کد خبر: ۷۱۴۲۷
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۷:۴۴
گزارشی از تحولات اسکار هشتادم

شب اسکار؛ چشم ها در انتظار

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: اسکار که شاید بتوان گفت مهم‌ ترین وجذاب ‌ترین پدیده‌ی سینمای جهان محسوب می‌شود هر ساله در تاریخ 24 فوریه برگزار می‌گردد و جوایز خود را به برگزیدگان این هنر- صنعت عظیم اعطاء می‌کند و کمتر کسی است که به مراسم اهدای این جوایز بی‌توجهی و بی‌اعتنایی بکند.

هرچند که نظر اعضای آکادمی اسکار همیشه با نظر منتقدان هم‌صدا نیست، تقریباً پیش‌بینی کردن برگزیدگان نیز بسیار دشوار است با این حال گاهی فیلم‌های محبوب موفق بوده‌اند و گاهی نیز فیلم‌هایی که به نظر نمی‌رسیده که شانس چندانی برای کسب اسکار داشته باشند موفق به ربودن این جایزه از دست رقبای خود شده‌اند.

در حالی که چشمها به شب اسکار هشتادم دوخته شده است،نامزدها و پیش‌بینی‌ها به ترتیب زیر می باشد.

در میان نامزدهای نقش اول مرد دنیل‌دی‌لوییس شانس برنده شدن جایزه را دارد، )دی لوییس) با بازی قوی خود در فیلم خونی خواهد ریخت )there will be blood) تا کنون نظر منتقدان زیادی را به سوی بازی خود جلب کرده و شایان ذکر است او برای ایفای این نقش برنده جایزه بفتا و گلدن گلوب نیز بوده است. دی‌لوییس در سال 1982 برنده جایزه اسکار برای فیلم پای چپ من بوده است.

جورج کلونی یکی دیگر از نامزدهای اسکار که برای بازی در فیلم مایکل کلیتون)Micheal clyton)در رشته بهترین هنرپیشه نقش اول مرد نامزد اسکار شده و پس از دانیل دی‌لوییس احتمال برنده شدن او نیز وجود دارد.

نامزدهای دیگر نقش اول مرد جانی‌دپ برای فیلم (Sweeny Todd )، تامی لی جونز در فیلم دره خدا (In the bvalley of elah) و ویگو مورتسن در فیلم تعهدات شرقی( Estern Premises

در رشته نقش اول زن جولی کریستی شانس به دست آوردن اسکار را دارد کریستی در فیلم دور از او ( A way from her) نقش زنی مبتلا به بیماری آلزایمر را بازی می‌کند و تا کنون مورد تمجید منتقدین قرار گرفته است.

هنرپیشه فرانسوی ماریون کوتیلار نامزد دیگر این رشته است کوتیلار برای بازی در نقش Editprof در فلیم (Lavie in rose) زندگی به رنگ گل سرخ برنده جایزه بفتا شده است. ولی با وجود اینکه فیلم او خارجی است احتمال برنده شدن او کم است.

دیگر نامزدهای نقش اول زن کیت بلانشت در فیلم الیزابت: عصر طلایی است. بلانشت در نقش مکمل زن نیز نامزد اسکار است او برای فیلم من آنجا نیستم )Im not there) در نقش باب دیلن بازی درخشانی نشان داده و احتمال دارد در یکی از این دو رشته برنده شود.

رقیبان زن در رشته نقش اول زن لورالینی برای(Savages) و الن‌پیج برای(Juno) می باشد

به جز کیت بلانشت برای فیلم من آنجا نیستم و هنرپیشه نوجوان فیلم کفاره یعنی سایرس رونان، سه هنرپیشه دیگر هم در بخش بهترین هنرپیشه زن در نقش مکمل چشم به اسکار دوخته‌اند. روبی‌دی برای فیلم گانگستر آمریکایی (Gangster American) امی رایان برای عزیزم از دست رفته (Gone Baby Gone )و تیلدا سوینتون برای فیلم مایکل کلیتون.

در قسمت نامزدی برای دریافت اسکار بهترین بازی در نقش مکمل مرد هم کیسی افلک برای ترور جسی جیمز توسط رابرت فورد بزدل، فیلیپ سیمور هوفمن برای جنگ چارلی ویلسون، هل هالبروک برای فیلم به سوی وحش و تام ویلکینسون برای فیلم مایکل کلیتون. البته اسم خاویر باردم را باری فیلم پیرمردها کشوری ندارند نباید از قلم انداخت زیرا برای گرفتن اسکار شانس چندان کمی هم ندارد، به ویژه اینکه او توانست جایزه گلدن گلوب را هم برای همین نقش به دست بیاورد.

در بخش جایزه بهترین فیلم پنج نامزد با همدیگر رقابت می‌کنند فیلم پیرمردها کشوری ندارند (No country for oldmen) ساخته برادران کوئن یکی از شانسهای اصلی را دارد و تا کنون مورد تحسین منتقدان سینمایی قرار گرفته است.

فیلم های دیگر مایکل کلیتون- خونی خواهد ریخت- جونو و کفاره از دیگر نامزدهای بهترین فلیم به شمار می‌آیند.

در بخش بهترین گارگردانی امسال برادران کوئن به خاطر فیلم پیرمردان کشوری ندارند، پل‌توماس اندرسون برای فیلم خونی خواهد ریخت، جیسون رایتمن برای جونو، جولیان اشنابل برای اتاقک غواصی و پروانه و تونی گیلروی به خاطر فیلم مایکل کلیتون رقیبانی هستند که دراین بخش بهترین با هم رقابت می‌کنند.

در بخش انیمیشن ،پرسپولیس کاری از مرجانه ستراپی به همراه راتاتوی از براد برد (Brad Bird) و Surfs up از اش براون و کریس باک نامزد می باشند. 

همچنین اعطاکنندگان جوایز نیز چهار برنده بخش بازیگری اسکار هفتاد و نهم شامل فورست ویتکر، هلن میرن، آلن آرکین و کیت هادسن می باشند. کیت بلانشت که امسال در دو بخش اسکار بهترین بازیگر زن و نقش مکمل نامزد شده و جرج کلونی دیگر نامزد جوایز امسال هم جزو جایزه‌دهندگان هستند.

ایمی آدامز، جسیکا آلبا، جاش برولین، استیو کارل، پنه‌لوپه کروز، کامرون دیاز، کالین فارل، جنیفر گارنر، آن هاتاوی، کاترین هیگل، کوئین لطیفه، مارتین اسکورسیزی برنده اسکار سال قبل، جان تراولتا و زنی زلوگر هم از دیگر ستارگانی هستند که برای اعطا جایزه برندگان اسکار 2008 روی صحنه حاضر می‌شوند.

گفتنی است این مراسم در کداک تاتر هالیوود برگزار می گردد.



بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین