کد خبر: ۷۱۵۱۷۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۲

به پیک پنجم کرونا نزدیک می‌شویم

واقعیت این است که واریانت‏‌های آفریقای‌ جنوبی و هندی، توانایی بالایی برای ابتلای سریع شهروندان دارند و این می‎تواند خطر آغاز پیک پنجم کرونا را در کشور قوت بخشد. به عبارت دیگر می‌توان گفت به پیک پنجم کرونا نزدیک‌تر شده‌ایم.
به پیک پنجم کرونا نزدیک می‌شویم
آفتاب‌‌نیوز :

مید سوری، رئیس کمیته اپیدمیولوژی کووید-۱۹، در یادداشتی در روزنامه جام جم نوشت: «بر اساس آخرین آمار مرکز اطلاع‏‌رسانی وزارت بهداشت و درمان، روز گذشته ۱۱۲ نفر از هموطنان‌مان به دلیل ابتلا به بیماری کرونا جان خود را از دست دادند و بیش از ۱۱هزار نفر نیز به ویروس کرونا مبتلا شدند. این در حالی است که واکسیناسیون به‌کندی انجام می‌شود و بر اساس آخرین اطلاعات حدود یک‌میلیون نفر هر دو دوز واکسن را دریافت کرده‏‌اند. بر کسی پوشیده نیست که ویروس کرونا همچنان در حال چرخش است و هر روز خبرهایی از جهش این ویروس در ‌گوشه‌ای از جهان شنیده می‏‌شود؛ ویروسی که تا امروز چهار واریانت متفاوت از آن شناسایی شده است: واریانت کلاسیک که از ووهان چین به همه نقاط جهان منتقل شد، واریانت انگلیسی، هندی و آفریقای‌ جنوبی که در شهرهای جنوبی و جنوب‌ شرقی کشور ما به دلیل ترددهای زیاد گزارش شده است. مدتی است در استان‏‌های هرمزگان، فارس و بوشهر کانون‎های جدید از واریانت‌های آفریقای‌جنوبی و هندی ایجاد شده؛ به‌ طوری‌ که فوران ویروسی در این مناطق روی داده است. به همین دلیل تیم‌های واکنش سریع وارد عمل شده‎اند و برای کنترل ویروس تلاش می‌کنند.

واقعیت این است که واریانت‏‌های آفریقای‌ جنوبی و هندی، توانایی بالایی برای ابتلای سریع شهروندان دارند و این می‎تواند خطر آغاز پیک پنجم کرونا را در کشور قوت بخشد. به عبارت دیگر می‌توان گفت به پیک پنجم کرونا نزدیک‌تر شده‌ایم. این‌ طور که به نظر می‌رسد کنترل شرایط و جلوگیری از بروز پیک پنجم در گرو اقدامات گسترده‎ای است که نباید از آن غافل شویم. درست است که واریانت‌های آفریقایی و هندی شدت بیماری‌زایی بالایی دارند اما کارهای پیشگیرانه می‏‌تواند باعث کنترل بیماری شود. برای نمونه الگوی بیماریابی باید در کشور تغییر کند و روند انجام تست و کنترل بیماری در مناطقی که کانون‏ واریانت‎های آفریقای‌ جنوبی و هندی است باید سرعت بیشتری بگیرد. علاوه‌ بر این، ترددها باید به‌ طور سختگیرانه‌ای کنترل و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام شود. ضمن این‌ که در کنار همه این محدودیت‌ها بهتر است تست کرونا در مبادی ورودی و خروجی ‌مناطق آلوده افزایش یابد. انجام تست از مسافرانی که بدون علامت هستند و از این مناطق خارج می‎شوند نیز یکی دیگر از اقداماتی است که برای کنترل بیماری کرونا و کاهش احتمال وقوع پیک پنجم باید به آن‎ توجه شود. استفاده از ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی هم که از ابتدایی‌ترین اصول پیشگیری از خطر است.

اما در این میان فراموش نکنیم به موازات همه این محدودیت‌ها برای پیشگیری از وقوع موج پنجم، بالابردن سرعت واکسیناسیون در کشور که این روزها به دلیل پاره‌ای از مشکلات به‌کندی انجام می‌شود، یکی از مهم‌ترین مسائلی است که مسئولان حوزه بهداشت باید به آن توجه کنند؛ موضوعی که در مناطق آلوده به واریانت‌‎های آفریقای‌ جنوبی و هندی اهمیت بیشتری دارد. شخصا معتقدم فارغ از توصیه به رعایت مسائل بهداشتی که در تمام طول مدت فراگیری ویروس کرونا بر آن تاکید شده،‌ افزایش سرعت واکسیناسیون و گستردگی آن در همه مناطق کشور بااهمیت‌ترین راهکار برای کنترل بیماری کروناست. این‌ طور که به نظر می‌رسد در حال حاضر تنها راه ایمنی در برابر این ویروس، واکسیناسیون همه مردم جامعه است.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Japan
|
۰۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
0
1
چند تا دیگه از این پیک ها باید طی بشه تا مسئولین به طور جدی به فکر جان مردم بیفتند
علی فدایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
0
1
از دست ...... چه کار بکنیم، یک ماه بود که کرونا آرام شده بود و عین یک ماه واکسن در کشور نبود !!!اگر مثل ترکیه روزانه یک میلیون واکسن می زدند ما هم از موج خلاص میشدیم، واکسن برکت را اگر از اول خرداد زده بودندشاید دیگه موج پنجم نداشتیم، حالا بروند موج به کشورهای دیگه صادر کنند!!(!!!
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین