کد خبر: ۷۱۴۷۵۲
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۷

معاون اسبق ارزی بانک مرکزی پاسخ داد: شرط کنترل نرخ ارز و تورم چیست؟

معاون ارزی اسبق بانک مرکزی با بیان اینکه تحریم‌ها امکان برنامه‌ریزی را از دولت گرفته است و در صورت رفع یا کاهش آن دولت می‌تواند نسبت به برنامه‌ریزی در حوزه اقتصادی کشور اقدام کند،گفت: اگر شرایط صادرات نفتی کشور به روال عادی برگردد و منابع ارزی بلوکه شده آزاد شود امکان کنترل تورم و نرخ ارز وجود خواهد داشت.
معاون اسبق ارزی بانک مرکزی پاسخ داد: شرط کنترل نرخ ارز و تورم چیست؟
آفتاب‌‌نیوز :

سید کمال سیدعلی افزود: با توجه به افزایش فشار تحریم ها در یکسال گذشته، بخش عمده ای از تحولات بازار ارز ناشی از انتظارات روانی و هیجانات بازار متاثر از فضای سیاسی بود و قاعدتا کاهش التهابات بازار و ثبات نرخ ارز در گروه مذاکرات برجام و عادی سازی روابط بین المللی خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه تصمیم گیری در خصوص سرانجام مذاکرات موضوعی حاکمیتی است و ارتباط چندانی به تغییر دولتها ندارد، ابراز امیدواری کرد: مذاکرات هرچه زودتر به نتیجه برسد چرا که در صورت طولانی شدن مذاکرات و بروزاختلال در اجرای آن التهابات ادامه خواهد داشت.

این کارشناس ارزی ادامه داد: با توجه به کسری بودجه دولت در سال جاری بدون انجام توافق، کنترل تورم و نرخ ارز کار آسانی نخواهد بود.

سیدعلی تصریح کرد: تکمیل پروژه های نیمه تمام صنعتی به ویژه در حوزه پتروشیمی با هدف افزایش صادرات این بخش تا ۱۸ میلیارد دلار باید در اولویت باشد که در اینصورت و با تجمیع این درآمدها با سایر صادارت غیرنفتی تا رقم ۴۰ میلیارد دلار، امکان مدیریت بازار ارز و کنترل تورم فراهم خواهد شد.

معاون ارزی اسبق بانک مرکزی افزود: حتی در صورت افزایش درآمدهای ارزی، مدیریت واردات باید کماکان در اولویت باشد در غیراینصورت اتفاقات سال های ابتدایی دهه ۷۰ ناشی از واردات بی رویه تکرار خواهد شد.

وی تصریح کرد: با توجه به حجم بالای تقاضای ارز در کشور، صرفا با عرضه ارز نمی توان بازار را کنترل کرد و ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا اهمیت زیادی دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین