مذاکرات پیچیدگی‌های زیادی دارد و به موضوعات اصلی مورد اختلاف رسیدیم.

عراقچی با بیان این‌ که «پیشرفت‌های خوبی تا الان داشتیم و مسیر خوبی را طی کردیم» اظهار داشت: الان در نقطه‌ای هستیم که به اختلافاتی بارزی که وجود دارد، می‌پردازیم.

وی همچنین اظهار داشت: متن‌ها تهیه شده و میزان زیادی از متن‌های ما آماده است، ولی چند مورد اختلافی کماکان در دست بررسی است. جلسات فشرده‌ای را این روزها برگزار کردیم و امروز یک جلسه سه‌جانبه‌ را با روسیه و چین داشتیم و هماهنگی‌های خوبی بین ما، روسیه و چین وجود دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین