آفتاب: اعضای آکادمی علوم و هنرهای سینمایی در چند سال اخیر نشان دادهاند در انتخابهای خود چندان موفقیت تجاری را ملاک قرار نمیدهند که نمونه آن پیروزی دور از انتظار دو سال پیش فیلم "تصادف" بر "کوهستان بروکبک" آنگ لی بود.
سانفرانسیسکو کرونیکل گزارش داد، در هشتادمین جوایز آکادمی دو فیلم "پیرمردها کشوری ندارند" برادران کوئن و "خون بپا میشود" پل تامس اندرسن هر یک با نامزدی در هشت رشته، پیشتاز دریافت مراسم اسکار سال ۲۰۰۸ هستند که عصر روز یکشنبه ۲۴ فوریه در کداک تیهتر لس آنجلس برگزار میشود.
نکته نامعمول این است که هر دو فیلم تنها در یک مورد در بخش بازیگری نامزد شدهاند. خاویر باردم به عنوان تجسم اهریمن در فیلم "پیرمردها کشوری ندارند" بیش از بقیه نامزدها شانس دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد نقش مکمل را دارد، و دانیل دی ـ لوئیس در نقش یک مرد نفتی مکار در "خون بپا میشود" به احتمال زیاد جایزه بهترین بازیگر مرد را به خانه می برد. به دست آمدن نتیجهای دیگر در هر دو بخش می تواند نشانهای بر شکست این دو فیلم در بخشهای دیگر هم باشد.
فیلمهای "مایکل کلیتن" و "تاوان" نیز هر یک در هفت رشته نامزد اسکار شدهاند. "تاوان" بیشترین بخت را در بخشهای فنی مانند طراحی لباس و طراحی صحنه دارد. نامزدی "مایکل کلیتن" در سه بخش بازیگری نیز چشمگیر است، هرچند در هر سه بخش به نظر نمیرسد شانس زیادی برای بردن جایزه داشته باشد.
امسال روی فرش قرمز اسکار تازه واردهای اسکار مانند الن پیج، ویگو مورتنسن و کیسی افلک در کنار قدیمیهایی مانند تامی لی جونز و کیت بلانشت قدم میزنند.
بهترین فیلم: تاوان / جانو / مایکل کلیتن / پیرمردها کشوری ندارند / خون بپا میشود
جو رایت کارگردان "تاوان" در بخش بهترین کارگردان نامزد نشده که این از نگاه سئوالبرانگیز اعضاء آکادمی نسبت به فیلم او خبر میدهد. رایدهندهها بیش از آنکه "خون بپا می شود" را دوست داشته باشند، آن را تحسین میکنند و "مایکل کلیتن" به لطف محبوبیت جرج کلونی ستاره فیلم، مطرح شده است.
برنده: "پیرمردها کشوری ندارند" به نظر پیروز این بخش است. این فیلم به سبک وسترنهای کلاسیک، داستانی جذاب را درباره یک معامله مواد مخدر به هم ریخته در تگزاس و پیامدهای آن به تصویر میکشد.
نتیجه غیرقابلانتظار: "جانو" به اندازه فیلم "لیتل میس سانشاین" محبوب است. پس از انتخاب "مردگان" به عنوان بهترین فیلم سال گذشته، شاید رایدهندگان آکادمی این حس را داشته باشند که بهتر است جوایز اصلی را به فیلمی عاری از خشونت اعطاء کنند. هر چند توفیق تجاری چندان لحاظ نیست، اما این نکته را باید در نظر داشت داشت که "پیرمردها کشوری ندارند" و "جانو" پرفروشترین فیلمهای بخش خود هستند و دومی ۱۰۰ میلیون دلار فروخته که تقریبا دو برابر "پیرمردها کشوری ندارند" است.
بهترین بازیگر مرد: جرج کلونی، "مایکل کلیتن" / دنیل دی ـ لوئیس، "خون بپا میشود" / جانی دپ، "سوئینی تاد" / تامی لی جونز، "در دره الله" / ویگو مورتنسن، "قولهای شرقی"
بعضی از نقشآفرینیها از همان صحنههای آغازین اسکار را "داد" میزنند . نمونه آن هیث لجر در "کوهستان بروکبک" بود. زمان، نشان خواهد داد اعطاء جایزه اسکار آن سال به فیلیپ سیمور هافمن برای "کاپوتی" چه قدر اشتباه بود. با این توصیف دی - لوئیس باید خوشحال باشد امسال هافمن برای بازی در فیلم "جنگ چارلی ویلسن" در بخش بهترین بازیگر مرد نقش مکمل نامزد شده است.
کمتر کسی نقشآفرینی حزن انگیز جونز را در نقش پدری که میکوشد همزمان با تحقیق درباره مرگ پسرش، خود را حفظ کند، یا حضور مورتنسن را در نقش یک مافیای روسی دیده باشد. خوشبختانه نامزدی آنها باعث شد فروش دی وی دی فیلم هایشان بیشتر شود.
برنده: حضور دی ـ لوئیس به نقش یک غول نفتی فریبکار و حریص یه یک شاهکار میماند. او در هر صحنه هست و هیچگاه کاری خارج از شخصیت خود در فیلم انجام نمیدهد. حضور او به عنوان نمونه یک نقشآفرینی کلاسیک در تاریخ ثبت خواهد شد.
نتیجه غیرقابل انتظار: هالیوود عاشق کلونی است که در نقش یک وکیل بدنام در "مایکل کلیتن" بهترین بازی خود را ارائه میدهد. هر چند بهترین نقشآفرینی او باز به پای دی ـ لوئیس نمیرسد.
بهترین بازیگر زن: کیت بلانشت، "الیزابت: عصر طلایی" / جولی کریستی، "دور از او" / ماریون کوتیلارد، "زندگی به رنگ صورتی" / لورا لینی، "سویجها" / الن پیج، "جانو"
کمبود نقشهای پرزحمت برای زنان در سال ۲۰۰۷ از فهرست نامزدهای این بخش مشخص است. دیدن نقشآفرینی های بلانشت همیشه کاری آسان است، اما ملکه او در فیلم "الیزابت"به چهرهای مومی میماند. به نظر می رسد هر دو الیزابت باید قید حضور روی صحنه را بزنند. پیج، شایان ستایش است، اما در ۲۰ سالگی فاقد جاذبه یک بازیگر زن برنده اسکار است. نقشآفرینی لینی به لحاظ احساسی چیزی بیش از فیلمهای قبلی او نیست.
جولی کریستی در صحنهای از فیلم "دور از او"
برنده: جولی کریستی به خاطر اینکه مدتها خبری از او در فیلمها نبود شهرت دارد. حضور در نقش همسری که با بیماری آلزایمر مبارزه میکند چیزی است که تاکنون از او ندیدهایم. کریستی به لحاظ ظاهری پیر و آسیبپذیر به نظر میرسد، اما نشانههایی از سرسختی در او هست. هالیوود پیر می خواهد از کریستی تقدیر کند، تا او باز هم در فیلمها حضور داشته باشد. کریستی تا پیش از این جوایز گلدن گلوب و جایزه انجمن بازیگران آمریکا را برده است.
نتیجه غیرقابلانتظار: "زندگی به رنگ صورتی" با واکنشهای متفاوت روبرو شد، اما کسی در مورد حضور تماشایی کوتیلارد به نقش ادیت پیاف تردیدی ندارد. دیدن چهره واقعی او و مقایسه آن با نقشی که در این فیلم بازی کرده به اندازه کافی روشنگر است. او خود را به عنوان یک رقیب خستگیناپذیر ثابت کرده است.
بهترین بازیگر مرد نقش مکمل: کیسی افلک، "ترور جسی جیمز به دست رابرت فورد ترسو" / خاویر باردم، "پیرمردها کشوری ندارند" / فیلیپ سیمور هافمن، "جنگ چارلی ویلسن" / هال هالبروک، "درون طبیعت وحشی" / تام ویلکینسن، "مایکل کلیتن
هالبروک ۸۳ ساله بیشتر بخاطر عمر طولانی خود انتخاب شده است. ویلکینسن در نقش یک وکیل مجنون در "مایکل کلیتن" عالی است، اما در چند ماه پس از نمایش این فیلم ستاره او به تدریج افول کرد. غیرقابل درک بودن "ترور جسی جیمز به دست رابرت فورد ترسو" باعث شده حمایت از افلک برای بازی در این فیلم کمرنگ شود.
برنده: خاوریر باردم برای حضور در نقش یک جانی روانی بسیار تن به خطر داد. آن مدل مو کاسهمانند یک از این خطرها بود. این احتمال وجود داشت که همه چیز به جای اینکه هولناک شود، خندهدار از کار درآید. نقشآفرینی ترسناک او به فضای هولناک "پیرمردها کشوری ندارند" کمک کرد.
نتیجه غیرقابلانتظار: در سالی کمتر رقابتی، هافمن میتوانست برای "پیش از آنکه شیطان بفهمد" یا "سویجها" هم نامزد شود. بنابراین انجام چند کار خوب در یک سال میتواند رای دهندهها را برای تقدیر از مامور سیا یونانی او در فیلم "جنگ چارلی ویلسن" ترغیب کند.
بهترین بازیگر زن نقش مکمل: کیت بلانشت، "من اینجا نیستم" / روبی دی، "گانگستر آمریکایی" / سوارس رونان، "تاوان" / ایمی رایان، "رفته، عزیزم، رفته" / تیلدا سوئینتن، "مایکل کلیتن"
رقابت در این بخش بسیار نزدیک است، هرچند وزنه روبی دی کمی سنگینی میکند، چون او ۸۳ ساله است و پیش از این نامزد اسکار نشده بود. او در نقش مادر سردسته قاچاقچیان مواد مخدر هارلم با بازی دنزل واشینگتن پرانرژی است، اما حضور چندانی در فیلم ندارد. رونان ۱۳ ساله در نقش خواهر کوچک و پرسرو صدا کایرا نایتلی در فیلم تاوان"، بر صحنههای خود مسلط است، اما سن و سالش مانعی در برابر اوست. سوئینتن در نقش وکیل یک شرکت خیلی قانعکننده نیست.
برنده: نامزدی همزمان بلانشت در بخش بهترین بازیگر زن میتواند رای اعضاء آکادمی را تقسیم کند. هرچند به احتمال زیاد بازی در نقش باب دیلن در فیلم "من اینجا نیستم" بیشتر مورد توجه قرار میگیرد. او قبلا برای تقلید از کاترین هپبرن برنده جایزه شده است. نفر بعدی کیست؟ اورسن ولز؟
نتیجه غیرقابل انتظار: هر کس فیلم "رفته، عزیزم، رفته" را دیده باشد، با شنیدن نام ایمی رایان نخواهد گفت، "ایمی چی؟". رایان در نقش یک مادر معتاد اهل بوستن که دختر خود را از دست داده، حسی از ترحم و ترس را منتقل میکند.
بهترین کارگردان: جولین اشنیبل، "زنگ شیرجه و پروانه" / جیسن ریتمن، "جانو" / تونی گیلروی، "مایکل کلیتن" / جوئل و ایتن کوئن، "پیرمردها کشوری ندارند" / پل تامس اندرسن، "خون بپا میشود"
گیلروی، ریتمن و اندرسن فیلمسازانی بااستعداد هستند که در آینده اسکار میگیرند، اما نه این بار.
برنده: جوئل و ایتن کوئن برای این بخش دو جایزه به خانه میبرند و این اولین بار پس از آن است که رابرت وایز و جروم رابینز در سال ۱۹۶۲ برای کارگردانی مشترک "داستان وست ساید" برنده یک جفت اسکار شدند. "پبرمردها کشوری ندارند" بهترین فیلم برادران کوئن از "فارگو" به این طرف است. آنها فرمول خاص خود را در تلفیق شوخطبعی با لحظههای آزارنده تکرار کردهاند.
نتیجه غیرقابلانتظار: پیروزی غافلگیرکننده جولین اشنیبل در گلدن گلوب گروهی را به فکر انداخت که شاید او موفقیت دور از انتظار رومن پولانسکی در جوایز آکادمی سال ۲۰۰۳ را تکرار کند. اما "زنگ شیرجه و پروانه" تنها در دو بخش دیگر شامل فیلمبرداری و فیلمنامه نامزد شده و بعید به نظر میرسد اسکار بهترین کارگردان به فیلمی برسد که بازیگرانش نامزد نشدهاند.
بهترین فیلم غیرانگلیسیزبان: "جاعلها" اشتفان روزویتسکی از اتریش / "بیوفورت" جوزف سدار از اسرائیل /"مغول" سرگئی بودرف از قزاقستان / "کاتین" آندری وایدا از لهستان / "۱۲" نیکیتا میخالکف از روسیه
پارسال تمام فیلمهای نامزد شده ارزش اسکار داشتند. این بار هرچند تعدادی از فیلمهای خوب از راه یافتن به فهرست نهایی بازماندند، نمونه آن فیلم رومانیایی "۴ ماه، سه هفته و ۲ روز".
برنده: "کاتین" برای اینکه این فیلم را آندری وایدا فیلمساز بزرگ لهستانی کارگردانی کرده و برای اینکه درباره موضوعی بسیار نزدیک به اوست: قتل عام کاتین در سال ۱۹۴۰ که در جریان آن پدر خود او که نظامی بود به دست روس ها به قتل رسید. وایدا در سال ۲۰۰۰ یک اسکار افتخاری دریافت کرد.
بهترین فیلمنامه اقتباسی: "تاوان"، کریستوفر همپتن / "دور از او"، سارا پولی / "زنگ شیرجه و پروانه"، رانلد هاروود / "پیرمردها کشوری ندارند"، جوئل و ایتن کوئن / "خون بپا میشود"، پل تامس اندرسن
میتوانید اسکار را بچرخانید، به سمت هر فیلم که ایستاد ارزش دریافت جایزه را دارد.
برنده احتمالی: جوئل و ایتن کوئن معمولا دستمایههای اصلی را به پرده میآورند، اما آنها رمان دورافتاده کورمک مکارتی را به واقع حس کردهاند. تنها کافی است در نظر بگیرید این دو برادر چطور توصیفات تامی لی جونز از خوابهایی را که درباره پدرش دیده، اقتباس کردهاند و با حرفهای او فیلمی تمام می شود که دوست ندارید تمام شدن آن را ببینید.
بهترین فیلمنامه غیراقتباسی: "جانو"، دایابلو کدی / "لارس و دختر واقعی"، نانسی الیور / "مایکل کلیتن"، تونی گیلروی / "راتاتوی"، براد برد، داستان از جان پینکاوا، جیم کاپوبیانکو و براد برد / "سویجها"، تامارا جنکینز
از وقتی مت دیمن و بن افلک برای "ویل هانتینگ خوب" برنده جایزه شدند، این بخش بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. بخش فیلمنامه غیراقتباسی جان میدهد برای فیلم هایی که اعضاء آکادمی میخواهند هر جور شده از آن تقدیر کنند، نمونه آن پارسال و فیلم "لیتل میس سانشاین" است.
برنده احتمالی: دایابلو کدی. این فیلمنامهنویس داستانی پیشپاافتاده را به چیزی فراموشنشدنی تبدیل کرده است.
بهترین مستند بلند: "افقی پیش رو نیست" چارلز فرگوسن / "عملیات بازگشت به خانه: نوشتن تجربههای زمان جنگ" ریچارد رابینز / "سیکو"، مایکل مور / "تاکسی به سمت تاریکی" الکس گیبنی / "جنگ، رقص" شان فاین و آندرهآ نیکس
در میان برندگان دنبال مایکل مور نگردید، نه به این خاطر که اعضاء آکادمی میترسند او مثل سال ۲۰۰۳ باز حرفهای ضد جنگ بزند. او میبازد چرا که فیلمی درباره آشفتگی سیستم بهداشت و درمان آمریکا ساخته، در حالی که تقریبا تمام فیلمهای دیگراین بخش درباره جنگ عراق هستند که این روزها موضوعی داغتر است.
برنده احتمالی: "افقی پیش رو نیست" چارلز فرگوسن به بررسی دلایل به خطا رفتن جنگ در عراق میپردازد.
بهترین فیلم انیمیشن: "پرسپولیس" مرجانه ساتراپی و ونسان پارانو / "راتاتوی" براد برد / "موجسواری" اش برانن
"پرسپولیس" برای موفقیت در بخش اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسیزبان بیشتر بخت داشت تا این بخش که با رقیبی شکستناپذیر مانند "راتاتوی" رو در رو شده است.
برنده احتمالی: جایزه از آن موشهاست.
گزارش: خبرگزارى مهر