کد خبر: ۷۱۲۷۴۶
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۰
۱۶ سال است رشد اقتصادی سالانه ایران زیر ۲ درصد بوده است

سود ۱۶ میلیارد دلاری کاسبان تحریم در سال ۹۹

برخی در مناظرات طوری صحبت می کنند که انگار تازه الان وارد فرودگاه امام خمینی (ره) شده اند و از خارج از کشور آمدند و در ۴۰ سال گذشته هیچ نقشی در کشور نداشته‌اند.
سود ۱۶ میلیارد دلاری کاسبان تحریم در سال ۹۹
آفتاب‌‌نیوز :

عبدالناصر همتی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما پاسخگوی پرسش‌ها بود.

محور صحبت‌های همتی به شرح ذیل است:

- ما چاره ای نداریم و باید رشد اقتصادی سالانه را به بالای ۵ درصد برسانیم و بدون این رشد امکان خروج از وضعیت اقتصادی فعلی را نداریم.

- مشکل کشورمان این است که ۱۶ سال است رشد اقتصادی سالانه ما زیر ۲ درصد بوده است و این برای کشور بزرگی مانند ایران قابل پذیرش نیست.

- دولت عامل اصلی جهت ایجاد بستر لازم برای تولید و رشد از طریق بودجه های عمرانی و فضای کسب و کار است.

- دولت خودش را در سرمایه گذاری های تولیدی درگیر کرده است. دولت فقط باید سرمایه گذاری در زیر ساخت ها کند.

- فضای کسب و کار ما جزو ۲۰ درصد بدترین ها است و قابل قبول برای کشورمان نیست. جوانی که می خواهد فعالیت اقتصادی ایجاد کند باید از هفت خان رستم عبور کند.

- بجای مجوز باید گواهینامه صادر کرد. ما باید بر صنایع کاربر تاکید کنیم. بخش های مهمی از کشور نگاه اقتصادی ندارد. همه اقتصاد ما در مراکز و شهرهای بزرگ متمرکز شده است.

- باید رشد را در کل کشور توزیع کنیم. وظیفه سیاست پولی، ثبات اقتصادی است. سیاست پولی باید ثبات اقتصادی را با ابزارهایی که دارد فراهم کند که تولید با صرفه باشد، بخصوص سرمایه گذاری در میان مدت و بلندمدت. یعنی اقتصاد را پیش بینی پذیر کند.

- چون اقتصاد پیش بینی پذیر نیست عملا به سمت سفته بازی می رود. برنامه ای که دارم رشد اقتصادی باید از سال اول حداقل روی ۵ درصد باشد.

- خود دولت ۷۰ درصد بودجه امسال را بالا برد. ۳۰ درصد هم مجلس بالا برد یعنی بودجه ۱۰۰درصد بالا رفته است. یک بودجه وحشتناکی درست شده که برای دولت جهت سرمایه گذاری چیزی در نمی آید.

- بودجه امسال تورمی است. اگر نتوانیم تحریم ها را حل کنیم رشد اقتصادی ما محدود خواهد شد. دو دهه است بخاطر تحریم ها رشد اقتصادی ما آسیب دیده است. قدرت رقابتی ما کاهش پیدا کرده است.

- با دور بسته نمی شود پیشرفت اقتصادی ایجاد کرد. ما در کشورمان تعارض منافع داریم و شفافیت هم وجود ندارد. رانت خوار در کشور زیاد است و اجازه نمی دهند تولید راه بیفتد.

- مردم اعتماد شان را از دست داده اند. یک مجموعه ای چمبره زده اند به اقتصاد کشور و اجازه نمی دهند تولید در کشور شکل بگیرد.

- میانگین جهانی دریافت مالیات؛ درآمد مالیاتی نسبت به GDP نزدیک ۱۶ درصد است اما در کشور ما نصف این است. یعنی ۵۰ درصد اقتصاد ما غیر رسمی است.

- دو الی سه هزار نفر زیر ۱۸ سال ظرف یک هفته چهار هزار میلیارد تراکنش دارند. یک عده هستند که اجازه نمی دهند تحریم رفع شود که کاسبان تحریم هستند. ما در سال ۲۰درصد هزینه تحریم می دهیم. در سال گذشته فقط ، ۸۰ میلیارد حجم تجارت خارجی بوده ، اما ۱۶ میلیارد دلار هزینه مبادلاتی تحریم می شود این ۱۶ میلیارد دلار توی جیب چه کسانی می رود.

- باید تعارض منافع در کشور برچیده شود. افراد و گروه هایی ذینفع هستند و چمبره بر اقتصاد ما زده‌اند.

- از اقداماتی که برای مقابله با اینها انجام دادم به مقام معظم رهبری نامه زدم و ایشان هم حامی بودند و در پاسخ فرمودند همت خود را ادامه دهید که این وضع نابسامان پولی و بانکی و فعالیت های اقتصادی از بین برود.

- من یک قدرتی فراتر از بانک مرکزی می خواهم. ریل اقتصادی کشور دست دلالان و گروه های ذی نفع از تحریم افتاده که از تحریم و مالیات ندادن نفع میبرند.

- دولت فقط متمرکز بر کالاهای عمومی باشد و بقیه را به بخش خصوصی بدهد. مردم به این نتیجه رسیدند که همه چیز دست خودشان است و یک گروهی می‌خورند و می‌برند. درست می‌گویند. چندین بار مقام معظم رهبری فرمودند ساختار بودجه را اصلاح کنید، هدف ایشان (رفع) همین چیزها است.

- اگر لوایح شفافیت و تعارض منافع را مجلس تصویب نکند من خودم در دولت اجرا می کنم.

- تاکید جدی من این است که مدارس دولتی کیفیت خوبی داشته باشد.

- مشکل اساسی تورم، کسری بودجه دولت است و این کسری ناشی از سیاسی نگاه کردن به بودجه است.

- یکی از دلایل تورم، رابطه دولت با بانک مرکزی است. دولت هر چه دلش می‌خواد هزینه ایجاد می کند و نهایتا از بانک مرکزی دریافت می‌کند.

- ۱۵۰ کشور در دنیا مشکل تورم را حل کرده اند. مبارزه با گرانی اصلا معنا ندارد. وقتی پول زیاد از سوی بانک مرکزی چاپ شود تورم ایجاد می شود. بانک مرکزی دوست ندارد پول چاپ کند دولت است که دوست دارد پول چاپ کند.

- سال گذشته از طریق برداشت از صندوق توسعه ملی، برداشت کردند که نشان‌دهنده کسری بودجه است. برنامه این است که نقدینگی را کنترل کنیم، بانک مرکزی می تواند نقدینگی را کنترل کند.

- میانگین چند سال گذشته ۴۵ میلیارد درآمد ارزی بانک مرکزی بوده است. پارسال ۵ میلیارد دلار کلا وصولی بانک مرکزی بود. در مقاطعی صادرات نفت ما به ۱۰۰ یا ۲۰۰ هزار بشکه نفت رسید.

- در دو سال گذشته ۷۵ میلیارد دلار صادرات نفتمان کاهش داشتیم. این رقم را ضربدر ۲۰ هزار تومان کنید ۱۵۰۰ هزار میلیارد دولت کم آورد. معلوم است این رقم کسری برای دولت ایجاد می کند. چرا اصرار می کنند تحریم تاثیری بر اقتصاد نداشته است؟

- من بهترین اقتصاددان را رییس کل بانک مرکزی میکنم و دخالت هم در کارش نمی کنم. بانک قوامین چقدر به اقتصاد ما ضربه زد؟ چه کسانی پشت این بانک بودند؟ چندین ده هزار میلیارد ما ترازی و پایه پولی را بالا برد.

- من تعهد میکنم دست در جیب بانک مرکزی نخواهم کرد. چند شب پیش گرفتند چرا آقای همتی نمی آید نام ۱۱ بدهکار بانکی را اعلام کند؟ مگر وظیفه بانک مرکزی است؟ قوه قضائیه باید اعلام کند بعدا میگویند آبروی آدم ها را بردند.

- من اگر رییس جمهور شوم، در روزنامه ها و خبرگزاری ها اعلام خواهم کرد علیه همه کارگزاران دولتی و تمام مدیران هر خبری که نشانه فساد و رانت است اعلام کنند و به هیچ وجه علیه هیچ خبرنگار و رسانه ای شکایت نخواهم کرد.

- نقدینگی ما الان روند کاهشی پیدا کرده و به ۲۶ درصد رسیده است و این روند ادامه پیدا خواهد کرد. تحریم باید برداشته شود‌. حتما باید نقدینگی را کنترل کنیم. علت نقدینگی، برداشت دولت از صندوق توسعه ملی بود.

- خیلی ها فکر می‌کردند ایران ونزوئلایی خواهد شد که الحمدالله نشد. یارانه ها که حدود ۱۰ سال پیش پرداخت شد تاثیر خیلی خوبی در اصلاح ضریب جینی داشت. ضریب جینی نشان دهنده توزیع درآمد در بین مردم است.

- یارانه در بخشی از مردم تاثیر ندارد اما برای دهک اول خیلی تاثیر گذار است. ما به عنوان مسولین باید خجالت بکشیم که به بخش ضعیف کم یارانه می‌دهیم.

- برخی در مناظرات طوری صحبت می کنند که انگار تازه الان وارد فرودگاه امام خمینی (ره) شده اند و از خارج از کشور آمدند و در ۴۰ سال گذشته هیچ نقشی در کشور نداشته‌اند.

- من نمی خواهم از دولت دفاع کنم و دولت هم اشکالات خاص خودش را داشته است. بعضی عزیزان نان شب ندارند و گرسنه به بستر می‌روند. سوبسید های پنهان را باید شناسایی کنیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۴
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
0
2
به نظر رکورد دار تورم و این وضعیت بد اقتصادی همین دولته. نه؟؟
بعد مگه قرار نبود دولت با مذاکرات و نهایتا با برجام تحریم رو برداره که اینجوری کاسبان تحریم هم سود نکنن؟؟؟
ناشناس
|
United States of America
|
۱۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
5
8
اینها که از دولت انتقاد می کنند مسببین اصلی شرایط موجود هستند و بیخود تلاش می کنند خودشان را مخفی کنند
رامین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
0
3
ایران کره شمالی چرا حذف کردید از سخنان آقای همتی
صادق
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۹
0
0
عجب!!! آقای همتی بعنوان رییس بانک مرکزی بی تقصیر!؟آقای جهانگیری بعنوان معاون رییس جمهور بی تقصیر!!؟؟ یعنی بقیه مقصرند!!؟؟؟جالبه می گویند دولت هم اشکالاتی دارد اما هیچگاه به آن اشکالات اشاره نمی کنند.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین