کد خبر: ۷۱۵۵۶۵
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۷

علی اف: ارمنستان آماده توافق صلح شود

رئیس جمهور آذربایجان از ارمنستان خواست تا برای امضای توافق صلح در خصوص مناقشه مرزی آماده شود.
علی اف: ارمنستان آماده توافق صلح شود
آفتاب‌‌نیوز :

به نقل از دیلی الشباب، الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان از ارمنستان خواست تا برای امضای توافق صلح آماده شود.

الهام علی اف در سخنانی به مناسبت ۱۰۳ سالگی نیرو‌های مسلح آذربایجان، عنوان کرد باید یک کارگروه تعیین مرز تشکیل شود و مقدمات توافق صلح فراهم شود.

رئیس جمهور آذربایجان معتقد است: اگر ارمنستان سیاست‌های خصمانه خود را رها نکند، قادر به بازیابی قدرت نظامی یا اقتصادی خود نخواهد بود.

او افزود: مسیر توسعه ارمنستان برقراری روابط عادی با همسایگان و کنار گذاشتن ادعا‌های ارضی است.

علی اف هفته گذشته و پس از انتخابات ارمنستان اعلام کرد: ما به صلح، توسعه پایدار و آینده نگری نیاز داریم، نه جنگ در منطقه خود.

او با تأکید بر همکاری فعال با اتحادیه اروپا در خصوص قره باغ گفت: آذربایجان از مشارکت این بلوک در امور منطقه استقبال می‌کند. ما از هر ابتکاری که در جهت صلح، سازش، توسعه و همکاری در قفقاز جنوبی باشد، قدردانی می‌کنیم.

باکو و ایروان آبان گذشته بعد از ۴۴ روز درگیری با میانجیگری روسیه بر سر آتش‌بس در منطقه قره‌باغ کوهستانی به توافق رسیدند. بر اساس این توافق، ارمنستان موظف شد اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان در «آغ‌دام»، «کلبجر» و «لاچین» را تخلیه کند و مسیر زمینی از نخجوان به جمهوری آذربایجان ایجاد کند.

در مقابل جمهوری آذربایجان نیز متعهد شد ضمن توقف عملیات‌های نظامی، کریدور لاچین را (به عرض پنج کیلومتر) ‌برای اتصال قره‌باغ به خاک ارمنستان تضمین کند. شهر آزاد شده «شوشا» به همراه همه مناطق آزادشده به باکو واگذار شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین