کد خبر: ۷۱۴۹۳۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۷
از سال ۱۴۰۲؛

جزئیات مصوبه جدید درباره کنکور

بنابر مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی از سال ۱۴۰۲ کنکور ۲ بار در سال برگزار می‌شود.
جزئیات مصوبه جدید درباره کنکور
آفتاب‌‌نیوز :

 سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در حاشیه جلسه ۸۴۲ شورای عالی انقلاب فرهنگی و در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در ابتدا میلاد با سعادت امام رضا (ع) را تبریک می‌گوییم. در ابتدای جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی اعضای شورا حماسه پیروزی مردم در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و انتخاب جناب حجت الاسلام و المسلمین رئیسی را تبریک گفتند و حجت السلام و المسلمین حسن روحانی رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کردند که همه ظرفیت‌های ملی برای دولت بعد آماده است و شورای عالی انقلاب فرهنگی هر نوع همکاری که در این زمینه نیاز باشد را انجام خواهد داد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره دستور جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: دستور این جلسه ساماندهی نظام سنجش و پذیرش کنکور در مقطع کارشناسی بود و تصمیمات مهمی در این جلسه اتخاذ شد.

عاملی با اشاره به اینکه از سال ۱۳۴۸ کنکور در ایران شروع شده است، بیان کرد: تصمیمات این جلسه مهمترین تصمیمات ۵۲ سال گذشته در زمینه کنکور به حساب می‌آید.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: مصوبه اول مبنی بر این بود که در آزمون سراسری سهم آموزش و پرورش به لحاظ سابقه تحصیلی ۶۰ درصد و سهم کنکور سراسری ۴۰ درصد خواهد بود. تصمیم دوم این بود که کنکور سراسری مختص دروس تخصصی باشد و دروس عمومی به بخش سوابق تحصیلی منتقل می‌شود و سوابق تحصیلی مبنای ارزیابی نهایی خواهد بود، مصوبه سوم برگزار آزمون سنجش (کنکور) دو بار در سال برگزار شود که فشار و اضطراب از روی دانش آموزان ما برداشته شود و دانش آموزان ما وقتی در این آزمون شرکت می‌کنند نگران نباشند که تا سال دیگر فرصت دیگری نخواهند داشت.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران توضیح داد: به این ترتیب کنکور دو بار برگزار خواهد شد، مصوبه چهارم این است که نتایج آزمونی که دانش آموزان در آن شرکت می‌کنند تا دو سال اعتبار خواهد داشت و دانش آموزان می‌توانند از نتایج آن تا دو سال استفاده کنند.

عاملی اظهار کرد: مصوبه پنجم درباره پذیرش بود که دانشگاه‌های کشور می‌توانند یک حد نصاب برای معدل بگذارند و بر اساس آن مشخص کنند که تا چه معدلی را پذیرش می‌کنند و اگر معدل داوطلب از میزان مشخص پایین‌تر باشد این اختیار به دانشگاه‌ها داده می‌شود که داوطلب را پذیرش نکنند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: با این رویکرد که اضطراب زدایی از جامعه داوطلبان کنکور مخصوصا در رشته‌های پر متقاضی انجام شود و هم اینکه سنجش با عمق بیشتری صورت بگیرد و فرد با سوالات کیفی که در طی دوره تحصیل در آموزش و پرورش با آن‌ها رو به رو می‌شود و مورد سنجش قرار می‌گیرد.

عاملی در پایان تاکید کرد: واقعیت این است که دانش آموز ۱۲ سال تحصیل می‌کند و این ۱۲ سال تحصیل باید در موفقیت او در دانشگاه بروز داشته باشد. با طرح تاثیر ۶۰ درصد سوابق تحصیلی و ۴۰ درصد آزمون این امکان فراهم می‌شود تا عمق یادگیری دانش آموز سنجش شود.

عاملی گفت: مرکز سنجش آموزش و پرورش این امکان را فراهم کرده که سوالات استاندارد شده در سراسر کشور مورد آزمون قرار بگیرد و امیدواریم که این روش شرایطی را فراهم کند که داوطلبان به صورت عادلانه‌تر به دانشگاه وارد شوند و رشته‌هایی که پر داوطلب نیست بدون کنکور برای دانشگاه‌های مقصد خود اقدام کنند. در حال حاضر حدود ۱۷ درصد صندلی‌های دانشگاه‌ها بدون کنکور پر می‌شود و حدود ۱۳ درصد ظرفیت دانشگاه‌ها نیازمند شرکت داوطلبان در کنکور دو مرحله‌ای است. این مصوبه از سال ۱۴۰۲ اعمال می‌شود و در کنکور ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ این مصوبه اعمال نخواهد شد.

گفتنی است؛ بررسی سایر بخش‌های سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی در جلسه بعد ادامه خواهد یافت. تصمیم اتخاذ شده محصول کار کارشناسی گسترده در دو سال گذشته است و تجربه موفق جهان و چالش‌های بزرگ ملی در حوزه سنجش و پذیرش داوطلبان ورود به دانشگاه مورد توجه قرار گرفته است.

طرح ساماندهی سنجش و پذیرش داوطلبان ورود به دانشگاه محصول توافق وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت آموزش و پرورش و حضور موثر کارشناسان و رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
1
4
این که نشد ساماندهی
شما بیا 19 مورد سهمیه را که باعث شده حق خیلی ها ضایع گردد رو ساماندهی کنید .
یکتا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۱
0
1
برگزاری دوبار کنکور خیلی خوبه سهمیه ام حق ایثارگرانه سختی هایی که ما تو زندگی و درس خوندنمون بخاطر پدرامون میکشیم قابل درک نیست و هیچوقت نمیشه بدون خوب درس خوندن به مراتب بالا رسید
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین