کد خبر: ۷۱۳۰۸۵
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۳
در دیوان لاهه

حکم حبس ابد برای «قصاب بوسنی» تائید شد

قضات دادگاه تجدیدنظر در دیوان لاهه روز سه شنبه محکومیت راتکو ملادیچ، فرمانده نظامی صرب های بوسنی را تائید کردند.
حکم حبس ابد برای «قصاب بوسنی» تائید شد
آفتاب‌‌نیوز :

به این ترتیب راتکو ملادیچ که از او به عنوان «قصاب بوسنی» یاد می شود به جرم «نسل کشی»، «جنایت علیه بشریت» و «جنایت جنگی» در جریان جنگ بوسنی تا پایان عمر در زندان خواهد بود.

حکم پنج قاضی دادگاه تجدیدنظر قطعی است و راتکو ملادیچ دیگر امکان ارائه درخواست تجدیدنظر در این حکم را ندارد. او پیش از این در سال ۲۰۱۷ به دلیل نقشش در جنگ بوسنی بین سال های ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۵ به ویژه قتل عام سربرنیتسا به حبس ابد محکوم شده بود. شماری از مادران قربانیان کشتار سربرنیتسا روز سه شنبه برای استماع حکم دادگاه تجدیدنظر به لاهه رفته بودند.

نظامیان صرب بوسنی در سال ۱۹۹۵ حدود هشت هزار مرد و پسر از مسلمانان بوسنی را قتل عام کردند.

راتکو ملادیچ در سال ۲۰۱۱ پس از ۱۶ سال فرار و زندگی مخفیانه بازداشت شد. وکلای مدافع او گفته اند که وی اکنون مرد مسنی است که با مشکلات سلامتی دست و پنجه نرم می کند. بسیاری از صرب های بوسنی همچنان راتکو ملادیچ را به عنوان یک «قهرمان» تحسین می کنند.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا ضمن استقبال از تصمیم قضات دادگاه تجدیدنظر وابسته به سازمان ملل، تائید محکومیت راتکو ملادیچ را «تاریخی» توصیف کرد. میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز از تائید حکم حبس ابد علیه راتکو ملادیچ استقبال کرد.

راتکو ملادیچ در حالی تا پایان عمر در زندان خواهد بود که رادوان کارادزیچ، رهبر سابق صرب های بوسنی نیز به جرم «نسل کشی»، «جنایت جنگی» و «جنایت علیه بشریت» به طور قطعی به حبس ابد محکوم شده است.

رسیدگی به پرونده راتکو ملادیچ پس از پایان کار دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم جنگی در یوگسلاوی سابق در سال ۲۰۱۷ برعهده ساز و کار بین المللی برای دادگاه های جنایی بود. این ساز و کار برای رسیدگی به باقی مانده کار دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم جنگی در یوگسلاوی سابق و دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم جنگ داخلی در رواندا ایجاد شده است.

جنگ بوسنی حدود ۱۰۰ هزار کشته بر جای گذاشت و منجر به آواره شدن دو میلیون و ۲۰۰ هزار نفر شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین