کد خبر: ۷۱۴۵۳۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۷
نیویورک تایمز مدعی شد

ایران خواستار تعهد کتبی آمریکا برای تضمین عدم خروج مجدد از برجام شده است

روزنامه نیویورک تایمز به نقل از منابع آگاه مدعی شد که ایران در مذاکرات وین خواستار تعهد کتبی آمریکا برای تضمین عدم خروج مجدد این کشور از برجام شده است.
ایران خواستار تعهد کتبی آمریکا برای تضمین عدم خروج مجدد از برجام شده است
آفتاب‌‌نیوز :

روزنامه نیویورک تایمز در گزارش خود درباره روند مذاکرات ایران و سایر طرف های برجام در وین به منظور احیای این توافق نوشت: افراد حاضر در رایزنی های وین می گویند که دو مانع اصلی همچنان به قوت خود باقی است که می تواند تلاش جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای بازگشت به این توافق را نابود کند.

نیویورک تایمز ادامه داد: ایرانی ها خواستار تعهد کتبی مبنی بر این شده اند که هیچ دولت آینده ای در آمریکا نتواند همانند دونالد ترامپ از توافق هسته ای خارج شود که به گفته یک مقام ارشد آمریکایی، درخواستی منطقی است اما هیچ دموکراسی واقعی نمی‌تواند آن را ارائه دهد.

این روزنامه در توجیه ارائه ندادن این تضمین از سوی آمریکایی ها نوشت: برجام یک توافق است و یک پیمان به شمار نمی‌آید زیرا آقای بایدن همچون اوباما هرگز نمی تواند موافقت دو سوم مجلس سنای آمریکا (با برجام) را داشته باشد. بنابراین برجام می‌تواند یک توافقنامه اجرایی باشد و هر رئیس جمهور دیگری در آینده، همانند ترامپ می‌تواند آن را کنار بگذارد.

به نوشته نیویورک تایمز، دولت بایدن نیز که از کاستی های توافق هسته ای ۲۰۱۵ آگاه است از ایران می خواهد که به طور مکتوب موافقت کند، به محض حصول توافق در وین و بازگشت برجام، تهران به میز مذاکره بازگردد و شرایط برای یک توافق بزرگتر را فراهم کند. توافق که به گفته وزیر امورخارجه آمریکا، قوی تر و طولانی تر است. اما بسیاری از کارشناسان بر این باورند که این، یک سناریوی دست نیافتنی است و ایران پس از بازگشت کامل برجام و رفع تحریم ها به میز مذاکره باز نخواهد گشت.

به گزارش ایسنا، عباس عراقچی مسئول هیات مذاکره کننده ایران در رایزنی های وین، پیشتر درباره موضع قطعی ایران در این مذاکرات گفت: ما باید یک «توافقنامه خوب» داشته باشیم، «توافقنامه خوب» زمانی بدست می‌آید که نگرانی‌های مهم ما رفع شوند و اهداف کلیدی ما بدست آیند. بدون تحقق این موارد، ما هیچ توافقی نخواهیم کرد.

وی افزود: ما همچنان و تا جایی که لازم باشد مذاکره می‌کنیم بدون آنکه وقت خود را هدر دهیم و بدون آنکه به دیگران اجازه دهیم وقت ما را هدر دهند. ما همچنان به مذاکرات ادامه می‌دهیم. ما عجله نداریم. ما برای خودمان هیچ ضرب الاجلی تعیین نکردیم. چیزی که اهمیت دارد، توافقنامه‌ای خوب است که الزامات کلیدی و مهم ما در آن وجود داشته باشد و در برگیرنده مواضعی باشد که ما تاکنون آن‌ها را اعلام کردیم.

عراقچی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران تا این لحظه تصمیمات دشوار خود را اتخاذ کرده است، یعنی پس از خروج غیر قانونی آمریکا از برجام، زمانی که ایران تصمیم گرفت در توافق (برجام) باقی بماند. ما همان زمان تصمیم دشوار خود را گرفتیم، اما اکنون نوبت طرف مقابل است. اگر آن‌ها می‌خواهند به برجام بازگردند و اگر می‌خواهند که ایران به اجرای کامل تعهدات برجامی اش بازگردد، آن‌ها نیز باید تصمیمات دشوار خود را بگیرند. آن‌ها باید به جمهوری اسلامی ایران اطمینان بدهند که آنچه در گذشته اتفاق افتاد در آینده تکرار نخواهد شد، این نکته خیلی اهمیت دارد. چنین چیزی مستلزم بحث‌های بسیار زیاد سیاسی، حقوقی و فنی است.

وی همچنین تاکید کرد: ما همچنان به این بحث و گفتگوها - تا زمانی که ضرورت داشته باشد - ادامه می‌دهیم. ما تعداد دورهای مذاکرات را نمی‌شماریم بلکه منافع خود را می‌شماریم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
sedighi
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
0
0
بسپارید به آقای دکتر جلیلی ، ایشان سه سوته حل میکند
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین