کد خبر: ۷۱۵۲۵
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۵:۵۸

مناظره الیاس‌های دو جناح

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مناظره بین الیاس حضرتی از جناح اصلاح‌طلب و الیاس نادران از جناح اصولگرا در تالار ابن خلدون دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران روز دوشنبه برگزار شد.

آنچه موجب حیرت شد سالن نیمه خالی  بود که برخلاف انتخابات دوران مجلس ششم شور و نشاطی ازدانشجویان در آن دیده نمی‌شد اما الیاس‌های دوجناح برای بررسی عملکرد مجالس ششم و هفتم آمده بودند در حالی که گردانندگان مناظره عنوان جلسه را «خدمت و خیانت اصلاحات» نهاده بودند.  همان ابتدای بحث مورد اعتراض الیاس حضرتی نماینده سابق مجلس ششم قرار گرفت.

حضرتی در همان ابتدای بحث عنوان جلسه را  مورد اعتراض قراردادو گفت: ‌«کلمه خیانت هنوز جایگاهی در ادبیات انقلاب ندارد و اینکه مجلسی یک مصوبه بدهد و بعد نتیجه خوبی ندهد را اصلا خیانت نمی‌توان نام نهاد».

وی سپس به ارائه دو دیدگاه برای حفظ تداوم انقلاب پرداخت که دیدگاه اول را استمرار اقدامات انقلابی و دیدگاه دوم را اصلاحات عنوان کرد و گفت: «هدف ما از موضوع اصلاحات قطعا تقاطع و ستیزی با آرمان‌های انقلاب ندارد، بلکه مفهوم آنها روزآمد کردن آنهاست».

کاندیدای اعتماد ملی در انتخابات مجلس هشتم با مقایسه شاخص رقابت انتخاباتی بین مجالس ششم و هفتم، طراوت و شادابی انتخابات مجلس ششم را به علت حضور  تفکرات گوناگون سیاسی عنوان کرد که ناشی از عبور بسیاری از کاندیداها از فیلتر نظارت استصوابی بود.

وی در ادامه رقابت در مجلس هفتم را در پایین‌ترین سطح ممکن عنوان کرد و گفت: «هر بار ما که مافضا را به گونه‌ای طراحی کنیم که رقابت بیشتر شود موجب تقویت نظام و خدمت به آن است».

سپس الیاس نادران نماینده مجلس هفتم با ذکر این نکته که بحث آقای حضرتی را قبول ندارد، الگوی رفتاری مجالس ششم و هفتم مجلس شورای اسلامی را شاخص بررسی عملکرد آنها دانست و فضای دوم خرداد را ناشی از اعتراض به بعضی از سیاست‌ها دوران سازندگی عنوان کرد که لازمه آن اصلاحات در برخی حوزه‌های مختلف سیاسی و فرهنگی و اقتصادی و ... بود.

نادران، کاندیدای انتخابات مجلس هشتم از جناح اصول گرا سپس با مقایسه برخورد مجلس ششم و هفتم در قبال تعلیق غنی‌سازی گفت: «اگر مجلس ششم با طرح سه فوریتی پذیرش پروتکل الحاقی، تیم مذاکره کننده هسته‌ای را در تنگنا قرار نمی‌داد ما به سطح  پایین خواسته  هادر مذاکرات نمی‌رسیدیم در حالی که شکست تعلیق غنی‌سازی با مصوبه مجلس هفتم اتفاق افتاد ».

در ادامه نادران با اشاره به تحصن نمایندگان مجلس ششم به خاطر ردصلاحیت توسط شورای نگهبان در آن زمان به سخنان مقام معظم رهبری در مورد مجلس ششم و تحصن نمایندگان آن استناد کرد و مجلس هفتم را برآمده از سنگلاخ مجلس ششم عنوان کرد.

وی در ادامه به دیدگاه‌های متفاوت دو مجلس در موارد مختلف اشاره کرد و گفت: «سمبل دیدگاه مجلس ششم را باید در قانون برنامه چهارم در عرصه‌های مختلف دید در حالی که سمبل دیدگاه مجلس هفتم اعمال سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی است که مجلس هفتم آن را افتخار خود می‌داند ».

سپس در ادامه مناظره الیاس حضرتی در پاسخ به سوالی در مورد تفاوت مجلس ششم و هفتم با اشاره به صحبت‌های نادران گفت: «‌اگر قرار باشد که ما در اینجافرمایشات مقام معظم رهبری را بگوییم و توضیح بدهیم، بحث خاتمه یافته است چون  همه ما مطیع ایشان هستیم، پس  باید بگذاریم و برویم».

وی سپس مجلس پرتحرک و شلوغ رابالا برنده ضریب امنیت ملی کشورنامید،که  به خاطر کاهندگی  تنش‌های جامعه و پیگیری مطالبات آنهاست.                                                                

وی در ادامه  انتقاد خود را متوجه اوایل روی کارآمدن مجلس هفتم و اظهارات حداد عادل در آن زمان کرد و گفت: «عزیزی گفت ما می‌خواهیم ژاپن اسلامی تشکیل دهیم ،ومصاحبه کرد که قیمت‌ها باید تثبیت شود ولی در پایان مجلس هفتم می‌بینیم که  وعده تثبیت قیمت‌ها یک شوخی بوده است!! . ساماندهی وضعیت اقتصادی هم که معلوم است و مشکلاتی که سعی می‌کنند نگویند تا بهانه‌ای به دست مخالفین مجلس هفتم نیفتد.

 حضرتی در مورد بحث تحصن نمایندگان مجلس ششم نیزادامه داد: اول ببینیم چه چیزی باعث تحصن شده  شما اول ردصلاحیت می‌کنید و در پاسخ به کار شما نمایندگان عکس‌العمل نشان می دهند ،اقدام را شما انجام دادید و بعد عکس‌العمل آن تحصن شد . شما اول  می زنید توی گوش ما و حالا هم می‌گویید چرا داد و فریاد می‌کنید، پس ما چه کنیم.

شما عوض اینکه به اصل داستان بپردازید می‌گویید شما چرا عکس‌العمل نشان دادید و هر کسی یک جوری عکس‌العمل نشان داد، یکی چیزی نگفت، دیگری گریه کرد و جیغ زد، چند نفری هم تحصن کردند.

حضرتی سپس در ادامه گفت: «اگر قرار بود مباحث و مشکلات کشور با یک تفکر حل شود پس باید دوستان اصولگرا تا به حال موفق می‌شدند در حالی که در مجلس باید تنوع سلیقه باشد و این یکپارچگی نه با سنت امام سازگار است و نه با فرمایشات مقام معظم رهبری».

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در ادامه بهترین راهکار برای نظارت بر انتخابات را نهادینه شدن احزاب و انتخابات درون حزبی آنها برای معرفی کاندیدا و حضور در مجلس عنوان کرد و آن را بهتر از نظارت استصوابی شورای نگهبان قلمداد کرد و عنوان کرد: «آقای افشار مسئول ستاد انتخابات کشور بخشنامه کرده که نمایندگان وعده کار عمرانی ندهند در حالی که تمام مردم انتظاراتی دارند و باید خواسته‌هایشان محقق شود».

عضو ارشد اصلاح‌طلبان و کاندیدای انتخابات هشتم مجلس شورای اسلامی در تهران با انتقاد از نظریه حاکمیت یکدست گفت: «وقتی احمدی‌نژاد توجهی به نظرات دوستان خود و نظرات کارشناسی ندارد چه باید کرد آیا این نحوه حکومت‌داری که فقط شما با هم هماهنگ باشید کافی است ،در حالی که در بعضی مدیریت‌ها ما شاهد 6 تغییر در یکسال بوده‌ایم و این تغییرات تصمیم‌گیری!  واقعا اصل مراسلام است.

سپس الیاس نادران در پاسخ به سوالی در مورد شعار حل مشکلات مردم توسط مجلس هفتم گفت: «من نه وکیل مدافع احمدی‌نژادم و نه وکیل مدافع شورای نگهبان، من مدافع مجلس هفتم هستم و افتخار می‌کنم که در اردوگاه اصولگرایان هستم و اگر یک روزی بحث مدیریت خاتمی و احمدی‌نژاد شد جلسه‌ای دیگر برای آن می‌گیریم».

نادران با اشاره به سخنان حضرتی مبنی بر نظارت احزاب گفت: «کدام حزب، حزبی که مطرود حضرت امام(ره) است و اگر شورای نگهبان مسائل افراد را نگه می‌دارد، اساسا بحث یکدست شدن حاکمیت نیست.

نادران سپس با اشاره به مذاکرات مجلس با دولت خاتمی برای اجرایی کردن کارت هوشمند سوخت و سهمیه‌بندی بنزین از مهر 83 گفت: «ما در کمیسیون انرژی از آقای زنگنه پیگیری کردیم و ایشان گفتند اگر پمپ بنزین‌ها را آتش زدند من هیچ کاری ندارم ، در حالی که سهمیه‌بندی بنزین منافع بلندمدت داشت و راهبردی روشن است و رفتارهای مجلس هفتم قابل دفاع است.

کاندیدای اصولگرایان در حوزه انتخابیه تهران گفت: ما برای انتخابات علاوه بر رقابتی بودن باید حسن افراد را در نظر بگیریم و رفتار نقادانه آنها در چارچوب نظام باشد نه آن که چراغ سبزی به  خارج از نظام نشان دهند و  مجلس هشتم باید عزت‌مداری در نظام بین‌الملل  را الگوی خویش قرار دهد و از اینکه رهبری از اقدامات مجلس هفتم راضی است به آن افتخار می‌کنیم.

سپس در پایان مناظره الیاس حضرتی به تعداد کرسی‌های قابل رقابت در انتخابات مجلس هشتم اشاره کرد و گفت: «ما با در نظر گرفتن افراد تایید شده که درجه 3 و 4 ما هم نمی‌شوند و با به میدان آوردن تعداد ی از افراد مستقل و میانه فقط در 160 کرسی امکان رقابت داریم و عملا در 130 کرسی نتیجه از پیش تعیین شده است».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین