کد خبر: ۷۱۲۹۵۰
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۷
رویترز در گزارشی مطرح کرد

احتمال رسیدن به توافق در دور جدید مذاکرات وین

خبرگزاری رویترز در گزارشی به نقل از مقامات، دیپلمات‌ها و تحلیلگران ایرانی و غربی چگونگی پیشبرد مذاکرات احیای توافق هسته‌ای و احتمال رسیدن به توافقی در دور جدید مذاکرات را بررسی کرد.
احتمال رسیدن به توافق در دور جدید مذاکرات وین
آفتاب‌‌نیوز :

خبرگزاری رویترز در گزارشی در آستانه آغاز دور ششم مذاکرات احیای توافق هسته ای در وین، درباره وضع کنونی مذاکرات نوشت: چهار دیپلمات، دو مقام ایرانی و دو آنالیست می گویند بخشی از موانع بر سر راه احیای توافق هسته ای هنوز پیش روی مذاکراتی هستند که قرار است این هفته میان تهران و قدرت های جهانی از سر گرفته شود و این یعنی هنوز باید مسیر بیشتری برای بازگشت به پایبندی به توافق هسته‌ای طی کرد.


رویترز ادامه داد: دیپلمات ها و تحلیلگران همچنین گفتند که خواسته های ایران درباره لغو تحریم ها و نگرانی غرب درباره تخصص رو به گسترش هسته ای ایران در میان مسائلی هستند که ممکن است مذاکرات بیشتر درباره شان هفته ها یا شاید ماه ها زمان ببرد.


در ادامه این گزارش آمده است: مقامات ایرانی و تحلیلگران مسائل هسته ای می گویند، به نظر نمی آید که بتوان راهکاری ساده برای هیچ یک از مسائل مهم باقی مانده پیدا کرد. ارزیابی آن ها هم ردیف اظهارات بدبینانه روز دوشنبه آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا است که گفته بود واشنگتن هنوز نمی داند آیا ایران آماده از سرگیری پایبندی به توافق هست یا نه.


رویترز در ادامه به نقل از علی واعظ، تحلیلگر ارشد مسائل ایران در گروه بحران بین المللی بحران درباره ادامه مذاکرات احیای برجام نوشت: من شک دارم که دور بعدی، دور آخر باشد. طرف های مذاکرات هنوز در زمینه مسائل اصلی اختلاف نظر زیادی دارند.


در ادامه این گزارش به نقل از دیپلمات‌ها آمده است: وقتی یا اگر اختلافات حل شوند هم، مذاکرات بیشتری درباره توالی اقدامات لازم خواهد بود، سوالی نازک بینانه مبنی بر این که کدام طرف کدام اقدام را در چه زمانی در ازای اقدامات تقابلی طرف مقابل انجام می دهد.


این خبرگزاری در ادامه مطرح کرد: یک دیپلمات اروپایی که در جریان روند مذاکرات قرار گرفته است، گفت که «مذاکرات پیشرفت قابل توجهی کرده اند اما اکنون در سخت ترین بخش خود قرار دارد که هنوز تصمیمات مهمی باید گرفته شوند». دیپلمات دومی هم گفت: مذاکرات به دل موضوع در زمینه هسته ای رسیده اند.


این گزارش می افزاید: یک دیپلمات ارشد غربی گفته است که «طبعا» امیدوار است که دور بعدی مذاکرات به یک توافق منجر شود اما هشدار داد «تا وقتی که بتوانیم مسائل مهم را حل کنیم، نخواهیم دانست».


در گزارش رویترز به نقل از یک مقام ایرانی آمده است: همه چیز به واشنگتن بستگی دارد. اگر طرف آمریکایی تصمیم بگیرد تمامی تحریم ها را لغو کند، سپس ایران هم به پایبندی کامل به توافق باز می‌گردد.


رویترز در بخش آخر این گزارش نوشت: باب اِینهورن یک مقام پیشین وزارت امور خارجه آمریکا و یکی از مذاکره کنندگان هسته ای با ایران معتقد است که احتمال رسیدن به توافق پیش از انتخابات ریاست جمهوری ایران بسیار کم است اما می‌توان پس از انتخابات و در روزهای پایانی دولت فعلی، پیش از آن که رئیس جمهور جدید روی کار بیاید، به توافقی دست یافت. او همچنین اظهار کرد که ممکن است رسیدن به توافقی در این مدت می تواند مزیتی سیاسی برای رئیس جمهور جدید داشته باشد. به گفته او، رئیس جمهور جدید می تواند از هر گونه امتیازی که توسط دولت فعلی ایران داده شده انتقاد کند، سپس هرگونه بهبود اقتصادی را که از آن امتیازها حاصل خواهد شد، به نام خود تمام کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین