کد خبر: ۷۱۲۴۴۶
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۰

آمار ۲۰درصدی ناباروری زوجین در کشور/ سبک زندگی ناسالم؛ متهم ردیف اول ناباروری

دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت در رابطه با میزان ناباروری در کشور و برخی از دلایل آن توضیحاتی داد.
آمار ۲۰درصدی ناباروری زوجین در کشور/ سبک زندگی ناسالم؛ متهم ردیف اول ناباروری
آفتاب‌‌نیوز :

صالح قاسمی دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت،در رابطه با میزان ناباروری زوجین و دلایل آن اظهار کرد: آمار ناباروری در ایران حدود ۲۰درصد است. این در حالی که میانگین جهانی آن حدود ۱۴درصد است؛ درواقع، متوسط ابتلای زوجین به ناباروری در ایران ۶درصد از متوسط ابتلای ناباروری زوج ها در میانگین جهانی بالاتر است و این یعنی، بیش از ۳میلیون زوج و به تعبیری، یک پنجم زوج ها در ایران نابارور هستند.

وی بیان کرد: موضوع ناباروری تاثیر زیادی روی شاخص های جمعیتی می گذارد تا جایی که یک پنجم زوج های ایرانی از چرخه فرزندآوری خارج شده اند و باید حتما تحت درمان قرار گیرند تا بتوانند فرزندآوری کنند.

دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت تصریح کرد: ناباروری‌ها دو دسته هستند ناباروری‌های اولیه معمولا منشاء پزشکی و مشکلات فیزیولوژیک دارند، اما ناباروری‌های ثانویه که متاسفانه، میزان آن در سال‌های اخیر در حال افزایش است می‌تواند منشاء‌های مختلفی داشته باشد که از مهم‌ترین علل ناباروری ثانویه در کشور ما می‌توان به سبک زندگی نادرست اشاره کرد.

قاسمی گفت: ناباروری ثانویه یعنی ابتلای به ناباروری، بعد از داشتن فرزند که جای تامل دارد و باید موضوع ناباروری حتما موردتوجه قرار گیرد و به همین دلیل است که در سراسر جهان به این موضوع توجه ویژه می‌شود؛ به طوری که بین ۴۰ تا ۱۰۰درصد هزینه های درمانی زوج های نابارور در دنیا پرداخت می شود و از میل فرزندخواهی زیادی که در زوج های نابارور وجود دارد استفاده می شود تا شاخص های جمعیتی حفظ شوند چون میل فرزندخواهی زوج های نابارور بالاتر از میانگین زوج های دیگر است و چیزی که مهم، علت بیشتر بودن میزان ناباروری در ایران است.

وی ادامه داد: دلایل متعددی برای موضوع ناباروری مطرح شده و بعضاً مطالعات کمی و کیفی نیز انجام شده است که از جمله دلایل برای این موضوع می‌توان به موارد متعددی اشاره کرد که مهم ترین آن سبک زندگی است.

دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت با بیان این که اگرچه بیماری های زمینه ای و مشکلات ژنتیکی و موروثی می توانند دلایل عمده ای برای این منظور باشند، افزود: تاخیر در ازدواج و فرزندآوری از دیگر دلایل ناباروری هستند چراکه فاصله انداختن زیاد بین ازدواج تا فرزندآوری باعث ازدست رفتن قدرت باروری زوج ها می شود و نوع تغذیه و...هم در این خصوص نقش پررنگی دارند؛ به طوری که موضوع تغذیه یکی از متهم های اصلی افزایش ناباروری در طول دو سه دهه گذشته است چون ما طی ۲۵ -۳۰ گذشته شاهد بودیم که میزان ناباروری در کشور، حدود ۱۰ درصد افزایش پیدا کرده و تغذیه یکی از دلایل عمده است چراکه رفتن الگوی تغذیه به سمت فست فود ها و غذاهایی که از لحاظ ارزش غذایی بسیار نازل و پایین هستند و در عین حال، پروتئین های خاصی را منتقل می کنند و همین طور، افزایش مصرف محصولات تراریخته و به تعبیری GMO به این ناباروری ها دامن زده اند.

وی تصریح کرد: دقیقا در دو سه دهه گذشته که میزان واردات محصولات تراریخته و مصرف این محصولات افزایش چشمگیری پیدا کرده است، ما شاهد افزایش ناباروری هستیم که باید برای این منظور مطالعات کیفی دقیق تری انجام شود.

قاسمی تاکید کرد: وقتی یک زوجی، فرزندآوری را بعد از گذشت سال‌ها از ازدواجشان به تاخیر می‌اندازند این موضوع بستر آماده‌ای است که زوج‌ها را نابارور کند و موضوع گرایش به فست فود‌ها و غذا‌های سرد و محصولات تراریخته باید به دقت مورد توجه قرار گیرند چراکه مصرف آن ها می‌توانند آسیب زا باشند و چه بسا شیوع بالای استفاده از این محصولات تراریخته در کشور یکی از دلایل اصلی افزایش ناباروری ثانویه در کشور است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین