کد خبر: ۷۱۴۴۱۶
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۳

اهمیت خودمراقبتی در کنترل فشار خون بالا

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: بیماران مبتلا به فشار خون بالا در کنار درمان دارویی، باید روش زندگی خود را تغییر دهند.
اهمیت خودمراقبتی در کنترل فشار خون بالا
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر افشین دلشاد گفت: برای اینکه خون در سرخرگ ها جریان پیدا کند و مواد غذایی را به اعضاء مختلف بدن برساند نیاز به نیرویی دارد که خون را به گردش درآورد و این نیرو فشار خون نام دارد.

وی بیان کرد: اگر دیواره سرخرگ ها به دلیل رسوب چربی، توانایی انقباض و انبساط خود را از دست دهد فشار خون افزایش می یابد.

دکتر دلشاد با اشاره به این که بیماری فشار خون بالا بی سرو صدا پیشرفت می کند و عوارض خود را ایجاد می کند، گفت: سکته قلبی، سکته مغزی، نارسایی قلبی، نارسایی کلیوی، آئوریسم (اتساع عروقی) و تخریب شبکیه چشم از جمله عوارض فشار خون بالا است.

وی با تاکید بر این که افراد مبتلا به فشار خون بالا در کنار درمان دارویی، باید روش زندگی خود را تغییر دهند، گفت: فشار خون بالا از بیماری هایی نیست که بتوان آن را درمان قطعی کرد و پس از پایان درمان، زندگی را مانند گذشته ادامه داد، این بیماری تا آخر عمر نیاز به مراقبت و توجه دارد و مصرف دارو تنها بخشی از درمان بیماری فشار خون است.

دکتر دلشاد عنوان کرد: برای کنترل فشار خون باید به توصیه هایی مانند تغییر الگوی تغذیه ای و تغذیه سالم، افزایش فعالیت بدنی، ترک مصرف دخانیات و الکل، کاهش استرس و مصرف نمک، اندازه گیری فشار خون در خانه و مصرف درست دارو ها توجه شود.

وی درخصوص تغذیه سالم بیان کرد: کاهش مصرف چربی، مصرف روغن مایع به جای روغن جامد، افزایش مصرف سبزی و میوه ها، حبوبات و مواد غذایی سبوس دار و لبنیات کم چرب، کاهش مصرف نمک و غذاهای شور و افزایش پتاسیم، پخت غذا به روش های صحیح مانند بخار پز یا آب پز و پرهیز از سرخ کردن غذا ها نمونه هایی از اصول تغذیه سالم است.

دکتر دلشاد با بیان این که کاهش وزن حتی به اندازه دو کیلوگرم، اثر فوق العاده ای بر کاهش فشار خون خواهد داشت، افزود: انجام حداقل نیم ساعت فعالیت بدنی با شدت متوسط در حداقل ۵ روز هفته را می توان به عنوان یک الگوی مناسب در نظر گرفت.

وی در مورد مصرف دخانیات و الکل گفت: تنباکو باعث می شود که سرعت ساخته شدن پلاک در دیواره سرخرگ ها افزایش پیدا کند و بیمار فشار خونی با عوارض قلبی عروقی روبرو شود همچنین در افرادی که فشار خون بالا ندارند، خوردن الکل می تواند سبب افزایش فشار خون شود.

دکتر دلشاد با بیان اینکه اندازه گیری فشار خون باید طبق یک روال ثابت انجام شود، افزود: نیم ساعت قبل از اندازه گیری فشار خون باید نکاتی مانند خودداری از مصرف غذا و نوشیدنی ها به ویژه قهوه و چای، عدم فعالیت بدنی، خالی بودن مثانه، مصرف نکردن سیگار و قرار نداشتن تحت فشار های عصبی رعایت شود تا میزان فشار خون دقیق تر تعیین شود.

وی تاکید کرد: ویزیت مرتب پزشک در درمان بیماری فشار خون اهمیت بسیاری دارد و داروی تجویز شده باید طبق دستور و در ساعت های تعیین شده مصرف شود و اگر عوارض دارو آزار دهنده است با پزشک مشورت کنید.

دکتر دلشاد یادآور شد: برای کاهش استرس باید از روش های مختلفی همچون کار نکردن بیشتر از اندازه عادی، داشتن خواب کافی، تنفس آرام و عمیق، پرهیز از اضطراب، کنار کذاشتن افکار منفی و مزاحم، گسترش روابط دوستانه با دیگران، صبوری و خوش بین بودن استفاده کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین