کد خبر: ۷۱۲۰۲۵
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۳
تبلیغات

مهمترین نکات انتخاب، خرید و استفاده از آنتی اسکالانت

انتخاب و تزریق دوز مناسب آنتی اسکالانت از مهم‌ترین مواردی است که در هنگام طراحی و راه اندازی سیستم‌های تصفیه آب صنعتی اسمز معکوس باید مورد توجه قرار گیرد.
مهمترین نکات انتخاب، خرید و استفاده از آنتی اسکالانت
آفتاب‌‌نیوز :

یکی از مهمترین فیلتر‌های مورد استفاده در دستگاه‌های تصفیه آب صنعتی اسمز معکوس (RO)، فیلتر ممبران تصفیه آب صنعتی می‌باشد. فیلتر ممبران صنعتی یکی از گران قیمت‌ترین بخش‌های سیستم تصفیه آب صنعتی می‌باشد، بنابر این نگهداری و حفاظت از آن در کاهش هزینه‌های دستگاه تاثیر زیادی دارد. از مهم‌ترین مشکلات ایجاد شده برای ممبران‌های تصفیه آب صنعتی RO، ایجاد رسوب ناشی از املاح و نمک‌های موجود در آب ورودی یه ممبران می‌باشد. در صورتی که جلوی این تشکیل رسوب گرفته نشود، به مرور زمان عملکرد ممبران و در پی آن سیستم کاهش یافته و هزینه‌های قابل توجهی به مصرف کننده تحمیل می‌شود.

یکی از مهم‌ترین راهکار‌ها برای جلوگیری از تشکیل رسوب بر روی لایه‌های فیلتر ممبران، استفاده از ماده‌ای شیمیایی به نام آنتی اسکالانت در ابتدای راه اندازی دستگاه آب شیرین کن صنعتی می‌باشد.

انتخاب و تزریق دوز مناسب آنتی اسکالانت از مهم‌ترین مواردی است که در هنگام طراحی و راه‌اندازی سیستم‌های تصفیه آب صنعتی اسمز معکوس باید مورد توجه قرار گیرد.

نحوه عملکرد آنتی اسکالانت برای جلوگیری از تشکیل رسوب

آنتی اسکالانت یا رسوب زدای ممبران برای جلوگیری از تشکیل رسوبات ناشی از املاح موجود در آب ورودی به ممبران، به یکی از سه روش زیر عمل می‌کند:

افزایش آستانه حلالیت: با افزایش توان حلایت نمک‌های اشباع در آب، این نمک‌ها به حالت محلول در آمده و از ایجاد رسوب بر روی لایه‌های ممبران جلوگیری می‌شود.

تغییر شکل کریستال‌ها: آنتی اسکالانت این قابلیت را دارد، که با تغییر شکل کریستال‌ها و تبدیل آن‌ها به ذرات نرم چسبنده از تشکیل رسوبات بیش‌تر جلوگیری کند.

پراکنده کردن: ترکیب شیمیایی آنتی اسکالانت به گونه‌ای است، که با القای بار منفی به ذرات معلق آب، مانع از چسبیدن آن‌ها به یکدیگر شده و از تشکیل یک توده بزرگ از رسوبات جلوگیری می‌کند.

آنتی اسکالانت را می‌توان به تنهایی یا به همراه اسید در سیستم‌های تصفیه آب صنعتی اسمز معکوس استفاده کرد. استفاده از اسید در هنگام تزریق آنتی اسکالانت، باعث کاهش شاخص LSI شده و برای کنترل رسوبات کربنات کلسیم، فسفات کلسیم و فلوئورید کلسیم موثر می‌باشد.

اما دلیل استفاده از اسید در کنار آنتی اسکالانت در سیستم‌های اسمز معکوس صنعتی چیست؟

علت این موضوع این است که اغلب آنتی اسکالانت‌های موجود در بازار، معمولا برای کنترل رسوبات فسفات کلسیم و کربنات کلسیم با شاخص LSI بزرگ‌تر از ۲ دچار مشکل می‌شوند. به همین دلیل اسید را در سیستم تصفیه آب اسمز معکوس تزریق می‌کنند، تا شاخص LSI کاهش یافته و به حد قابل قبول برسد.

بازه قابل قبول برای شاخص LSI مناسب استفاده از آنتی اسکالانت، بین ۱ و ۲ می‌باشد.

اسید‌های مورد استفاده برای کاهش شاخص LSI معمولا اسید کلریدریک یا اسید سولفوریک می‌باشد. به این دلیل که تزریق بیش از اندازه اسید سولفوریک، باعث افزایش احتمال رسوبات بر پایه سولفات بر روی ممبران می‌شود، استفاده از اسید کلریدریک بیش‌تر مورد توجه قرار گرفته و پیشنهاد می‌شود.

*** نکته بسیار مهم این است که شرایط حفظ گارانتی ممبران که از طرف شرکت‌های سازنده ممبران ارائه شده است، شامل دو مورد تزریق آنتی اسکالانت مناسب و کوچک‌تر بودن شاخص LSI از مقدار ۱.۸ می‌باشد. بنابر این لازم است در صورتی که شاخص LSI بیش از ۱.۸ باشد، باید با تزریق اسید مناسب آن را به زیر این مقدار رساند.

انتخاب آنتی اسکالانت مناسب

برای انتخاب آنتی اسکالانت مناسب، باید پارامتر‌های مختلفی از جمله پارامتر‌های عملکردی سیستم تصفیه آب را در نظر گرفت. انتخاب آنتی اسکالانت مناسب یکی از مهم‌ترین روش‌ها برای افزایش طول عمر فیلتر ممبران تصفیه آب صنعتی و در نتیجه افزایش بازدهی سیستم می‌باشد. برای این کار بهتر است از راهنمایی افراد کارشناس و با تجربه در این زمینه استفاده کنید. اطلاعات زیر در رابطه با آنالیز آب ورودی و مشخصات دستگاه تصفیه آب صنعتی، می‌تواند در انتخاب آنتی اسکالانت مناسب برای هر سیستم تصفیه آب به شما یا کارشناس خبره کمک کند:

۱- مقدار TDS و هدایت الکتریکی (EC) آب

۲- مقدار سختی کل آب (TH)

۳- مقدار قلیائیت آب ورودی

۴- میزان سولفات موجود در آب

۵- ظرفیت دستگاه تصفیه آب

۶- میزان یا درصد بازیابی (Recovry) در نظر گرفته شده در زمان طراحی دستگاه

۷- نوع اسید و مقدار تزریق آن

۸- استفاده یا عدم استفاده از ستون‌های سختی گیر در بخش پیش تصفیه دستگاه تصفیه آب صنعتی

۹- مقدار PH و دمای آب ورودی

محل نصب واحد تزریق آنتی اسکالانت در سیستم تصفیه آب صنعتی

آنتی اسکالانت در بخش پیش تصفیه آب شیرین کن‌های صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد و بهترین مکان برای تزریق آن برای اثر بخشی بهتر این ماده شیمیایی بعد از فیلتر‌های شنی و کربنی و قبل از فیلتر‌های کارتریجی می‌باشد. در این صورت با تاثیر آنتی اسکالانت بر روی آلاینده‌های موجود در آب، رسوب کمتری بر روی فیلتر‌های میکرونی ایجاد شده و از ممبران‌های تصفیه آب صنعتی در مقابل تشکیل رسوب و فولینگ جلوگیری می‌شود. آنتی اسکالانت طبق دستور العمل شرکت سازنده با آب رقیق شده و از طریق دوزینگ پمپ با دوز مشخص به داخل سیستم تصفیه آب صنعتی تزریق می‌شود.

بیشتر: خرید کربن اکتیو

میزان دوز تزریق آنتی اسکالانت به عوامل مختلفی بستگی دارد، که از جمله این موارد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

آنالیز دقیق آب خام ورودی
میزان جریان آب ورودی
مقدار TDS آب ورودی
دما و PH آب
قیمت و خرید آنتی اسکالانت

قیمت آنتی اسکالانت به پارامتر‌های زیادی از جمله برند محصول بستگی دارد. در صورت نیاز به اطلاع از قیمت به روز برند‌های مختلف آنتی اسکالانت‌های آبین می‌توانید از طریق تماس تلفنی با کارشناسان بخش مواد شیمیایی و آنتی اسکالانت abin.ir از طریق وب سایت آبین در ارتباط بوده و از فرصت مشاوره رایگان برای انتخاب محصول مورد نظر خود بهره‌مند شوید.

خرید آنتی اسکالانت و کلیه مواد شیمیایی را از فروشگاه‌ها و یا وب سایت‌های معتبر انجام دهید، تا از اصالت و مرغوبیت محصول مطمئن باشید. با توجه به مدل‌های تقلبی تولید شده از برند‌های شناخته شده آنتی اسکالانت تنها از طریق خرید از فروشگاه یا سایتی معتبر می‌توان از خرید محصولی اورجینال اطمینان حاصل کرد. نکته مهم در خرید آنتی اسکالانت، آنالیز دقیق آب ورودی به سیستم تصفیه آب صنعتی می‌باشد، که این اطلاعات باید در اختیار کارشناس تیم فنی شرکت قرار گیرد تا طبق آن بتوان نوع آنتی اسکالانت مناسب و قیمت آن را مشخص کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین