کد خبر: ۷۱۴۰۹۰
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۶

درمان سرطان پستان با قاتلان طبیعی

قاتلان طبیعی، بخشی از سیستم ایمنی بدن انسان هستند که اهداف آنها سلول‌های تومور سرطان پستان است. محرک‌های آنها نیز پروتئین‌های همجوشی هستند که توسط محققان دانشگاه کلمسون، آمریکا ساخته شدند تا این دو را با هم مرتبط کنند.
درمان سرطان پستان با قاتلان طبیعی
آفتاب‌‌نیوز :

یانژانگ (چارلی) وی، استاد گروه علوم زیستی کالج علوم گفت: «ایده استفاده از این پروتئین دو کاره، اتصال سلول‌های کشنده طبیعی و سلول‌های تومور سرطان پستان است. اگر دو سلول از طریق این اتصال لیگاند گیرنده به اندازه کافی به هم نزدیک شوند، سلول‌های کشنده طبیعی می‌توانند آنچه را که من ماشین قاتل می‌نامم، آزاد کنند تا سلول‌های تومور از بین بروند.»

براساس گزارش مدیکال اکسپرس، این یک رویکرد جدید برای توسعه ایمنی درمانی خاص سرطان پستان است و می‌تواند به گزینه‌های درمانی جدیدی برای رایج‌ترین سرطان در جهان منجر شود. از هر هشت زن در ایالات‌متحده یک زن و از هر ۱۰۰۰ نفر مرد یک مرد در طول زندگی خود به سرطان پستان مبتلا می‌شوند. سرطان پستان، دومین علت اصلی مرگ ناشی از سرطان در زنان ایالات‌متحده پس از سرطان ریه است. انجمن سرطان آمریکا تخمین زده است که امسال حدود ۴۳ هزار و ۶۰۰ زن آمریکایی بر اثر این بیماری جان خود را از دست دهند.

لازم‌به‌ذکر است، ایمنی درمانی، قدرت سیستم ایمنی بدن را برای از بین بردن سلول‌های سرطانی مهار می‌کند.

وی اظهار کرد: «به زبان خیلی ساده، سرطان، رشد کنترل نشده سلول است. بعضی از سلول‌ها غیرطبیعی می‌شوند و امکان تبدیل شدن به سرطان را دارند. سیستم ایمنی بدن می‌تواند این سلول‌های غیرطبیعی را تشخیص داده و قبل از تبدیل شدن به سلول‌های سرطانی، آنها را از بین ببرد. متاسفانه برای کسانی که به سرطان مبتلا می‌شوند، سیستم ایمنی بدن به‌دلیل جهش‌های ژنی و عوامل محیطی خیلی خوب کار نمی‌کند. نتیجه این است که سلول‌های سرطانی در مبارزه بین سیستم ایمنی بدن و تومورها برنده می‌شوند.»

بیشتر درمان‌هایی که سرطان پستان را هدف قرار می‌دهند، یکی از سه گیرنده، استروژن، گیرنده‌های پروژسترون یا گیرنده‌های فاکتور رشد اپیدرم را هدف قرار می‌دهند. با این حال، تا ۲۰ درصد سرطان‌های پستان، این گیرنده‌ها را بیان نمی‌کنند. این سرطان‌ها به‌عنوان سرطان پستان سه‌گانه منفی شناخته می‌شوند. سرطان سه‌گانه منفی به دلیل ناهمگنی زیاد، فراوانی متاستاز بالا، عود زودرس پس از شیمی‌درمانی استاندارد و فقدان گزینه‌های درمانی کارآمد، کشنده‌ترین نوع زیرگروه سرطان پستان است.

در این تحقیق جدید، وی و همکارانش گیرنده‌های پرولاکتین را هدف قرار دادند. پرولاکتین، هورمونی طبیعی در بدن است و در رشد پستان و تولید شیر در دوران شیردهی نقش دارد. سلول‌های سرطانی پستان گیرنده‌های پرولاکتین را بیش از حد بیان می‌کنند.

وی می‌گوید: «هنگامی سرطان سه‌گانه منفی تشخیص داده می‌شود، خبر خوبی برای مبتلایان نیست چون این پتانسیل را دارد که موارد دیگری در بدن ایجاد کند.»

شایان‌ذکر است که بیش از ۹۰ درصد سلول‌های سرطانی از جمله سلول‌های سرطانی پستان سه‌گانه منفی، گیرنده‌های پرولاکتین را بیان می‌کنند.

وی و گروه تحقیقاتی او یک پروتئین دو عملکردی ایجاد کردند. قسمت اول، یک شکل جهش یافته از پرولاکتین است که هنوز هم می‌تواند به گیرنده پرولاکتین متصل شود و مانع انتقال سیگنالی شود که رشد تومور را تقویت می‌کند. قسمت دیگر یک حوزه خارج سلولی از پروتئین مربوط به زنجیره مجموعه سازگاری بافتی اصلی کلاس یک (MICA) است. وقتی این مجموعه به گیرنده پرولاکتین متصل شود، سلول‌های کشنده طبیعی را فعال می‌کند.

 

محقق این تحقیق اظهار کرد: یکی از کارهایی که سلول‌های تومور انجام می‌دهند پیشگیری از فعال شدن سلول‌های کشنده طبیعی است، بنابراین ما از این پروتئین‌های دو کاره مصنوعی برای اتصال سلول‌های کشنده طبیعی و فعال‌سازی آنها برای افزایش از بین‌بردن سلول‌های سرطانی پستان بدون افزایش سمیت سلولی استفاده می‌کنیم.

وی اکنون برای تایید نتایج به‌دنبال بودجه برای مطالعه مدل حیوانی است. یک سوال بزرگ این است که آیا پروتئین دو کاره، سلول‌های کشنده طبیعی را به سلول‌های سالم بدن که گیرنده‌های پرولاکتین را بیان کرده و آنها را نیز از بین می‌برد، می‌رساند و باعث عوارض جانبی شدید می‌شود یا خیر. اگر مطالعات مدل حیوانی موفقیت‌آمیز باشد، درمان جدید بالقوه می‌تواند به آزمایش‌های بالینی انسان منتقل شود.

وی گفت: «اگر اکنون بودجه لازم و دیگر موارد مرتبط فراهم شود، می‌توانیم طی پنج یا ۶ سال آزمایش‌های بالینی را انجام دهیم.»

او انتظار دارد تبدیل آزمایش‌های آزمایشگاهی و حیوانی به آزمایش‌های بالینی برای ایمنی درمانی بالقوه نسبت به موارد درمانی گذشته آسان‌تر شود، زیرا پروتئین ایجاد شده توسط محققان کلمسون از سلول‌های کشنده طبیعی انسانی و سلول‌های سرطانی پستان استفاده می‌کند.

ایجاد ایمنی درمانی جدید برای سرطان چیز جدیدی برای وی نیست. تحقیقات وی در ترکیب سلول‌های توموری با سلول‌های دندریتی، بخش مهمی از سیستم ایمنی سازشی بدن، منجر به تولید واکسن دندریتوم شد که در بیماران مبتلا به سرطان پوست، کارسینوم (نوعی تومور بدخیم) سلول کلیوی و نوروبلاستوما (از شایع‌ترین تومورهای بدخیم توپر دوران کودکی که در کلیه ایجاد می‌شود) تاثیر دارد. این واکسن ثبت اختراع شده و به سه شرکت بیوفناوری مجوز تولید داده شده است و دو شرکت نیز هنوز در حال انجام واکسن درمانی یا درمان مرتبط هستند.

وی افزود: این رویای من است که روزی بتوانیم گروهی از این پروتئین‌های دو کاره را ایجاد کنیم که می‌توانند با تغییر دادن مولکول هدف برای سایر سرطان‌ها مورد استفاده قرار گیرند. ما می‌توانیم بخشی از پروتئین دوکاره را داشته باشیم که یک بخش سلول‌های کشنده طبیعی و بخش دیگر، سایر انواع سرطان را که نشانگرهای منحصربه‌فردی دارند، مورد هدف قرار می‌دهد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین