کد خبر: ۷۱۳۳۸
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۶:۳۶

تاثیر ردصلاحیت‌ها بر جنبش دانشجویی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب:‌ اکنون فضای سیاسی کشور در آستانه انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی قرار دارد و همچنان که همگان شاهدند ردصلاحیت‌های گسترده داوطلبان انتخابات، فضای جامعه را به صورت‌های گوناگون تحت تاثیر قرار داده است و جنبش دانشجویی نیز متاثر از فضای سیاسی کشور و مساله ردصلاحیت‌های بی‌شمار در مقابل آن موضعگیری می‌کند.

بدیهی است که هر گروهی از جریانات دانشجویی از دیدگاه خود به این مساله می‌نگرد. مهدی عربشاهی عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت (طیف علامه) در مورد این انتخابات می‌گوید: «به هیچ عنوان مانند گذشته دخالت جریان دانشجویی را در انتخابات در قالب حزب صحیح نمی‌دانیم و علیرغم آن در مورد انتخابات و شرایط آن در ایران نیز ما بحث داریم».

این فعال دانشجویی ادامه داد: «ما برای انتخابات آزاد شرایطی قائل هستیم که هیچ کدام از آنها به نحو موثر در این انتخابات وجود ندارد و تازه این در صورتی است که ما سایر شاخص‌های جامع دموکراتیک چون مطبوعات آزاد، گردش آزاد اطلاعات و ... را داشته باشیم».

عربشاهی ادامه داد: «به نظر ما گذشته نشان داده که در ساختار قدرت ایران، مجلس چندان تاثیرگذار نیست و در صورتی که حتی انتخابات کاملا آزاد باشد، مجلس چندان کار مهمی نمی‌تواند انجام دهد. در حالی که به نظر ما به علت ردصلاحیت‌های گسترده فضای انتخابات اصلا داغ نیست و بی‌تفاوتی بر آن حاکم است».

علت این بی‌تفاوتی نیز خارج شدن فضای انتخابات از حالت دوقطبی است که باعث شده فضای کاملا سرد شود وفعالان دانشجویی از کنار آنچه بی‌تفاوتی بگذرند».

در همین رابطه آقای حمزه غالبی دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس می‌گوید: «جنبش دانشجویی در کل و خصوصا فعالین آن، انتظار این همه ردصلاحیت را نداشتند و همین باعث گیجی و فرورفتن جنبش در یک نگرانی عمیق است که باعث شده اصلا واکنشی نسبت به این همه ردصلاحیت نشان ندهد».

وی ادامه داد: «البته باید نگران این موضوع باشیم که جنبش دانشجویی بعدها به این مساله واکنش نشان دهد که فرصت از دست رفته و باید به آن حسرت خورد».

این فعال دانشجویی افزود: «ما نگران از بین رفتن جمهوریت نظام هستیم و قبل از ردصلاحیت‌ها فضای تحریم انتخابات در دانشگاه‌ها از بین رفته بود و حتی آن دسته از دانشجویان که به موثر بودن انتخابات در ایران شک داشتند سکوت کرده بودند ولی این مساله ردصلاحیت‌ها موضوع را عوض کرد و باعث ایجاد این نگرانی شد که نهاد انتخابات تعطیل شود و جمهوریت نظام در خطر بیفتد مگر اینکه تغییر عجیبی رخ دهد و در هر صورت گرمای آن از بین خواهد رفت».

حامد خوانساری سخنگوی سابق سازمان اسلامی دانشجویان ایران (سادا) نیز در پاسخ به پرسشهای آفتاب گفت:« با توجه به فضای رد صلاحیت ها و پرسشگری جنبش دانشجویی بعید می‌دانم که تنور انتخابات در جنبش دانشجویی گرم شود».

وی همچنین افزود:« مساله‌ای که وجود دارد این است که رد صلاحیت‌های گسترده از سوی هیات‌های اجرایی و بعد تایید صلاحیت‌ها شائبه ایجاد یک حرکت منسجم بین این دو نهاد را ایجاد می‌کند و این در حالی است که تایید صلاحیت‌شدگان نیز معمولاً نیروهای درجه دواصولگرا و چند مهره اصلاح‌طلبند که با توجه به از دست رفتن فرصت تبلیغات، امکان رقابت برای این افراد نیزمحدود است».

خوانساری ادامه داد:« وظیفه جنبش دانشجویی پاسداری از عرصه عمومی و نظارت بر قاعده‌مندی انتخابات است و صیانت از آرا توسط جنبش دانشجویی با روشنگری و بالا بردن آگاهی مردم ممکن است و با ایجاد فضای شفاف با این راهکار می‌تواند موجب اطلاع‌رسانی وآگاهی بخش به مردم شود و اگر در هر جای انتخابات مشکلی پیش آمد با این راهکار به عدم مشروعیت بخشی آن و کمرنگ کردن آن در نظر مردم به وظیفه خود عمل کند».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۸:۳۲ - ۱۳۸۶/۱۲/۰۴
0
0
ممنون از اينكه اينچنين مطالب رو درج مي كنيد
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین