کد خبر: ۷۱۴۸۶۶
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۱

طالبان به پشت دروازه های مزار شریف رسیدند

بسیج مردم علیه گروه طالبان در شمال افغانستان پس از آن آغاز شد که جنگجویان این گروه پشت دروازه های مرکز ۵ استان از جمله مزارشریف در شمال این کشور رسیده اند.
طالبان به پشت دروازه های مزار شریف رسیدند
آفتاب‌‌نیوز :

طلوع نیوز افغانستان اعلام کرد که افراد طالبان دیروز (دوشنبه) ۶ شهرستان را در استانهای بلخ، قندوز و اورزگان تصرف کردند و بعد از ظهر روز دوشنبه تعدادی از افراد این گروه از کمربند امنیتی شهر مزارشریف عبور و عکسی از حضور خود در دروازه ورودی شهر در فضای مجازی منتشر کردند.

به دنبال انتشار این تصویر، شماری از فرماندهان سابق جهادی ،نمایندگان مجلس و مردم خود را برای دفاع از مزار شریف آماده کردند.

«محمدافضل حدید» رئیس شورای استانی بلخ در گفت وگوهای با رسانه های محلی افغانستان تائید کرده بود که طالبان از کمربند امنیتی شهر مزارشریف عبور کرده و جنگ در حومه شهر جریان دارد.

«عباس ابراهیم زاده» نماینده استان بلخ در مجلس افغانستان عازم مزارشریف شد و اعلام کرد که تا آخرین قطره خون خود در کنار نیروهای امنیتی از شهر مزارشریف دفاع خواهند کرد.

«عطامحمد نور» رئیس حزب جمعیت اسلامی افغانستان نیز از هواداران خود در شمال خواست که با بسیج مردمی از شهر دفاع کنند و اعلام کرد که امروز سه شنبه وی نیز برای دفاع از مردم به مزارشریف خواهد رفت.

بسیج مردم علیه طالبان در استانهای جوزجان، فاریاب، تخار، بغلان، پروان و قندوز نیز آغاز شده و پس از رسیدن طالبان در حومه مرکز این استانها مردم برای دفاع از شهر آماده شده اند.

تسلط گروه طالبان بر تعدادی از شهرستانها طی یک ماه گذشته و تصرف تعدادی از مقرهای فرماندهی پلیس باعث شده که مردم خود را برای دفاع از شهرها آماده کنند.

«میررحمان رحمانی» رئیس مجلس افغانستان نیز دیروز در نشست علنی مجلس از دولت خواست که برای مردم سلاح و تجهیزات نظامی فراهم کند تا آنها در کنار نیروهای امنیتی از شهر و روستاهای خود دفاع کنند.

وی در نشستی که دیروز با رئیس جمهوری و فرماندهان جهادی سابق در کاخ ریاست جمهوری برگزار شد از رئیس جمهوری خواست که با بسیج عمومی از کمک مردم برای دفاع از شهرها کمک بگیرد.

برخی آگاهان نظامی و سیاسی بر این باورند که دست‌های پشت پرده و برخی حلقه هایی از درون دولت در سقوط شهرها نقش دارند.

«گلبدین حکمتیار» رهبر حزب اسلامی افغانستان به طلوع نیوز گفت که دلیل سقوط شهرها وابسته بودن نیروهای افغان به حمایت هوایی و زمینی نیروهای خارجی است و اکنون که این پشتیبانی کم شده نیروهای دولتی شکست می خورند.

به باور حکمتیار از طرف دیگر برخی شهرستانها بدون هیچ مقاومتی با تمام تجهیزات به طالبان واگذار شده است که این روند نیز مشکوک و از دست داشتن افراد پشت پرده در این رویدادها حکایت دارد.

نمایندگان بخش شمال افغانستان تأکید کردند اکنون در گیری‌ها بین دوطرف در پنج شهر شمال کشور نیز آغاز است که از شهرهای میمنه در فاریاب، تالقان در تخار، پلخمری بغلان و قندوز و مزارشریف نام می برند.

نمایندگان شمال افغانستان برای بسیج مردمی علیه طالبان راهی استانهای خود شدند واعلام کردند که در کنار نیروهای امنیتی از کشور و مردم دفاع می کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین