کد خبر: ۷۱۲۷۱۷
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۲۰

روایت تازه از یکشنبه سیاه مجلس

نماینده پیشین مجلس خاطرنشان کرد: وقتی این فیلم ساختگی به نمایش گذاشته شد، اوضاع مجلس به هم ریخت. من از انتهای مجلس در‌حالی‌که فریاد می‌کشیدم، به سمت آقای احمدی‌نژاد رفتم که او را از پشت تریبون پایین بیاورم، ولی نمی‌دانم چه کسی من را نگه داشت...».
روایت تازه از یکشنبه سیاه مجلس
آفتاب‌‌نیوز :

احمد سالک با اشاره به ماجرای یکشنبه سیاه مجلس در سال 91 که منجر به پخش فیلم برادر لاریجانی در جلسه با بابک زنجانی و سعید مرتضوی شد، به ایلنا گفته است: من پیش از جلسه به آقای احمدی‌نژاد گفتم که اقلیت‌های مجلس و دیگران گفته‌اند اگر تو بگویی، ما به او رأی می‌دهیم. شما جوری صحبت کن که این مسئله به هم نخورد. آقای احمدی‌نژاد به من گفت که من می‌خواهم یک فیلم پخش کنم. به او گفتم خواهش می‌کنم تشنج ایجاد نکنید. ایشان گفت چشم. بعد گفت می‌خواهم محتوای فیلم را قرائت کنم و بعد گفت من امروز قربانی آورده‌ام و می‌خواهم یک نفر را قربانی کنم! وقتی پشت تریبون رفت، یک‌ربع خیلی خوب صحبت کرد، ولی بعد از آن رو کرد به آقای لاریجانی و گفت بگویم؟ آقای لاریجانی هم گفت شما رئیس‌جمهور هستید، بفرمایید.

نماینده پیشین مجلس خاطرنشان کرد: وقتی این فیلم ساختگی به نمایش گذاشته شد، اوضاع مجلس به هم ریخت. من از انتهای مجلس در‌حالی‌که فریاد می‌کشیدم، به سمت آقای احمدی‌نژاد رفتم که او را از پشت تریبون پایین بیاورم، ولی نمی‌دانم چه کسی من را نگه داشت...».

روز یکشنبه ۱۵ بهمن ۹۱ جلسه‌ استیضاح عبدالرضا شیخ‌الاسلامی، وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی دولت دوم احمدی‌نژاد، در دو نوبت صبح و بعدازظهر مجلس با حواشی قوی‌تر از متن برگزار شد. جلسه استیضاح در مجلس تا عصر روند طبیعی خود را طی می‌کرد، اما به محض حضور احمدی‌نژاد پشت تریبون، فضای جلسه تغییر کرد. احمدی‌نژاد صحبت‌های خود در دفاع از عملکرد شیخ‌الاسلامی را با سخن از نواری آغاز کرد؛ او گفت: «نواری در اختیار دارد که به درخواست یکی از نمایندگان نمی‌خواهد آن را پخش کند» و حتی گفت که به من می‌گویند «بگو»، «بگو»، می‌خواهیم بگوییم، می‌گویند «نگو»، «نگو».

علی لاریجانی در واکنش به این اظهارات احمدی‌نژاد گفت «این نوار را پخش کنید» و از نمایندگان خواست به این موضوع حساسیت نشان ندهند. موضوع پخش نوار همهمه‌های زیادی در مجلس ایجاد کرد. این نوار مربوط به برگزاری جلسه‌ای با حضور سعید مرتضوی، سرپرست سازمان تأمین اجتماعی و فاضل لاریجانی بود که در خلال پخش آن، احمدی‌نژاد در این رابطه توضیح داد، ولی صدای مکالمات دو طرف واضح نبود، به همین دلیل پخش این فیلم قطع شد. احمدی‌نژاد در ادامه خطاب به نمایندگان گفت: «چون سیستم صوتی مناسب نیست، این فیلم را در اختیار آنها قرار خواهد داد».

ادامه‌ پخش این نوار هم باب گفت‌وگوی متقابلی را بین احمدی‌نژاد و علی لاریجانی باز کرد. احمدی‌نژاد گفت: «آقای لاریجانی خواست که این نوار را پخش کنیم». لاریجانی هم در واکنش گفت: «من چیزی نگفتم، شما گفتید نواری دارم، من هم گفتم پخش کنید، همه‌چیز را بگویید. شما چیزی را در جامعه می‌اندازید که جامعه فکر می‌کند مسئله‌ای بوده است». علی لاریجانی خطاب به نمایندگانی که به این موضوع اعتراض می‌کردند، گفت: «آقایان! خواهش می‌کنم، امروز روز مهمی است. اجازه دهید حرف‌هایشان را بزنند. در جامعه‌ ما از این حرف‌ها زیاد زده می‌شود، بگذارید بگویند، چرا حساسیت نشان می‌دهید، آرام بنشینید تا حرف‌هایشان را بزنند. ظاهرا این فیلم راجع به بستگان بنده است که من خیلی دوست دارم آن را بشنوم».

در ادامه احمدی‌نژاد گفت: «به دلیل آنکه سیستم صوتی مناسب نیست اجازه بدهید خودم مکالمات را که حدود ۱۵ دقیقه توضیح آن به طول می‌انجامد، برای شما تشریح کنم». در این هنگام احمدی‌نژاد مکالمات را برای نمایندگان خواند و مدعی شد که فاضل لاریجانی در این فیلم از مرتضوی می‌خواهد سفارش او را نزد فرد متنفذی که فعالیت‌های اقتصادی کلان دارد، بکند و برای شروع کار ویلایی برای او تهیه شود. از طرفی فاضل لاریجانی از نفوذ خود بین برادرانش که رؤسای قوای مقننه و قضائیه هستند، سخن می‌گوید و اقداماتی را که در رفع مشکلات برخی افراد با استفاده از نفوذش انجام داده تعریف می‌کند تا مرتضوی قانع شود و ارتباط او را با فرد مد‌نظر برقرار کند.

بعد از صحبت‌های احمدی‌نژاد و اتهام‌هایی که به خانواده لاریجانی وارد کرد، علی لاریجانی گفت: «آقای رئیس‌جمهور مطالبی را به بنده منتسب کردند که طبق آیین‌نامه دو برابر وقت دارم تا از خود دفاع کنم. رئیس‌جمهور برخلاف آیین‌نامه و خارج از استیضاح صحبت کردند، اما به دلیل اینکه موضوع به بستگان بنده مربوط شده است از ادامه‌ صحبت‌های او جلوگیری نکردم».

رئیس مجلس همچنین توضیح داد که او ارتباطی با فاضل لاریجانی ندارد، همچنان که تعدادی از افراد هستند که نظر کاملا متفاوتی با بستگان خود دارند و افزود که فروزنده، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور، پیش از آغاز جلسه‌ علنی برای ابلاغ پیام رئیس‌جمهور به دفتر وی آمده و از او خواسته موضوع استیضاح منتفی شود؛ زیرا در غیر این صورت رئیس‌جمهور نواری از بستگان وی دارد که آن را پخش خواهد کرد.

علی لاریجانی این اقدام را تهدید رئیس مجلس عنوان کرد و با اشاره به پخش ویدئوی ملاقات فاضل لاریجانی با سعید مرتضوی، این کار را نیز توطئه‌آمیز خواند.

رئیس مجلس در میانه صحبت‌های خود، محمدحسین فرهنگی، عضو هیئت‌رئیسه‌ مجلس را به شهادت گرفت و فرهنگی گفت که پیش از پخش این ویدئو به دلیل مفهوم‌نبودن صدای آن، تماسی با فاضل لاریجانی گرفته شده و او هم که تنها رئیس دانشگاه آزاد آمل و مشاور رئیس دانشگاه پیام‌نور است، توضیح داده مرتضوی چندین‌بار از وی تقاضای ملاقات کرده و بعد از انجام ملاقات نیز خواستار وساطت او برای دیدار با صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه شده است.

علی لاریجانی در ادامه گفت طبق گفته‌ فاضل لاریجانی، قرار نبوده از این جلسه فیلم‌برداری شود و به دیدار خود با داوود احمدی‌نژاد، برادر محمود احمدی‌نژاد، اشاره کرد و گفت: اگر ما هم بگوییم که آقای داوود احمدی‌نژاد در این دیدار از ارتباط برخی اطرافیان رئیس‌جمهور با منافقین و بیگانگان گله داشته، درست است؟

بعد از اظهارات علی لاریجانی، محمود احمدی‌نژاد از جای خود بلند شد و خواستار ارائه‌ توضیحاتی شد، اما علی لاریجانی به او گفت: شما اتهام زدید و ما هم جوابتان را دادیم و دیگر وقت صحبت ندارید. شما شأن مجلس را حفظ نکردید، به سلامت. رئیس‌جمهور وقت هم به‌همراه معاونان و وزرایش جلسه‌ علنی مجلس را ترک کرد. پس از ترک جلسه ازسوی احمدی‌نژاد و همراهانش، استیضاح وزیر کار به رأی مجلس گذاشته شد که با رأی موافق ۱۹۲ نماینده، شیخ‌الاسلامی از وزارت رفاه، کار و تأمین اجتماعی کنار رفت.

منبع: شرق
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین