کد خبر: ۷۱۵۳۹۰
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۵
عضو اتاق بازرگانی تهران پاسخ داد

چرا کسی در ایران سرمایه گذاری نمی‌کند؟

عضو اتاق بازرگانی تهران می‌گوید جذب سرمایه گذار نیاز به مقدمات داخلی و خارجی دارد که اقتصاد ایران در هر دو حوزه با مشکلات و چالش‌های جدی رو به روست.
چرا کسی در ایران سرمایه گذاری نمی‌کند؟
آفتاب‌‌نیوز :

عباس آرگون اظهار کرد: ما برای آنکه بتوانیم به مقصدی برای سرمایه گذاران تبدیل شویم باید در هر دو حوزه داخلی و خارجی مقدماتی را فراهم کنیم که متاسفانه در اقتصاد ایران هیچ یک از این‌ها فراهم نیست. به این ترتیب ما نه تنها نتوانسته‌ایم در جذب سرمایه گذاری خارجی موفق عمل کنیم که حتی در حفظ سرمایه داخلی و جلوگیری از خروج آنها نیز عملکرد قابل دفاعی نداریم.

وی با بیان اینکه عادی سازی رابطه اقتصادی ایران با جریان جهانی اصلی‌ترین پیش نیاز برای جذب سرمایه گذاری خارجی است، توضیح داد: تحریم‌هایی که در دوره‌های مختلف اقتصاد ایران با آن مواجه بوده یکی از اصلی‌ترین دلایل کاهش توان ایران برای جذب سرمایه خارجی بوده است. جدای از آن ما در اتحادیه‌های مهمی مانند اف ای تی اف یا سازمان تجارت جهانی عضویت نداریم و همین امر کار جذب سرمایه خارجی را به شدت دشوار می‌کند.

عضو اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: جدای از مسائل بین المللی ما در داخل نیز مشکلاتی جدی داریم. مگر در برجام کم هیئت تجاری به ایران آمد اما چند درصد از مذاکرات به ورود قطعی سرمایه خارجی منجر شد؟ این صرفا به دلیل مشکلات بین المللی نیست و ما باید در داخل نیز به ابعاد مختلف ماجرا توجه کنیم.

آرگون با اشاره به غیرقابل پیشبینی بودن اقتصاد ایران، توضیح داد: همین الان ما نمی‌توانیم با قطعیت بگوییم که در نه در بلندمدت که تا هفته آینده، نرخ ارز در ایران چه قدر خواهد بود. این موضوع برای سرمایه گذاران اهمیت فراوانی دارد و وقتی فرد نداند که چه بر سر سرمایه‌اش خواهد آمد قطعا ریسک ورود به ایران را نخواهد پذیرفت.

وی با تاکید بر اینکه ایران برای جذب سرمایه خارجی باید به سمت عادی سازی روابط و بهبود شرایط در داخل حرکت کند، خاطرنشان کرد: اینکه روند جذب سرمایه در ایران برای مدتی طولانی یا ثابت مانده یا منفی شده یک زنگ خطر مهم است و نشان از آن دارد که اگر ما شرایط را تغییر ندهیم در آینده با مشکلات مختلف اقتصادی در حوزه تولید و رشد مواجه می‌شویم.

به گزارش ایسنا، برابر تازه‌ترین گزارش کنفرانس تجارت و توسعه ملل متحد (آنکتاد)، ایران در سال ۲۰۲۰ تنها توانسته است ۱.۳ میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب کند که این میزان جذب سرمایه، نسبت به سال‌های قبل روند کاهشی داشته و در مقایسه با سال ۲۰۱۹ حدود ۱۱ درصد کاهش نشان می‌دهد.

تحریم‌های امریکا، محدودیت‌های بانکی و عدم عضویت ایران در اف ای تی اف علت بخشی از این کاهش سرمایه گذاری به شمار می‌رود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۴
هامون
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
0
4
اول امنیت بعد سرمایه گذاری
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
0
3
سیاسیون و مقامات خیلی هنر بکنند سرمایه‌های موجود را حفظ و از فرار آنها جلوگیری کنند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
0
1
کاندیداها در زمان مناظره همه گفتند چرا
وکسی هم ازشون به غیر از سوالهای بی خود نپرسید که چرا
منه ایرانی ترجیح میدم دلالی کنم سودش بیشتره
اقا هرکی کار تولید میکنه زمین بدید امکانات بدید مجانی
هرکی بیشتر از نیاز خانه ویلا زمین ماشین طلا دلار و ...نیازهای مصرفی و تجملاتی میخره مالیاتی بگیرید که خون از دماغش بیاد
بعد ببین سرمایه گزاری و اشتغال درست میشه یا نه
میدانند اما چون به ضرره خودشونه نمیکنند
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
0
2
سلام
جای تعجب ومسخره است
وقتی برای واریز پول برای مربی خارجی(فوتبال ) مشکل وجود دارد
ودر داخل
برای اجرای قوانین بین اللملی(پالرمو و...) به نتیجه نرسیده واختلاف در اجرای ان است چطور توقع داری سزمایه گذار خارجی ردیف شوند
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین