کد خبر: ۷۱۵۱۱۵
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۲

خیزش مردمی علیه طالبان/ زنان افغان سلاح برداشتند

ده‌ها تن از زنان ولایت جوزجان برای حمایت از نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان سلاح برداشتند.
خیزش مردمی علیه طالبان/ زنان افغان سلاح برداشتند
آفتاب‌‌نیوز :

همزمان با افزایش درگیری‌ها میان نیروهای دولتی و طالبان و تصرف چندین ولسوالی توسط طالبان، بنا به گزارش‌ها خیزش‌های مردمی بیشتری علیه طالبان در شمال، غرب و شرق افغانستان شکل گرفته است.

اما گروه طالبان با انتشار اعلامیه‌ای امروز (چهارشنبه، ۲ سرطان/ تیر) هشدار داده که سازمان‌دهندگان این حرکت‌ها "از عفو محروم خواهند شد".

طالبان در اعلامیه‌های خود بیشتر لحن پیروزمندانه دارد و به نظر منظور این گروه از "عفو" افراد در صورت به دست آورد قدرت است. اما این گروه با آن که ولسوالی‌هایی را تصرف می‌کنند، تاکنون هیچ مرکز اصلی شهر یا ولایت را در تصرف ندارد.

در همین حال، گزارش‌ها می‌رساند که امروز ده‌ها تن از زنان ولایت شمالی جوزجان برای حمایت از نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان سلاح برداشتند.

خیزش مردمی علیه طالبان/ زنان افغان سلاح برداشتند

اداره ولایت جوزجان امروز با نشر اعلامیه‌های این خبر را تأیید کرده و گفته پیام زنان این ولایت با برداشتن سلاح این است که به هیچ صورت با ورود طالبان به شهرشان موافق نیستند.

صدها تن از مردم کوهدامن در شمال کابل نیز امروز با برگزاری گردهمایی و برداشتن سلاح از قوای مسلح افغانستان اعلام حمایت کردند.

گروه طالبان در سال‌های حکومت‌شان در افغانستان متهم به قتل عام و آتش‌زدن تاکستان‌های کوهدامن هستند.

امان الله گذر و شماری دیگر از فرماندهان پیشین جهادی در برگزاری گردهمایی مسلحانه در شمال نقش داشته‌اند.

محمد محقق، رهبر حزب وحدت و مشاور رئیس جمهور غنی نیز امروز برای بسیج نیروهای مردمی وارد مزارشریف، مرکز بلخ شد.

خیزش مردمی علیه طالبان/ زنان افغان سلاح برداشتند

دیروز عطا محمد نور و شماری از وکلای مردم بلخ در مجلس نمایندگان نیز به مزار شریف رفتند. آنها اکنون در حال بسیج مردمی هستند.

گزارش‌ها از ولایت ننگرهار، در شرق افغانستان نیز می‌رساند که شماری از باشندگان این ولایت به رهبری حضرت علی، از فرماندهان پیشین جهاد و مقاومت در برابر طالبان "قیام عمومی" اعلام کرده‌اند.

ولسوالی گذره ولایت هرات، در غرب کشور نیز امروز شاهد خیزش ده‌ها تن از نیروهای مردمی بود.

نقیب الله فایق، معین پالیسی و استراتیژی وزارت داخله/ کشور افغانستان که در جمع نیروهای امنیتی و خیزش‌های مردمی در ولایت بلخ سخن می‌گفت، از بسیج مردم در برابر گروه طالبان استقبال کرد و گفت حکومت حاضر است به این نیروها تجهیزات جنگی بدهد.

بسم الله محمدی، وزیر دفاع ملی افغانستان باری دیگر در صفحه رسمی تویترش از رهبران سیاسی، بزرگان قوم و مردم افغانستان خواست "اختلافات درونی و شخصی"شان را کنار بگذارند و در کنار نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان قرار گیرند.

طالبان امروز ادعا کرده‌اند که ولسوالی‌های آب‌بند ولایت غزنی، جانی‌خیل و پتان ولایت پکتیا، جغتوی ولایت میدان وردک و خاش ولایت بدخشان را با تمام تجهیزات نظامی آن به دست آورده‌اند.

مصطفا مایار، فرمانده پلیس میدان وردک در صحبتی با بی‌بی‌سی سقوط کامل ولسوالی جغتو را تأیید کرد.

منابع محلی همچنان سقوط یک پایگاه ارتش ملی در ولسوالی اندر ولایت غزنی را تأیید کرده‌اند.

امان الله کامرانی، معاون شورای ولایتی غزنی به بی‌بی‌سی گفت سربازان این پایگاه پس از یک هفته مقاومت، به دلیل نرسیدن تجهیزات و مواد خوراکی مجبور شدند عصر دیروز این پایگاه را به طالبان واگذار کنند.

خیزش مردمی علیه طالبان/ زنان افغان سلاح برداشتند

از سوی دیگر حامد رهگذر، سخنگوی پلیس تخار گفته حملات پیهم و گسترده گروه طالبان از دیشب تا کنون در بعضی از ساحات شهر تالقان، مرکز ولایت تخار با مقاومت شدید نیروهای امنیتی و دفاعی مواجه شده و این حملات از سوی نیروهای امنیتی افغانستان عقب رانده شده است.

منبع: بی بی سی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۷
ناشناس
|
United States of America
|
۱۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
0
8
قابل توجه آنها که طالبان را دعوت برای مذاکره می کنند
پاسخ ها
عباس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
این افراد ساده لوحانی هستند که دانش سیاسی کافی ندارندوفقط به ظاهر طالبان توجه می کنند که پوشش دروغین دینی بر روی خود کشیده اندومظلوم نمایی می کنند.این افراد همانند کسانی هستند که بر روی شاخه ای نشسته اند وآن شاخه را می برند.آنان مصلحت خود وکشور ومردم را نمی دانندوبا این حمایت خود از این گروه جنایتکار وتروریستی امنیت ملی کشور را به چالش می کشند وبرای همیشه دچار مشکل وبی ثباتی می کنند.
سینا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
0
7
خود خدا به داد این مردم برسه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
2
1
زنای افغان یه بار دیگه هم سلاح برداشته بودن.چی شد؟جنگ که تموم شد باز شدن مثل قبل
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
1
2
ای بابا این افغانستان هم روی خوش نخواهد دید و بغل گوش ما ناامنی دائم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
0
2
آفرین
زنان همه جا در مقابل تحجر و تنگ نظری مثل کوه مقاومت کرده و خواهند کرد.
عباس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
1
2
طالبان باید به شدیدترین وجه ممکن سرکوب ونابود شود .گروه طالبان در طی دهه های گذشته مجری سیاستهای امریکا درافغانستان بوده و فجیع ترین وجنایت بارترین حرکتهای تروریستی را برعلیه مردم مظلوم افغانستان انجام داده است.طالبان اکنون با مظلوم نمایی خود را در دل ساده لوحان برخی جناحهای سیاسی داخلی که از نظر تفکر خشونت سیاسی به طالبان نزدیک هستندواز روشهای ماکیاولی خشن برای پیشبرداهداف خود استفاده می کنند جای داده است غافل از اینکه آنان همین که حکومت را دردست گرفتند مجری سیاستهای امریکا درخاورمیانه خواهند شد وجهت اجرای سیاست مهار دوگانه وبه عنوان گروههای نیابتی قدرت نظام جمهوری اسلامی را برای همیشه به چالش خواهند کشید.دولت افغانستان اگرچه با ما اختلاف ومشکل دارد خیلی بهتر از طالبان است چراکه دولت افغانستان قابلیت تغییردارد و مشکلاتش با ما جدی نیست ولی دولت طالبان قابلیت تغییر ندارد
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین