کد خبر: ۷۱۵۳۲۶
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۳
خیلی‌ها می‌گفتند تولید واکسن داخلی وقت تلف کردن است

روحانی: سال ۹۹ حرف‌های بدون محاسبه برای تعطیلی مشاغل می‌زدند

رییس جمهور گفت: سال ۹۹ حرف های بدون محاسبه برای تعطیلی مشاغل می زدند. آموزش را به فضای مجازی بردیم، اما کنکور را برگزار کردیم و گفتیم نمی شود برنامه میلیون ها جوان را برای یکی دو سال بهم بزنیم.
روحانی: سال ۹۹ حرف‌های بدون محاسبه برای تعطیلی مشاغل می‌زدند
آفتاب‌‌نیوز :

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز شنبه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به سالروز شهادت شهید بهشتی در هفتم تیرماه ۱۳۶۰ اظهار کرد: روز هفتم تیر شهادت آیت الله شهید بهشتی و ۷۲ تن از یارانش و همچنین روز قبل از آن سوء قصد به مقام معظم رهبری روز بسیار سختی برای مردم بود. در سال ۱۳۶۰ در چنین ایامی شرایط و روزهای بسیار سختی بر مردم گذشت.

رییس‌جمهوری از شهید بهشتی به عنوان یکی از مظلوم‌ترین چهره‌های تاریخ انقلاب یاد کرد و گفت: اتهامات بسیار ناروایی بر آن بزرگوار روا داشتند؛ او را غرب‌گرا خواندند و لیبرال لقب دادند و به عنوان روشن‌فکری که اعمال و رفتارش و ویژگی‌هایش با موازین دینی فاصله دارد، معرفی کردند.

روحانی اضافه کرد: حرف‌های ناصحیح و ناروایی که در آن ایام نسبت به آن عزیز و بزرگوار گفته شد، عمدتا توسط آدم‌های التقاطی، منافقین و گروه‌های منحرف آن زمان شایع شده بود و البته این تبلیغات در جامعه و اجتماع هم بی‌تاثیر نبود و با اتهامات فراوان نسبت به این چهره ایجاد نفرت کرده بودند.

وی گفت: هم دشمنان خارجی و هم داخلی‌هایی که حالت نفاق داشتند و به زبان با انقلاب بودند، آنها هم نسبت به شهید بهشتی به دلیل توانمندی‌ها و مدیریت و عقلانیت و تشکیلاتی بودنش کینه داشتند. به دلیل این که شهید بهشتی یک چهره کاملا دنیا دیده بود. جهان و منطقه و غرب و شرق را می‌شناخت و به مکاتب فکری به خوبی واقف بود.

رییس دولت تدبیر و امید ادامه داد: شهید بهشتی نسبت به آینده کشور و جهان آینده‌نگری دقیق داشت و مجموع اینها باعث شده بود با شهید بهشتی را به عنوان یک ستون و امید به آینده مورد حمله قرار دهند. این مسائل تا روز شهادت ایشان به نحوی ادامه پیدا کرد. اما شهادت ایشان شرایط را عوض کرد و بسیاری از مردم به ویژگی‌های این شخصیت بنام واقف شدند.

وی با گرامیداشت یاد و خاطره شهید بهشتی و یارانش در هفته قوه قضاییه تاکید کرد: قوه قضاییه بار سنگین مسوولیت امنیت کشور و عدالت و آرامش مردم را بر عهده دارد.

شاهد موج جدید شیوع کرونا در همسایگان غربی و شرقی هستیم

روحانی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه کرونا نسبت به هفته گذشته روند کاهشی داشته است، گفت: البته چند استان حالت ویژه‌ای دارند و مقداری حالت استثنایی دارند. شرایط استان‌های جنوبی چون بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و کرمان مقداری متفاوت است اما در بقیه استان‌ها روند نزولی بوده است.

رییس جمهوری با بیان اینکه امروز هم شاهد خیز جدیدی نیستیم، گفت: البته نباید کاملاً نسبت به این مساله مطمئن باشیم، باید شیوه‌نامه ها را مراعات کنیم. امروز در کشورهای مختلف جهان، در اروپا، روسیه، شرق آسیا موج جدیدی را شاهد هستیم. در اطراف خودمان در همسایگان شرقی و غربی هم تا حدودی شاهد خیز و موج جدید کرونا هستیم به همین دلیل باید کاملاً مراعات کنیم.

وی افزود: نمی‌توانیم با قاطعیت بگوییم که در آینده با خیز جدید دیگری مواجه نیستیم. بنابراین باید احتیاط‌های لازم را در این زمینه انجام ‌دهیم.

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: در مجموع کشور ما بعد از این ۱۶ ماه گرفتاری و ابتلای شدید- از پایان بهمن سال ۹۸ تا امروز- - هم در مدیریت کرونا که عمدتاً بار اصلی آن بر دوش وزارت بهداشت، درمان و مدافعین سلامت در سراسر کشور بود و هم نیروهای مسلح، هلال احمر و دیگران تلاش کردند آثار و تبعات کرونا را در جامعه کاهش دهند.

وی با اشاره به اثرات شیوع کرونا در بخشهای مختلف کشور گفت: در سه ماهه اول امسال، نسبت به مدت مشابه در سال گذشته از نظر صادرات غیرنفتی، ۶۹ درصد افزایش داشته ایم. در سال ۹۹ به‌دلیل کرونا صادرات ما با مشکلات بسیار زیادی مواجه شده بود الان این مشکلات کمتر شده، البته نه اینکه به صفر رسیده اما بسیار کمتر شده است.

۱۰ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار صادرات غیر نفتی در سه ماهه نخست سال

روحانی ادامه داد: اینکه ما در سه ماهه اول توانستیم ۱۰ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار صادرات غیرنفتی داشته باشیم رقم بسیار خوبی است و نشان می‌دهد اجازه ندادیم دوگانه‌ای که بعضی‌ها دنبال آن بودند شکل بگیرد.

رییس جمهوری گفت: دوگانه سلامت و اقتصاد حرفی است که ما از روز اول هم با آن مخالف بودیم و می‌گفتیم این، دوگانه دقیق و درست نیست. البته سلامت برای ما مهم‌تر است اما در عین حال در کنار مراعات پروتکل‌ها می‌توان فعالیت‌های اقتصادی را هم انجام داد.

روحانی عنوان کرد: ما در مقاطعی ناچار شدیم کسب و کار را برای یکی، دو هفته و حتی گاهی بیشتر، تعطیل کنیم اما در عین حال به طور کلی فعالیت‌های اصلی اقتصادی ما ادامه داشت.

وی خاطرنشان کرد: فروردین سال ۹۹ عده‌ای می‌گفتند همه کسب و کارها را برای یکی، دو ماه به طور کامل قرنطینه و تعطیل کنیم. هیچ‌کس هم نمی‌گفت در صورت تعطیلی کامل، غذای مردم چه می‌شود.

وزارت بهداشت و درمان از نحوه برگزاری کنکور در کرونا راضی بود

روحانی افزود: در زمان تعطیلات کامل باید همه مسائل را در نظر گرفت و تعطیلی کامل برق، آب، سوخت، انرژی را باید درنظر گرفت ولی صحبت‌هایی بدون محاسبه گفته می‌شد. وقتی گفته می‌شود فعالیت اقتصادی و آموزش انجام شود و پروتکل‌های بهداشتی نیز هم رعایت شود، ناچار شدیم آموزش را در فضای مجازی ادامه دهیم. گاهی اوقات مجبور شدیم که امتحانات را حضوری برگزار کنیم.

رییس جمهوری با اشاره به برگزاری آزمون سراسری اظهار کرد: کنکور را هم ما قبول کردیم ولی عده‌ای مخالفت کردند و حتی با لحنی تند با ما برخورد کردند که چرا کنکور و امتحانات را باز گذاشتید. اما ما گفتیم که نباید سرنوشت میلیون‌ها جوان را برای یک یا دو سال کاملا به هم بزنیم. زیرا این امکان وجود دارد که هم پروتکل‌ها را رعایت کرد و هم امتحانات را برگزار کرد و وزارت بهداشت و درمان از نحوه برگزاری امتحانات سراسری بسیار راضی بود.

روحانی با بیان اینکه در زمان برگزاری آزمون سراسری برای افراد مبتلا به کرونا اتاق ویژه‌ای در نظر گرفته شد، گفت: در مجموع کار بزرگی در این زمینه انجام گرفت تا بتوانیم آثار و تبعات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، آموزشی کرونا را به حداقل برسانیم. البته نمی‌شود آن را به صفر رساند. اما این موضوع را به حداقل رساندیدیم و پایه گذاری‌های خوبی هم انجام شد.

وی گفت: کرونا نشان داد که بخشی از آموزش را حتی در شرایط عادی می‌توان در فضای مجازی برگزار کرد و بخش عمده‌ای از آن در برخی از رشته‌ها نیز باید حضوری باشد و چاره‌ای هم نیست. ولی ما در آینده می‌توانیم از فضای مجازی استفاده کنیم.

بسته حمایتی دولت ۴- ۵ ماه به مردم پرداخت شد

روحانی با اشاره به نظر گرفتن بسته جامع حمایتی گفت: این بسته حمایتی در حد توان کشور بود که در مدت زمان چهارتا پنج ماه به‌شکل ویژه برای مردم پرداخت کردیم. در این بسته حمایتی هم وام به مردم پرداخت کردیم و هم در بخش مسکن تا حدودی به مردمی که مستاجر بودند، کمک کردیم و در بخش مالیات و همچنین بدهی‌های مردم در بخش‌های آب، برق و امثال آن در مقاطعی مهلتی در نظر گرفتیم.

رییس‌جمهوری در ادامه گفت: از روز اول که ویروس وارد کشور شد، یکی از راه‌های مقابله با آن واکسن بود. معمولا تولید و ساخت واکسن زمانی دست‌کم ۲ سال تا حداکثر ۲۰ سال زمان نیاز دارد. واکسن تا زمان اطمینان از قابل استفاده بودن فراز و نشیب های فراوانی دارد.

روحانی اضافه کرد: در زمینه واکسن دو مساله مهم وجود داشت؛ یکی این که واکسن تاثیرگذار باشد و دیگری این که بی‌خطر باشد. بنابراین ساخت واکسن کار آسان و ساده ای نبود که همه دنیا تلاش کردند و وارد عمل شدند.

وی افزود: ما در همان ماههای اولیه دو جلسه با افراد و شرکت‌هایی که در کار تولید و ساخت واکسن بودند برگزار کردیم. تصمیم ما این شد که به همه آنها کمک کنیم. بعضی‌ها به من گفتند یک پلتفرم را انتخاب کنید و بقیه را تعطیل کنید. گفتیم بگذارید هر تعداد پلتفرم هست، کار کند. آنها تداخلی ندارند و ما هم از لحاظ کمک به آنها مشکلی نداریم. هر زمان که مناسب بود به آنها مجوز فعالیت داده شود.

خیلی‌ها می‌گفتند تولید واکسن داخلی وقت تلف کردن است

روحانی تصمیم به تولید واکسن داخلی را درست عنوان کرد و گفت: خیلی‌ها نامه نوشتند که تولید واکسن داخلی وقت تلف کردن است چرا که تولید واکسن به این زودی‌ها نیست و در زمان کوتاه نمی‌شود ساخت. بعضی‌ها هم می‌گفتند باید آنها را تشویق کنیم که ما راه دوم را که هم تشویق و هم کمک بود، انتخاب کردیم.

رییس جمهوری افزود: زمانی که شرکت‌های دانش‌بنیان و متخصصان تحقیقات خود را برای تولید و ساخت واکسن آغاز کردند، عده‌ای به میدان آمدند که نباید واکسن خارجی بخریم که گفتیم این حرف هم نادرست است. گفتیم از هر جایی که وزارت بهداشت اجازه داد و اطمینان پیدا کردیم و دنیا هم اعتماد پیدا کرد، واکسن خارجی را در حد توان خریداری می‌کنیم. بنابراین در «کواکس» هم ثبت نام کردیم و پیش پرداخت دادیم.

روحانی ادامه داد: این تصمیمات استراتژیک و حساسی بود که اتخاذ شد چرا که عده‌ای در کشور مخالف خرید واکسن از خارج بودند و می‌گفتند که باید داخل را تقویت کنید. ما دیدیم که واکسن‌های خارجی نسبت به واکسن‌های داخلی زودتر دست ما را می‌گیرد و ساخت واکسن داخلی زمان می‌برد.

وی گفت: نخستین واکسن خارجی تزریق شده در ایران ۲۱ بهمن سال ۹۹ بود یعنی ۶ ماه پیش ما واکسن خارجی استفاده کردیم که بعد از این مدت به واکسن داخلی رسیدیم. به نظر شما آیا می‌توانستیم در این مدت ۶ ماه کاری انجام ندهیم و افراد زیادی از بین بروند؟

روحانی با بیان اینکه نخستین گروهی که واکسن را دریافت کردند، مدافعین سلامت بودند، گفت: وقتی مدافعین سلامت واکسن را دریافت کردند در بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی آرامش بوجود آمد چرا که آنها در خط مقدم بودند و با محیط آلوده سروکار داشتند که کار بسیار درستی بود.

وی خاطرنشان کرد: با وجود واکسن داخلی باز هم به واکسن خارجی نیاز داریم چرا که واکسن داخلی به اندازه کافی نیست. البته ممکن است تا چند ماه دیگر به نقطه‌ای برسیم که نیاز به واکسن خارجی نداشته باشیم. زمانی که رسیدیم دیگر وارد نمی‌کنیم. شاید شرایطی پیش بیاید که حتی بتوانیم واکسن صادر کنیم.

روحانی با بیان اینکه در زمینه تولید واکسن کرونا به نتایج خوبی دست یافتیم، گفت: پلتفرم برکت با پلتفرم پاستور متفاوت است، اما هر دو به یک نتیجه رسیدند و هر دو مجوز تزریق دارند. پلتفرم‌های دیگر همانند اسپونتیک داخلی فخرا و رازی هم ممکن است هفته‌ها و ماههای آینده وارد بازار شود.

رییس جمهوری تصریح کرد: واکسن کرونا با تنوع خوب و پلتفرم‌های متفاوت وارد بازار شده و این کار بسیار خوبی بود. علاوه بر این ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دز واکسن از کواکس خریدیم که مقدار کمی وارد شده و ۱۰ میلیون دز از کشور دیگری خریداری کردیم که سازمان هلال احمر واسطه بوده است.

وی با اشاره به خرید واکسن از کشورهای چین و روسیه گفت: کشور ما دهها میلیون دز واکسن نیاز دارد. اگر ۶۰ میلیون نفر در کشور بخواهند واکسینه شوند نیاز به ۱۲۰ میلیون دز واکسن داریم و اگر دز سومی هم در ماه‌های آینده مورد نیاز باشد به۱۸۰ میلیون دز واکسن نیاز است.

رییس جمهوری با بیان اینکه نیاز کشور به واکسن کرونا ۱۸۰ تا ۲۰۰میلیون دز است، گفت: در حال حاضر در حال خرید واکسن خارجی هستیم و در داخل هم کار تولید در دستور کار شرکت‌های داخلی قرار دارد.

مبنای محاسبه قیمت ساخت واکسن ریالی است

رییس دولت دوازدهم درباره قیمت واکسن کرونا اظهار کرد: وزارت بهداشت با توجه به سرمایه گذاری‌های صورت گرفته، ساخت واکسن کرونا را محاسبه قیمت می‌کند. این موضوع جای دعوا و نزاع نیست، البته هنوز قیمت دقیقی بیان نشده و مبنای ما ریالی است نه ارزی، این هم دوگانگی بیخود است که در جامعه شروع شده است.

روحانی با بیان اینکه باید به واکسن داخلی افتخار کنیم، بیان داشت: دانشمندان و شرکت‌های دانش‌بنیان ما با حضور در میدان ساخت واکسن را به ثمر رساندند. این افتخار بزرگی برای جمهوری اسلامی ایران است که راه طولانی را در مدت کوتاهی طی کرده و این واکسن هم قابل قبول بوده و تایید شده است.

رییس دولت یازدهم با اشاره به اقدام رهبر انقلاب اسلامی به استفاده از واکسن ایرانی گفت: دیروز مقام معظم رهبری از واکسن داخلی استفاده کردند. گرچه ماههای پیش این بحث را داشتیم همان طور که خودشان فرمودند، اوّلاً صبر کردند تا زمانی که همه افراد بالای ۷۰ سال ترزیق واکسن کردند و رهبر انقلاب هم حتی یک زودتر این کار را انجام ندادند با اینکه می‌توانستند از واکسن خارجی استفاده کنند، اما ترجیحا از واکسن داخلی استفاده کردند.

رییس جمهوری گفت: اقدام رهبر انقلاب در ترزیق واکسن داخلی، تشویق فوق العاده موثری برای دانشمندان ما بود. یک وقتی در زمان جنگ یک آقایی کار بزرگی برای ما انجام داده بود. این دانشمندن با عده‌ای از عزیزان سه ماه شبانه‌روز در یک سوله ماندند تا به آنچه که مورد نظر ما بود برسند و این کار را انجام دادند.

روحانی گفت: وقتی این کار تمام شد، بحث شد که چگونه کسی را که سه ماه شبانه روز با یاران خود در سوله مانده‌اند و این کار بزرگ را به ثمر رسانده‌اند را تشویق کنیم. وزیر دفاع وقت، آن دانشمند را خدمت امام (ره) برد و به ایشان معرفی کرد. امام (ره) پیشانی این دانشمند را بوسید. بعد از آن این فرد هر تشویقی که ما خواستیم بکنیم قبول نکرد و می‌گفت که من این تشویق و بوسه امام (ره) را با هیچ چیز عوض نمی‌کنم و امام (ره) پیشانی مرا بوسیده این بزرگترین تشویق زندگی من است و بالاترین ارزش را برای من دارد.

وی تصریح کرد: گاهی وقت‌ها تشویق‌های معنوی وجود دارد که با مسائل مادی قابل قیاس نیست. دانشمندانی که این همه تلاش شبانه‌روزی کردند برای اینکه به واکسن رسیدند حالا شما میلیاردها هم به آنها پول می‌دادید و آنها را تشویق می‌کردید، تا اینکه رهبر معظم انقلاب خودشان گفته‌اند می‌خواهم از این واکسن استفاده کنم و این تشویق خیلی بزرگی است.

رییس جمهوری بیان کرد: این قدردانی و سپاس بزرگی است از همه شرکت‌های دانش‌بنیان و همه عزیزانی که در این زمینه تلاش کردند. این تشویق برای همه واکسن‌های داخلی است که توسط رهبر معظم انقلاب انجام گرفت و ما از ایشان سپاسگزاری و قدردانی می‌کنیم.

روحانی خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب همواره برای علم، دانش، تحقیقات، فناوری مشوق بسیار بالایی بوده‌اند و به عناوین مختلف تشویق کرده‌اند. الحمدالله امروز فضای کشور ما فضای علم و دانش و تلاش و فناوری و اختراع است که جای خود دارد و کار بسیار ارزشمندی بود که توسط مقام معظم رهبری انجام شد.

وی ادامه داد: خیلی امیدوار هستم که تا پایان این دولت -که ۴۰ چند روز بیشتر باقی نمانده- بتوانیم واکسن را به افرادی که سن بالا دارند و افرادی که شرایط شان به گونه‌ای است که زندگی‌شان پرریسک است، تزریق کنیم.

رییس دولت تدبیر و امید ادامه داد: زمانی که دولت را تحویل می‌دهیم نه فقط دو واکسن، بلکه ان‌شاءالله ۴-۵ واکسن داخلی ما هم کاملاً آماده تحویل به بازار باشد و شرایط جوری باشد مردم با تزریق این واکسن آرامش پیدا کنند.

روحانی با تاکید براهمیت توامان سلامت و آرامش روحی و روانی گفت: امیدوارم بتوانیم رسالت و وظیفه خودمان را تا روز و ساعت آخر ادامه دهیم و ادامه کار را هم ان‌شاء الله دولت بعدی ادامه خواهد داد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۸
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
1
7
عده‌ای می‌گفتند .......................................... روحانی تشکر!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
|
United States of America
|
۱۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
0
18
مردم ایران از همه طرف تحت فشارند نتیجه آن را هم در انتخابات دیدند در هر صورت بعتره این مسایل حل شود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
9
13
جان مردم مهمتر بود یا غذای مردم ؟
پاسخ ها
کهن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
کسانیکه شعار خوشگل می‌دهند که جان مردم مهمتر است یا غذای مردم ، احتمالا از طریق فتوسنتز و یا سایر روش‌ها می‌توانند بدون غذا زنده بمانند ، یا اینکه اصلا در ایران زندگی نمی‌کنند.
ناشناس
|
Germany
|
۱۶:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
1
15
عده ای، عده‌ای ... حالمون به هم خورد از این شکل حرف زدن. یک بار بگو این عده کیا هستن
شیطان محض
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
1
2
منم دوست دارم شعار خوشگل بدم !
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
0
3
کل مشکلات گردن این و اون و این عده و اون عده است.
.....
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
0
0
عده ای گفتند یعنی چی تو آدم عاقل در مسیر سیل نمیره
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین