کد خبر: ۷۱۴۱۳۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۴
ردصلاحیت های این انتخابات بدتر از انتخابات سال ۹۲ است

فائزه هاشمی: شورای نگهبان نیازمند خانه‌تکانی است

فائزه هاشمی عضو حزب کارگزاران می گوید: بابا به دنبال حفظ نظام بود حتی بسیاری از منتقدان نه از اصولگرایان بلکه از اصلاح طلبان، یکی از ایرادهایی که به ایشان می گیرند این است که طالب حفظ نظام بود و این را به عنوان یک نکته منفی برای ایشان می بینند.
فائزه هاشمی: شورای نگهبان نیازمند خانه‌تکانی است
آفتاب‌‌نیوز :

اظهارات اخیر حیدر مصلحی وزیر اطلاعات دولت احمدی نژاد درباره ردصلاحیت آیت الله هاشمی رفسنجانی، با واکنش ها و انتقادات بسیاری روبرو شد و نوک پیکان این انتقادات نیز بیش از همه متوجه شورای نگهبان بود. هرچند شورای نگهبان، اظهارات مصلحی را تکذیب کرد اما فائزه هاشمی خواستار شفاف سازی این شوراست.

فائزه هاشمی فرزند آیت الله هاشمی رفسنجانی در واکنش به اظهارات حیدر مصلحی وزیر اطلاعات دولت احمدی نژاد درباره ردصلاحیت پدرش به خبرگزاری خبرآنلاین گفت: همان زمان با عدم احراز صلاحیت بابا( که البته این مسئله هیچ فرقی با ردصلاحیت ندارد و این اسم هایی است که با اهداف دیگری تعیین می شوند و شورای نگهبان گذاشته و بابا از آن استفاده کرد) این اظهارات مطرح شد و بابا همان موقع این مسئله را مطرح کرد اما طبق معمول در آن زمان تکذیب شد هر چند الان خوشبختانه مطرح شد ولی بازهم شورای نگهبان تکذیب می کند.

گلایه اصلی متوجه شورای نگهبان است
او افزود: می خواهم بگویم آقای مصلحی به هر حال وزیر اطلاعات بوده و احساس کرد وظیفه اش بوده هر چند خارج از وظیفه اش عمل کرده و چنین گزارشی را ارائه داده است اما گلایه اصلی و در واقع مشکل اصلی روی دوش شورای نگهبان است چراکه شورای نگهبان باید سعی کند عدالت را رعایت کند، در راستای مصلحت نظام حرکت کند، از قانون خارج نشود و جلوی اقدامات سلیقه ای را بگیرد بدین گونه که افراد خودشان را نظام می دانند و همه چیز را حول محور خودشان تعریف می کنند.

ردصلاحیت های این انتخابات بدتر از انتخابات سال ۹۲ است
هاشمی ادامه داد: بنابراین در حال حاضر ایراد بنده به آقای مصلحی نیست بلکه ایرادم به شورای نگهبان است که چرا در آن زمان تحت تاثیر قرار گرفت البته فقط در مورد بابا نیست بلکه اگر به ردصلاحیت ها نگاهی بیندازیم بسیاری دچار چنین سرنوشتی شدند. در همین انتخابات هم می بینیم که حتی بدتر از آن زمان عمل شده است به بیانی دیگر تعداد ردصلاحیت هایی که اصلا نه قانونی، نه واقعی و نه به حق است به تدریج افزایش پیدا کرده است.

شورای نگهبان به جای تکذیب کردن، پاسخگو باشد
این چهره سیاسی اصلاح طلب تصریح کرد: متاسفانه به رغم همه اینها، شورای نگهبان باز هم تکذیب می کند و دروغگویی یک مسئله عادی شده است. نمی دانم چرا هیچ کس احساس مسئولیت در رابطه با اعمالش نمی کند که باید به جای تکذیب کردن، پاسخگو باشد.

شفافیت بهترین و ضروری ترین مسئله برای یک جمهوری است
او عنوان کرد: متاسفانه سال ها است شورای نگهبان به سمتی رفته است که با قوانین "من درآوردی" و یا قوانین فراقانونی خودش، فضا را بسته و به نوعی فضا را برای رفتارهای سلیقه ای مهیا کرده است.

او عنوان کرد: اینکه شورای نگهبان خودش را به هیچ کس و هیچ جا پاسخگو نمی داند و فکر می کند نباید دلایل ردصلاحیت ها را بیان کند که چرا قانون به ما اجازه نمی دهد؟ باید بگوید این قانون را از کجا آورده است. شفافیت بهترین و ضروری ترین مسئله برای یک جمهوری است در واقع اگر شفافیت از جمهوری گرفت دیگر چیزی برایش باقی نمی ماند یعنی هر چه فضا را بسته تر وتنگ تر کنند فسادها، سلیقه ای عمل کردن ها و دیکتاتورگونه عمل کردن افزایش پیدا می کند که افزایش پیدا کرده است بنابراین کسانی که به عنوان نماینده مجلس یا کاندیدای ریاست جمهوری یا رییس جمهور ردصلاحیت شدند وقتی پیگیری کردند در نتیجه به یک سری گزارشهایی رسیدند؛ از همین گزارشهایی که افراد می دهند که نه راستی آزمایی می شود و نه حقیقت دارد.

شورای نگهبان نیازمند یک خانه تکانی مهم است
فائزه هاشمی بیان کرد: در نتیجه این گزارش ها را به عنوان ملاک بررسی قرار می دهند هرچند خودشان می گویند این گونه نیست اما خلاف واقع می گویند. عملا این اتفاق رخ داده است به نظر من خود شورای نگهبان نیازمند یک خانه تکانی مهم است. در واقع یکی از پایه های آسیب دیدن جمهوریت نظام، اعمال شورای نگهبان است که می گوید دلسوز است.

او ادامه داد: اگر کسی واقعا دلسوز است باید بیاید شورای نگهبان را اصلاح کند که یکی از مهمترین بخش ها در این قضیه است و آسیب های جدی وارد کرده است.

مصلحی باید گزارش ارائه می داد نه تحلیل سیاسی
هاشمی درباره انتقادات به مصلحی و اینکه چند روز مانده به انتخابات هم این سخنان مطرح شده عنوان کرد: آنهایی که به آقای مصلحی ایراد گرفتند که در جایگاهی نبود که در آن زمان بخواهد مصلحت را بسنجد درست می گویند. در حال حاضر چهار مرکز است که درباره بررسی صلاحیت ها نظر می دهد یکی از آن ها وزارت اطلاعات است ولی وزارت اطلاعات باید در چارچوب سوابق و یا اگر کسی کار خلاف امنیت ملی انجام داده و یا پرونده های واقعی امنیتی(نه گزارش های دروغین) دارد آنها را گزارش دهد نه اینکه تحلیل سیاسی انجام دهد این کار وزارت اطلاعات در چارچوب آن استعلام ها نمی‌گنجد.

اظهارات مصلحی درباره ردصلاحیت آیت الله هاشمی انتخاباتی بود اما به ضررش شد
این عضو حزب کارگزاران در این باره که چرا این سخنان نزدیک انتخابات مطرح شده است؟ گفت: قبل از اینکه شورای نگهبان تکذیب کند این گونه به ذهن می رسد که اینها هماهنگ با هم با یک هدف خاصی دارند این کار را می کنند اما وقتی شورای نگهبان تکذیب کرد که البته یک تکذیب غیرواقعی بود فرضیات تغییر پیدا کرد. بنابراین تنها دلیلی که به ذهن می رسد چرا این اتفاق رخ داده است این است که آقای مصلحی چون کاندیدای مجلس خبرگان است از این رو از این طریق خواسته خود را مطرح کند، دیده شود و رأی جمع کند اما من بر این باورم که به ضررش شد چون طبیعتا این قضیه ممکن است برای اصولگرایان تندرو جذاب بوده باشد اما در مورد عقلای اصولگرا بعید می دانم به چنین شخصیتی که هم در زمان خودش کاری را که نباید انجام می‌داد، را انجام داده است و هم در چنین شرایطی آمده چنین اظهاراتی را بیان کرده است.

خوشحالم اظهارات مصلحی بیان شد
فرزند آیت الله هاشمی رفسنجانی ادامه داد: بنده خوشحالم که چنین اظهاراتی بیان شده اما از نگاه آنها، گفتن این مطالب در این زمان مناسب نیست. طبیعتا ممکن است رأی او در آن قشر از اصولگرایان ریزش داشته باشد و به هدفش نرسد. در نهایت آقای مصلحی برای دیده شدن چنین اظهاراتی را بیان کرده به بیان دیگر او به دلیل دیده شدن و نشان دادن قدرتش و البته جلب توجه چنین اظهاراتی را عنوان کرده است.

بابا به دنبال حفظ نظام بود
او در باره این بخش از سخنان آقای مصلحی که گفت: «در انتخابات ۹۲، به شورای نگهبان گفتم به مصلحت است که هاشمی رد صلاحیت شود" اظهار کرد: برای این مصلحت نظام و حفظ نظام، دو دیدگاه وجود دارد یکی دیدگاه بابا است و دیگری دیدگاه اکثریت مجموعه اصولگرایان است. بابا به دنبال حفظ نظام بود حتی بسیاری از منتقدان نه از اصولگرایان بلکه از اصلاح طلبان، یکی از ایرادهایی که به ایشان می گیرند این است که طالب حفظ نظام بود و این را به عنوان یک نکته منفی برای ایشان می بینند.

او اشاره کرد: در حالی که بابا تعریفی که برای حفظ نظام می کرد(چون می دانید که طی دو دهه اخیر منتقد بود و تلاش می کرد نظام را به مسیر اصلی اش بازگرداند) این بود که نظام با توجه به اصول توسعه حفظ شود. اصول توسعه شامل دموکراسی، آزادی، حقوق بشر، اقتصاد، تامین معیشت مردم و توزیع ثروت به جای فقر و غیره است. ایشان حفظ نظام در این گونه موارد می دید و تلاش می کرد که این اتفاقات رخ دهد و نظام هم حفظ شود. اما این آقایان حفظ نظام را در حفظ خودشان می دانند یعنی آنها نظام را در خودشان تعریف می کنند و تمام اشتباهاتشان و سیاست های نادرستشان، چون به حفظ خودشان در نظام باز می گردد اصرار دارند ادامه بدهند و یک فردی مثل بابا که مخالف با این دیدگاه بود را برخلاف مصلحت نظام می دیدند چون آن نظام حفظ اینهاست نه حفظ ویژگی هایی که به اصول انقلاب ما باز می گردد و مطالباتی که مردم داشتند و همچنین به داشتن یک نظام قوی و مقتدر بامحتوا.

ایده صدور انقلاب از نگاه آیت الله هاشمی
هاشمی اضافه کرد: ما ممکن است فکر کنیم از نظر سیاست های تهاجمی قوی هستیم( که نیستیم مثلا کره شمالی الان بمب اتم دارد اما نمی توان گفت یک نظام قوی است) حال اگر آن چیزی که بابا می‌خواست رخ می داد طبیعتا این نظام به نحوی حرکت می کرد که به طور طبیعی برای دولت ها و ملت های دیگر الگو می شد یعنی همان ایده صدور انقلاب. این نگاه بابا به صدور انقلاب این گونه بود که اگر ما خودمان را در همه زمینه ها قوی کنیم و حرف برای گفتن داشته باشیم و بتوانیم در راستای چارچوب های اصولی و درست حرکت کنیم بدین گونه که اولا حقوق مردم رعایت شود، کشور به پیشرفتی برسد توسعه و سازندگی رخ دهد و سایر مسائل دیگر. آن زمان چنین نظامی می تواند حفظ شود اگر برخلاف این مسیر حرکت کنیم طبیعتا این نظام دچار آسیب های مکرر و روزافزون می شود و به تعبیری حفظ نظام کار حضرت فیل است.

این چهره سیاسی اصلاح طلب درباره حمایت اصلاح طلبان از آقای همتی نیز تصریح کرد: بنده بنا ندارد در انتخابات شرکت کنم و رأی بدهم این حرکت جبهه اصلاحات را پسندیدم از این منظر که برای حمایت از آقای همتی به اجماع نرسیدند و از معدود اقدامات درستشان بود که رخ داد البته آقای همتی هم کاندیدای آنها نبود شاید به گونه ای از آقای همتی عصبانی بودند چون حضورش موجب شد کاندیدای اصلی آنها که شاید آقای جهانگیری بود ردصلاحیت شود.

او ادامه داد: به هر حال شورای نگهبان مجبور بود یکی، دو کاندیدای اصولگرا را حفظ کند در واقع ثبت نام کردند تعداد زیادی از این کاندیدهای اصلاح طلب به ضرر اصلاح طلبان شد کاندیدای اصلی و اجماعشان را از دست دادند. آقای جهانگیری هم چنین سرنوشتی داشت. آقای همتی، شخصی است که زمانی در سیستم دولت حضور داشته و در دوره مسئولیتش نتوانسته مقاومت کند و به آن سیاست های نادرست تن داده و الان گفته که مخالف آنها بود حال اگر رأی هم بیاورد و رئیس جمهور هم شود غیر از این روش در پیش نمی گیرد. در اینجا هم به دلیل فشارهایی که بسیار بیشتر از رئیس جمهور به وی وارد می شود اعم از دخالت ها، مانع تراشی ها و موازی کاری ها، حتما سکوت می کند و همراه می شود و دلیلی ندارد که اصلاح طلبان در این برهه از او حمایت کنند و کار درستی کردند.

انصراف مهرعلیزاده کار درستی بود چون....
او در مورد انصراف مهرعلیزاده از ادامه کاندیداتوری نیز بیان کرد: کار مهرعلیزاده کار درستی بود چون دوگانگی کاندیداها موجب شکستن رأی شان می‌شد از این رو با این کار تمرکز رأی صورت می گیرد و سیاست درستی بود.

هاشمی در مورد حضور همتی به عنوان تنها کاندیدای اصلاح طلبان و لزوم حمایت از وی اظهار کرد: الان ما به جایی رسیدیم که عمده اصلاح طلبان، دولت آقای روحانی و خود آقای همتی که در آن دولت بودند با اصولگرایان همراهی کردند و پای مطالبات به حق جامعه و شاخص های اصلاح طلبی نایستادند و یا تلاشی کنند که آنها را محقق کنند بنابراین حضورشان به دلیل انتخابات است که برگزار می شود و طبیعتا کاندیداهای رقیب باید حضور داشته باشند که البته می توانستند حضور هم نداشته باشند این مسئله خودش می توانست پیام های بسیاری داشته باشد و تکلیف جامعه را بهتر مشخص می کرد.

او افزود: عده ای بر این باورند که نباید از انتخابات غافل شویم و صندوق انتخابات و نهاد انتخابات نباید تضعیف شود اما در این شرایط که عملکرد اصولگرایان و اصلاح طلبان شبیه به هم است حتی اگر در نهایت اصلاح طلب برنده شود در زمین اصولگرایان بازی می کند همانطور که در چهارسال گذشته رخ داد ، چنین شخصیتی در این زمان و شرایط چه امیدی می تواند ایجاد کند بنده آقای همتی را دوست دارم به هر حال فرد قابل احترامی است نه به عنوان یک رئیس جمهور، او را تایید نمی کنم چون عملکرد او شبیه همان عملکردی است که در سیستم داشته است حال چرا باید فکر کرد همتی رئیس جمهور شود عملکرد متفاوت تری خواهد داشت اتفاقا ضعیف تر هم خواهد شد چون جایگاهش متفاوت تر خواهد شد و فشارهای بزرگ تری از بیرون به او وارد می شود.

درخواست انتخاباتی فائزه هاشمی خطاب به روحانی
فائزه هاشمی در پایان در پیامی به حسن روحانی، رییس جمهوری گفت: فردا انتخابات برگزار می شود ما دو تجربه تاریخی برای برگزاری انتخابات یکی سال ۷۶ و دیگری سال ۸۸ داریم. در سال ۷۶، رییس جمهور وقت تلاش کرد از رأی مردم پاسداری کند، آمار دروغ ارائه نشود، تقلب صورت نگیرد و آن رأی واقعی بیرون بیاید. دیگری انتخابات سال ۸۸ بود که رییس جمهور وقت آنطور عمل کرد و همان اتفاقاتی رخ داد که دیدید.

او اضافه کرد: انتظار از آقای روحانی دارم (حداقل در این چهارسال نمی توانم از عملکردشان دفاع کنم چون الان نطق ایشان باز شده و با بسیاری از مسائل مخالفت می کند که البته ایرادهایش درست است هر چند دیر است) حداقل نشان دهد که می تواند این انتخابات را سالم برگزار کند، از آمارهای نادرست و دروغ جلوگیری کند و آمار واقعی آرایی که به صندوق ریخته شده اعلام شود و این تلاش مردم را ناکام نگذارد. شرایط فضای مجازی به گونه ای است که هیچ کس نمی تواند آمار دروغ اعلام کند یعنی وقتی هم دروغ اعلام شود به زودی علنی و آشکار می شود اما چه خوب است که آقای روحانی این عملکرد را از خودش به جای بگذارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
3
2
اخه ایشون چه کاره مملکت هستند که نظر میدن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
شما الان نظر دادی خودت که
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین