کد خبر: ۷۱۴۲
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۸۴ - ۱۳:۲۲

آزادی گنجی ، دغدغه خاتمی

آفتاب‌‌نیوز : محمدعلی ابطحی، معاون پيشين حقوقی و امورمجلس محمد خاتمی، رئيس جمهور ايران و مشاور کنونی او، در وبلاگ شخصی خود، "وب نوشت" از تلاش "بزرگ" و فعاليت مستقيم خاتمی و کمک رئيس قوه قضائيه برای آزادی اکبر گنجی، روزنامه نگار زندانی ايرانی خبر داده و ابراز اميدواری کرده است که گنجی سريعتر آزاد شود و سلامت خود را بازيابد.

اکبر گنجی که بيش از شصت و دو ماه است به دليل نوشته های انتقادی خود در زندان به سر می برد بيش از يک ماه است که اعلام اعتصاب غذا کرده و تصاويری که بتازگی از وی منتشر شده، از وخامت وضع جسمی اش در نتيجه اعتصاب غذا و همچنين بيماری وی که گفته می شود به آسم مبتلاست حکايت می کند.
ابطحی نوشته که عکسهای اخير اکبر گنجی را به خاتمی نشان داده و وی با ديدن آن عکسها تحت تأثير قرار گرفته و به حدی نگران شده که جلسه ای را که با او و شماری ديگر از مقامهای جمهوری اسلامی داشته را رها کرده و با محمود هاشمی شاهرودی، رئيس قوه قضائيه ايران تماس گرفته است.
آن گونه که در وب نوشت آمده، ميان رئيس جمهور و رئيس قوه قضائيه حرفهای مفصلی پشت تلفن رد وبدل شده که طی آن، خاتمی اعلام آمادگی کرده که هر نامه ای که لازم است بنويسد تا مشکل اکبر گنجی حل شود و سرانجام با پايان گرفتن اين مکالمه تلفنی، "اميدی برای آنکه امروز و فردا بارقه اميدی" در مورد آزادی اکبر گنجی ايجاد شود در دل خاتمی و شاهدان اين مکالمه تلفنی به وجود آمده است.
اکبر گنجی اعلام کرده است که تا وقتی خواسته های او مبنی بر مرخصی و درمان در خارج از زندان و ملاقات حضوری و تماس تلفنی مرتب با اعضای خانواده و وکلايش برآورده نشود به اعتصاب غذا ادامه خواهد داد.
وی در آستانه دور نخست انتخابات اخير رياست جمهوری ايران به عنوان مرخصی استعلاجی از زندان آغاز شد اما اعلام کرد که با بازگشت به زندان اعتصاب غذا را از سر می گيرد.

افراد و سازمانهای مدافع حقوق بشر در داخل و خارج ايران و همچنين دولت آمريکا بارها نسبت به وضعيت اکبر گنجی در زندان ابراز نگرانی کرده و خواستار آزادی او شده اند.

روز سه شنبه دوازدهم ژوئيه حدود دويست نفر برای اعلام همبستگی با اکبر گنجی و درخواست آزادی پليس و نيروهای امنيتی ايران در مقابل دانشگاه تهران گردآمدند اما مورد حمله مأموران پليس قرار گرفتند که تجمع کنندگان را با باتوم مورد ضرب و شتم قرار داده، تعدادی از آنها را بازداشت کردند.
از جمله کسانی که از ضرب و شتم خود در اين تجمع خبر داده، علی اکبر موسوی خويينی، نماينده پيشين مجلس شورای اسلامی و دبير تشکلی با عنوان "سازمان دانش ‏آموختگان ادوار تحکيم وحدت" است.
محمد علی ابطحی در "وب نوشت" می نويسد که ماجرای اکبر گنجی، ذهن محمد خاتمی را در اين روزهای پايانی رياست جمهوری اش، سخت به خود مشغول کرده است.
خاتمی يک شب پيش از گفتگوی تلفنی اش با رئيس قوه قضائيه که ابطحی از آن حکايت کرده، در مهمانی شامی که برای شماری از خبرنگاران برپا کرده بود خواستار آن شد که اکبر گنجی نامه ای به رئيس قوه قضائيه بنويسد و تقاضای آزادی مشروط کند اما ابطحی نوشته که وقتی اين راه حل را با همسر اکبر گنجی در ميان گذشته پاسخ وی اين بوده که گنجی در شرايطی که واپسين ماههای دوران حبس شش ساله اش را می گذراند، حاضر به درخواست آزادی مشروط نيست.
ابطحی نوشته که اين پاسخ را توضيح قانع کننده ای يافته و به اطلاع خاتمی رسانده است.
در اين ميان، محمد سالارکيا، معاون دادستان تهران در امور زندانها طی گفتگويی با خبرگزاری جمهوری اسلامی تأييد کرده که اکبر گنجی ضعف جسمی دارد اما گفته که وی تحت مراقبتهای ويژه پزشکی است و پزشکان زندان روزانه دو تا سه نوبت او را معاينه می کنند.
معصومه شفيعی، همسر اکبرگنجی به بی بی سی گفته است در تازه ترين ملاقات او با همسرش که دوشنبه يازدهم ژوئيه صورت گرفته، او را در حالی يافته که بيست و دو کيلو وزن کم کرده بوده و رنگ و رويی زرد و فشارخونی پايين، اما روحيه ای قوی داشته است.
معاون دادستان تهران هم از وضعيتی که اکبر گنجی "برای خود به وجود آورده" ابراز ناراحتی کرده و با اشاره به ‌اينکه بيش از شش يا هفت ماه از دوران محکوميت وی نمانده گفته برای او نامفهموم است که چرا وی در ماههای آخر محکوميتش به جسم خود آسيب می زند.
او خواسته اکبر گنجی را عقلايی و بحق ندانسته و تأکيد کرده که "اين طور نيست که اگر هر زندانی اعتصاب غذا کند، آزاد شود" و گفته هنگامی که به اکبر گنجی مرخصی داده شد، به ‌خانواده وی گفته شد که اگر پزشک معالجش دستور بستری در مراکز درمانی خارج از زندان بدهد، مرخصی وی تمديد خواهد ‌شد "ولی او کار را سياسی می‌ کند".

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین