کد خبر: ۷۱۲۹۴
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۸۶ - ۰۰:۲۳

عملیات بزرگ ارتش ترکیه در شمال عراق

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: نیروهای زمینی ارتش ترکیه عملیات نظامی گسترده‌ای را علیه شورشیان کرد در شمال عراق آغاز کرده‌اند. گفته می شود بیش از ۱۰ هزار سرباز ترکیه در این عملیات شرکت دارند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز جمعه با انتشار گزارشی به نقل از ستاد فرماندهی ارتش ترکیه اعلام کرده که نیروهای نظامی این کشور پنجشنبه شب از مرز شمالی ترکیه با عراق عبور کرده‌اند و «پس از انجام کامل مأموریت خود» سریعاً به پشت مرزهای بین المللی بازخواهند گشت.

در این گزارش به نقل از سرفرماندهی ارتش ترکیه آمده است که فرماندهان نظامی این کشور «برای تمامیت ارضی و ثبات عراق ارزش ویژه‌ای قائل‌اند». بر اساس گزارش رسانه‌های ترکیه، در این عملیات ۱۰ هزار سرباز شرکت کرده‌اند.

علیرغم انتشار خبر پیشروی نیروهای زمینی ترکیه به داخل خاک عراق، دولت بغداد اعلام کرده است که هیچ اطلاعی درباره‌ی این عملیات نظامی در خاک کشورش ندارد.

علی باباجان، وزیر امور خارجه‌ی ترکیه شنبه گذشته از احتمال حمله‌ی نظامی علیه مواضع حزب کارگران کردستان (PKK)، خبر داده بود. برخی خبرگزاری‌های ترکیه پیش از این نوشته بودند که روز سه شنبه ۱۰۰ هواپیمای جنگی از شهر جیزه به سوی مناطقی مرزی ترکیه - شمال عراق پرواز کرده‌اند.

پس از آنکه مجلس ترکیه در ماه اکتبر سال ۲۰۰۷ به دولت آن کشور برای انجام عملیات نظامی علیه کردهای شورشی در خاک عراق، چراغ سبز نشان داد، نیروهای نظامی ترکیه از ماه دسامبر، چندین بار با حملات هوایی، مواضع احتمالی حزب کارگران کردستان (PKK) در شمال عراق را هدف قرار دادند.

ترکیه دولت خودمختار کرد شمال عراق را متهم می‌کند که برای مقابله با شورشیان کرد که از مناطق کوهستانی مرزی میان دو کشور به عنوان پناهگاه استفاده می‌کنند اقدامات لازم را انجام نمی دهد. از سال ۱۹۸۴ تا کنون در درگیری‌های ارتش ترکیه و شورشیان کرد بیش از ۳۷ هزار تن جان خود را از دست داده‌اند.

حزب کارگران کردستان (PKK) از سوی اتحادیه اروپا آمریکا و ترکیه در فهرست گروه‌های تروریستی قرار گرفته است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین