کد خبر: ۷۱۴۷۱۶
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۱

پیام رونالدو برای شیفتگان کولا

«دوصد گفته چون نیم کردار نیست!» حرکت قاطعانه و فراموش‌نشدنی کریستیانو رونالدو، ستاره فوتبال تیم ملی فوتبال پرتغال در نشست خبری پیش از دیدار تیم ملی آن کشور با مجارستان از سری مسابقات جام‌ملت‌های اروپا ۲۰۲۰، مصداق بارز این مصرع منسوب به فردوسی است.
پیام رونالدو برای شیفتگان کولا
آفتاب‌‌نیوز :

رونالدو با برداشتن دو شیشه کوچک کوکاکولا از مقابل تریبون و نشان‌دادن بطری آب معدنی و گفتن جمله‌: «آب بنوشید» میلیون‌ها نفر را به تغذیه سالم فراخواند. همین جمله کوتاه او باعث ضرر چهار میلیارد دلاری شرکت کوکاکولا شد! دعوت رونالدو به تغذیه سالم، بهانه‌ای شد تا از ضررهای نوشیدنی‌هایی مانند نوشابه و جایگزین‌های مناسب آن بگوییم؛ به‌ویژه که در فصل گرما هستیم و مصرف نوشیدنی‌ها بالاست.

ما در رتبه اول هستیم و این از خطرناک‌ترین سکوهایی است که روی آن ایستاده‌ایم! براساس آخرین آمارها، مصرف سرانه نوشابه در ایران، ۴۲ لیتر در سال است، در حالی که این رقم در سایر کشورها بین ۱۱ تا ۱۲ لیتر است. بنابراین هر ایرانی در سال تا چهار برابر متوسط جهانی نوشابه گازدار مصرف می‌کند. از این‌روست که ما در مصرف نوشابه‌های مضر در رتبه اول جهان پیشتازیم. پیش از این، ایالات متحده آمریکا و پس از آن آرژانتین و مکزیک به ترتیب از کشورهای نخست در مصرف نوشابه‌ها شناخته می‌شدند. اما در ۳۰ سال گذشته با آموزش‌های ارائه شده در ایالات متحده و با راهکارهایی مانند تعیین مالیات برای نوشابه، سرانه مصرف به‌طور چشمگیری کاهش یافته‌است.

دندان‌هایی که پوسیده‌اند
برخی برآوردها نشان می‌دهد در دهان ما ایرانی‌ها ۲۰۰ میلیون دندان پوسیده وجود دارد! از سوی دیگر بررسی‌ها نشان می‌دهد آمار پوسیدگی، ترمیم یا کشیده‌شدن دندان در بین کودکان پنج ساله ایرانی، از سال ۸۷ تا ۹۷، حداقل پنج دندان شیری بوده‌است. این درحالی‌ است که آمار پوسیدگی دندان در جهان، یک تا یک و نیم دندان شیری پوسیده‌است.

برای فرهنگ‎سازی از خودمان شروع کنیم
هوا بسیار گرم است. اگر واقع‌بین باشیم نوشیدن نوشابه لذتبخش است و هیچ چیز به اندازه سرکشیدن نوشابه تگری در این هوای گرم نمی‌چسبد. اما بد نیست بدانید علاوه بر ضررهایی که به آن اشاره کرده‌ایم، مصرف نوشیدنی‌های حاوی شیرینی مصنوعی باعث تشدید تشنگی می‌شود. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم نوشیدنی‌هایی مانند انواع دوغ خانگی یا صنعتی، شربت خاکشیر، آبلیمو، به‌لیمو، تخم‌شربتی، گل‌گاوزبان و لیموعمانی، آب هندوانه، طالبی و گرمک طبیعی و دیگر سردنوش‌های گیاهی را جایگزین نوشابه کنید.

مگر می‌شود بی‌خیال نوشابه شد؟!
اصولا سر نترسی داریم! اما این نترس‌بودن همیشه خوب نیست. آمار بالای اضافه وزن، دیابت، اضطراب، تپش قلب بالا، فشار خون بالا، افزایش میزان کلسترول خون، اختلال در بارداری و ابتلا به بعضی از انواع سرطان‌ها، پوسیدگی دندان به‌ویژه در کودکان، مشکلات گوارشی مانند نفخ، آسیب به معده و... هیچ‌کدام ما را برای دست برداشتن از مصرف نوشابه‌ها متقاعد نکرده‌است. شاید تلاش‌های وزارت بهداشت نیز در این راستا کافی نبوده باشد. به این دلیل که فقط ممنوع‌کردن تبلیغ نوشابه‌ها، تاثیر چندانی در سرانه مصرف نداشته است. به‌علاوه براساس آمار ۳۰ درصد جمعیت کشور به پوکی استخوان مبتلا هستند که آمار آن در زنان و مردان بالای ۵۰ سال بیشتر است.

کوکاکولا و پپسی، هر دو مضرند
کریستیانو رونالدو به‌قدری به تغذیه سالم اهمیت می‌دهد که در مقابل چشمان میلیاردها نفر، محصول حامی بزرگ برگزاری جام‌ملت‌های اروپا ۲۰۲۰ میلادی را پس زد. به همین دلیل هم می‌بینید در ۳۶ سالگی هنوز از آمادگی بدنی فوق‌العاده‌ای برخوردار است. وقتی از او درباره حرکتش در نشست خبری سؤال کردند، قاطعانه پاسخ داد: «این کار را عمدا انجام دادم». او پیش از این نیز در گفت‌وگویی گفته بود: «خواهید دید پسرم روزی بازیکن فوق‌العاده‌ای خواهد شد ولی او درحال حاضر بهترین نیست. به این دلیل که نوشابه و سیب‌زمینی سرخ‌کرده می‌خورد. او می‌داند این کار را دوست ندارم.» رونالدو پیش از این نیز در سال ۲۰۱۶ میلادی، پیشنهاد گران‌قیمت پپسی برای تبلیغ محصولاتش را رد کرده بود.

منبع: جام جم
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین