کد خبر: ۷۱۵۴۹۱
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۹

سیاست ابراهیم رئیسی در برجام از نگاه محمد هاشمی /او در سلام علیک اول، موضعش را مشخص کرد

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: ظاهراً سیاست ایران در قبال برجام همان سیاستی است که فعلا وجود دارد و آقای روحانی آن را انجام می‌دهد.
سیاست ابراهیم رئیسی در برجام از نگاه محمد هاشمی /او در سلام علیک اول، موضعش را مشخص کرد
آفتاب‌‌نیوز :

محمد هاشمی، درباره وعده‌های انتخاباتی سید ابراهیم رئیسی که در جریان مبارزات انتخابات مطرح کرد، گفت: آقای رئیسی وعده‌های متعددی را هنگام انتخابات دادند، ایشان هم در مورد مسائل داخلی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی مطالبی را مطرح کردند و هم نسبت به ایرانیان مقیم خارج از کشور صحبت‌هایی را گفتند که می‌توان این‌گونه برداشت کرد که اظهارات‌شان حوزه وسیعی را در بر می‌گیرد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: ما درحال حاضر در مسائل بین‌المللی با مسئله برجام، ارتباط با آمریکا و کشورهای غربی، ارتباط با کشورهای منطقه از جمله عربستان، امارات، بحرین و کشورهای حوزه خلیج فارس رو به هستیم که آقای رئیسی نسبت به این مسائل خوش‌بین بودند که می‌توانند کاری انجام دهند و جزء برنامه‌هایشان است که روابط با همسایگان را بر مبنای احترام متقابل و منافع مشترک بر اساس اصل حکمت، عزت و مصلحت توسعه دهند و اگر هم در حال حاضر رابطه‌ای با کشوری نداریم، مانند عربستان ارتباط برقرار کنیم.

وی با بیان اینکه آقای رئیسی در حوزه برجام نسبت به حل مشکلات خوش‌بین است که می‌توانند کاری انجام دهند، گفت: آقای رئیسی در گفت‌وگوی اول‌شان در پاسخ به سوال خبرنگار روسیه مبنی بر این که اگر برجام حل شود با آقای بایدن ملاقات می‌کنید؟ گفتند، خیر که آمریکایی‌ها هم واکنش نشان دادند و گفتند ما اصلاً بنایی نداریم که با آقای رئیسی دیداری داشته باشیم و یا در این سطوح چیزی بخواهیم.

هاشمی ادامه داد: آمریکایی‌ها مطرح کرده‌اند ما در برجام هستیم و آن چه را که می‌خواهیم، معاهده محکم‌تری نسبت به برجام در خصوص موشک‌های دوربرد، ارتباط ایران با کشورهای منطقه و یا نفوذ و گسترش منطقه‌ای ایران است که آقای رئیسی هم در گفت‌وگوی اول و یا به قول معروف سلام علیک اول موضع‌شان را مشخص کردند که با این مسائلی که گفته شد، مشخص نیست توفیقی داشته باشند و به نتایج مطلوبی برسند.

وی تاکید کرد: ظاهراً سیاست ایران در قبال برجام همان سیاستی است که فعلا وجود دارد و آقای روحانی آن را انجام می‌دهد. جمهوری اسلامی ایران نسبت به مسائل منطقه‌ای نسبت و درباره موشک مذاکره نمی‌کند و آن‌ها را وارد مذاکره نمی‌داند اما آمریکایی‌ها دنبال این هستند که مذاکرات را در این باب انجام دهند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: نکته‌ای که وجود دارد این است که آمریکایی‌ها چه حزب دموکرات و چه حزب جمهوری‌خواه فرق نمی‌کند؛ سیاست خارجی خاورمیانه‌شان را حول محور امنیت اسرائیل تنظیم می‌کنند؛ یعنی آنها خط قرمزشان امنیت اسرائیل است اگر امروز هم مسائل منطقه‌ای را مطرح می‌کنند، بیشتر هدفشان همان اسرائیل است تا کشورهای دیگر، این‌ها می‌خواهند از امنیت اسرائیل مطمئن باشند، برای همین است که گروه‌های مخالف از جمله حزب‌الله و حماس که علیه اسرائیل هستند را در لیست تروریست‌ها می‌گذارند.

وی گفت: آقای رئیسی ظاهراً در گفت‌وگوی اولشان اضافه بر سیاست فعلی آقای روحانی چیز دیگری مطرح نکردند و مشخص نیست که در آینده این سیاست چگونه خواهد بود.

هاشمی با اشاره به اینکه سوال دیدار رئیسی و بایدن را نماینده روس پرسید، اظهار داشت: روس‌ها و آمریکایی‌ها در سیاست خارجی با هم اختلافاتی دارند. این کشور هم سریع به آقای رئیسی تبریک گفت و اعلام کرد در مذاکرات طرفدار برجام است تا مشکل برجام حل شود که همیشه هم این را گفته است اما در عمل رفتار دیگری داشتند.

وی تاکید کرد: در حال حاضر چیزی در مسائل برجامی و منطقه‌ای عوض نشده است و هنوز نمی‌شود قضاوت کرد. حال آقای رئیسی در آینده بتواند شیوه رفتار و استراتژیش را عوض کند یا نه، نسبت به این مسئله ما اطلاعی نداریم؛ چراکه مطالبی گفته نشده است مخصوصاً این که هنوز دولت ایشان تشکیل نشده است و افراد اصلی مانند وزیر خارجه، دبیر شورای عالی امنیت ملی و معاونانش تعیین نشده‌اند و مشخص نیست نگرش و گرایش دولت سیزدهم به چه سمت و سویی خواهد بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین