کد خبر: ۷۱۴۴۵۲
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۰

احتمال اعدام ۴۰ معترض زیر ۱۸ سال در عربستان

منابع حقوق بشری این روزها از ده ها نوجوان عربستانی یاد می کنند که در خطر مجازات اعدام توسط دولت سعودی هستند. آنها به اتهاماتی در ارتباط با اعتراضات منطقه قطیف در سال ۲۰۱۱ محاکمه شده اند.
احتمال اعدام ۴۰ معترض زیر ۱۸ سال در عربستان
آفتاب‌‌نیوز :

به گزارش برخی منابع خبری، در حال حاضر ۴۰ نوجوان عربستانی در معرض مجازات اعدام قرار دارند، این درحالی است که سعودی ها پیشتر تحت فشار مراجع و سازمان های بین المللی متعهد شده اند که اعدام افراد زیر ۱۸ سال را متوقف کنند.

دیده بان حقوق بشر در این ارتباط، دولت سعودی را متهم کرده است که این رژیم همچنان به اجرای احکام اعدام افراد زیر ۱۸ سال ادامه می دهد.

این نهاد حقوق بشری از رهبران سعودی خواسته است که مجازات اعدام کودکان و نوجوانان را به سرعت متوقف کند و در این راه با جامعه جهانی هماهنگ شود.

از طرفی خانواده های محکومان به اعدام نیز بطور جداگانه از وزیر خارجه انگلیس که هفته پیش به عربستان رفته بود،‌ درخواست کردند که مانع اعدام این نوجوانان شود.

نهادهای حقوق بشری می گویند از سال ۲۰۱۵ و به قدرت رسیدن ملک سلمان، دولت عربستان ۸۴۴ تن را اعدام کرده است.

وزارت کشور عربستان سعودی سه شنبه گذشته از اجرای حکم اعدام مصطفی بن هاشم بن عیسی آل درویش جوان شیعه به اتهام داشتن تصاویری از اعتراضات سال ۲۰۱۲ و شرکت در "اعتراضات خشونت آمیز" خبر داده بود، خبری که با واکنش محافل حقوق بشری در منطقه و جهان روبه رو شد.

آل درویش هنگام دستگیری تنها ۱۷ سال داشت و نهادهای حقوق بشری گفته اند اعدام او نقض فاحش حقوق بشر است.
"واشنگتن پست" در این خصوص نوشت: عربستانی‌ها مدعی شده‌اند که جوان شیعی اعدام شده ۱۳ اتهام داشته است. از مشارکت آل درویش در تظاهرات قطیف به عنوان یکی از اتهامات او یاد شده است. این درحالی است که چندی پیش برخی نهادهای حقوق بشری اتهامات علیه او را ساختگی و سیاسی خوانده و خواستار لغو حکم اعدام وی شده بودند.

اخیراً مقامات سعودی آل‌درویش را به‌دلیل اتهاماتی که اقدام مسلحانه علیه ولی امر، تهدید امنیت کشور، تشکیل یک باند تروریستی برای کشتن نیروهای امنیتی و فتنه‌انگیزی خوانده‌اند، اعدام کردند. «فؤاد ابراهیم» معارض سعودی در حساب توئیتری خود در واکنش به این خبر نوشته است: مصطفی آل‌درویش جوان اهل قطیف به‌عنوان بخشی از اتهامات ساختگی بازداشت شد که شامل دهها تن از کسانی می‌شود که در تظاهرات مسالمت‌آمیز سال ۲۰۱۱ شرکت کردند و با گلوله در خیابان و یا با شمشیر کشته شدند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین