کد خبر: ۷۱۲۲۷۶
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۲
یک خبرگزاری اصولگرا مدعی شد؛

"لاریجانی تائید صلاحیت نمی‌شود"

یک خبرگزاری اصولگرا و وابسته به نهادی خاص مدعی شده است: اقامت فرزند کاندیدایی خاص در خارج از کشور، دلیل ردصلاحیت وی نبوده است و شورای نگهبان به دلایل دیگری، حکم به عدم احراز کاندیدای مزبور کرده است و این دلایل کماکان به قوّت خود باقی است.
آفتاب‌‌نیوز :

خبرگزاری فارس مدعی شده است: بخش پایانی بیانات رهبر معظّم انقلاب در سالروز ارتحال معمار کبیر انقلاب، مبنی بر اینکه «در جریان بررسی صلاحیت‌ها به برخی کاندیداها و خانواده آن‌‌ها ظلم شد» سؤالات مختلفی را ایجاد کرده است؛ آیا تذکر بابت هتک حرمت یکی از نامزدها، به معنای اشتباه بودن عدم احراز نامزدی خاص از سوی شورای نگهبان است؟ آیا پس از این بیانات باید منتظر باشیم تا نامزدی خاص به ترکیب نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری اضافه شود؟ چگونه ممکن است شورای نگهبان بر اساس گزارشی غلط، فردی را ردصلاحیت کرده باشد و با وجود اینکه اشتباه بودن آن گزارش روشن شده، حاضر نشده رأی خود را تغییر دهد و کاندیدای مزبور را به جرگه نامزدهای نهایی انتخابات اضافه کند؟ برای یافتن پاسخ این سؤال‌ها باید برخی فعل و انفعالات پس از بررسی صلاحیت‌ها را مرور کرد. موضوع تابعیت فرزند یکی از کاندیداهای انتخابات، خبری بود که در روزهای منتهی به اعلام اسامی تأییدصلاحیت‌ها در فضای مجازی پیچید.

این رسانه در ادامه نوشته است: حال مرور مواضع اظهارات اعضای شورای نگهبان به‌خوبی نشان می‌دهد که آیا علّت عدم احراز صلاحیت برخی کاندیداها، اقامت فرزندان آن‌ها در خارج از کشور بوده یا خیر.

سیامک ره‌پیک قائم مقام شورای نگهبان در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری در پاسخ به این سؤال که آیا ممکن است کاندیدایی به خاطر اقامت فرزندانش در خارج کشور ردصلاحیت شود، صریحاً می‌گوید: «صرف اینکه مسئولان درجه یک کاندیداها، اقامتی در خارج از کشور داشته باشند، فی نفسته تأثیری در عدم احراز صلاحیت آن‌ها ندارد».

موضوع دیگری که تأیید کننده سخنان ره‌پیک است، این است که در بین نامزدهایی که صلاحیت آن‌ها تأیید شده است، موردی وجود دارد که فرزند یک کاندیدا در خارج از کشور اقامت داشته و حتی در آنجا نیز از دنیا رفته است. با این حال، صلاحیت فرد مورد نظر تأیید شده است.

مورد دیگری که حائز اهمیت است اینکه در انتخابات مجلس یازدهم، گزارشاتی مبنی بر سفرهای مشکوک فرزند یکی از کاندیداها، باعث عدم احراز صلاحیت فرزند وی در انتخابات مجلس شد، امّا با این حال شاهد تأییدصلاحیت پدر وی در انتخابات ریاست‌جمهوری هستیم.

نکته مهم دیگر اینکه چنانچه گزارش غلط دستگاه مورد اشاره رهبر انقلاب، مبنای عدم احراز صلاحیت کاندیدایی خاص قرار می‌گرفت، می‌بایست با وجود رایزنی‌های وسیعی که برای صدور حکم حکومتی برای تأییدصلاحیت آن کاندیدا وجود داشت، رهبر انقلاب حکم به ورود آن کاندیدا به عرصه انتخابات می‌دادند. امّا چنین اتفاقی رخ نداد، چرا که عدم احراز فرد مورد نظر، ادله دیگری داشته است.

بنابراین، اقامت فرزند کاندیدایی خاص در خارج از کشور، دلیل ردصلاحیت وی نبوده است و شورای نگهبان به دلایل دیگری، حکم به عدم احراز کاندیدای مزبور کرده است و این دلایل کماکان به قوّت خود باقی است.

از همین روست که مهدی فضائلی عضو دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در توییتی می‌نویسد: «‏تعریض رهبرانقلاب به جفا و ظلم به برخی نامزدها در جریان احراز صلاحیت برای ریاست جمهوری، متوجه شورای محترم نگهبان نیست و تاثیری در نتیجه اعلام شده از سوی این شورا ندارد».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۴
0
0
اخ جون محمود تایید میشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۴
0
1
تنها دلیل این که رییسی رییس جمهور شود...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۴
0
0
معلومه اگرقراربود وضعیت تابعیت واقامت فرزندان ملاک باشد هیچ مسئولی نبایداحرازصلاحیت شود
ناشناس
|
Austria
|
۲۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۴
0
0
دلتون رو خوش نکنید هیچ خبری نیست.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین