کد خبر: ۷۱۵۷۳۹
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۴۰۰ - ۰۴:۲۸

روز بد بورس‌های جهان

بیشتر شاخص های مهم بورسی جهان ریزش کردند.
روز بد بورس‌های جهان
آفتاب‌‌نیوز :

بعد از رشد ناامیدکننده بخش خرده فروشی آمریکا، حالا از چین نیز اخبار مشابهی به گوش می رسد: در ماه می رشد تولیدات کارخانه های چین برای سومین ماه متوالی عددی منفی بوده و گویا پیامدهای کرونا بر روی سفارشات مشتریان کالاهای چینی کماکان موثر است. از آنجایی که اقتصاد چین یک اقتصاد صادرات محور محسوب می شود، تداوم روند فعلی می‌تواند رشد اقتصادی را دچار وقفه کند. رشد بخش خرده فروشی این کشور نیز با کاهش ۱.۲ درصدی نسبت به ماه قبل به ۱۲.۴ درصد رسیده است.

به گزارشز بلومبرگ، پس از گذشت حدود دو سال از درگیری جهانی با ویروس کرونا، اکنون شاهد بازگشت مجدد شاخص های مهم بورسی به سطوح قبل از بحران و حتی رکوردشکنی تاریخی مجدد برخی از آن ها هستیم. این امیدواری در بین معامله گران ایجاد شده است که کم کم کابوس کرونا به پایان برسد و شاهد یک دوره شکوفایی جدید باشیم. با این حال هنوز کرونا جایگاه ویژه ای در محاسبات ریسک معامله گران دارد به ویژه آنکه برخلاف کشورهای توسعه یافته، وضعیت واکسیناسیون در بسیاری از نقاط هنوز مطلوب نیست.

مقامات بانک مرکزی آمریکا اطمینان زیادی از بهتر شدن شرایط اقتصادی این کشور در روزهای پیش رو دارند. مدیر دفتر منطقه ای فدرال رزرو در فیلادلفیا گفته است رشد اقتصادی آمریکا در حال بازگشت به سطوح نیرومند قبل از دوران همه گیری بوده و این مساله در بخش های اصلی نظیر مصارف، مسکن و تولید قابل مشاهده است. پاتریک هارکر در همایش پولی و مالی آمریکا با اشاره به بازگشت سطح تولیرات ناخالص داخلی به زمان قبل بحران کرونا گفت: با این حال نرخ اشتغال هنوز در سطح پایینی قرار دارد.

سرانجام پس از چندین ماه بحث و جدال درباره اعتبارات مورد نیاز دولت آمریکا برای پیشبرد پروژه عظیم زیرساختی دولت، جو بایدن اعلام کرد به توافق اولیه با رهبران دموکرات و جمهوری خواه برای تصویب اعتبارات مورد نیاز رسیده است. قرار است طبق این لایحه، صدها میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های اصلی نظیر اتوبان‌ها، بنادر، جاده‌ها و تاسیسات حیاتی صورت گیرد تا اقتصاد آمریکا با دستیابی به یک رشد نیرومند، به طور کامل از دوران کرونا خارج شود.

میزان رشد فعالیت‌های تجاری در سطح منطقه یورو به بالاترین سطح ماهانه خود طی ۱۵ ماه اخیر رسیده است. شاخص ای اچ اس مارکیت در سطح ۱۹ کشور عضو منطقه یورو تا پایان ماه ژوین به ۵۹.۲ واحد رسیده که این رقم نسبت به ماه قبل آن ۲.۱ واحد افزایش یافته است. با کاهش محدودیت‌های کرونایی، به میزان قابل توجهی شاهد رشد بخش خدمات و همچنین تقاضای مصرفی بوده‌ایم و اکنون این دو بخش به موتور رشد اقتصادی کشورهای اروپایی تبدیل شده‌اند.

کمیسیون اروپا در گزارشی اعلام کرد با بهتر شدن روند مقابله با کرونا، شاخص اطمینان به اقتصاد منطقه یورو تا پایان ماه ژوئن به منفی ۳.۳ واحد رسیده که این رقم نسبت به ماه قبل آن ۱.۸ واحد بیشتر شده است. این رقم که ۰.۳ درصد بیشتر از انتظارات قبلی بوده می تواند نویدبخش افزایش سرمایه گذاری ها در این منطقه و کاهش رویکرد احتیاطی فعالان اقتصادی باشد. در سطح اتحادیه اروپا نیز این شاخص با افزایش ۱.۵ واحدی به منفی ۴.۵ واحد رسیده است.

روند افزایش نرخ تورم کماکان در بسیاری از نقاط جهان ادامه پیدا کرده است؛ تا جایی که طبق اعلام مرکز آمار اتحادیه اروپا، متوسط نرخ تورم در ۱۹ کشور عضو منطقه یورو در ۱۲ ماه منتهی به می با ۰.۴ درصد افزایش نسبت به رقم مشابه منتهی به ماه قبل به ۲.۰ درصد رسید تا نرخ تورم مجددا در مسیر رسیدن به سطح دو درصدی هدف‌گذاری شده توسط بانک مرکزی این منطقه قرار گیرد. در سطح اتحادیه اروپا این نرخ به طور متوسط ۲.۳ درصد بوده که از ماه قبل ۰.۳ درصد بیشتر شده است.

آمار رشد منفی بخش خرده فروشی آن هم پس از اوج گیری تورم آمریکا، باعث نگرانی فعالان بازار شده است. در ۱۲ ماه منتهی به می، رشد این بخش به منفی ۱.۳ درصد رسید که نسبت به ماه قبل ۲.۱ درصد کمتر شده است. اقتصاد آمریکا وابستگی زیادی به بخش خرده فروشی دارد و حدود دو سوم کل بار رشد اقتصادی این کشور روی دوش آن است. انتظار می رفت رشد بخش خرده فروشی منفی ۰.۸ درصد باشد اما این آمار بدتر از حد انتظار، زنگ هشدار را برای آمریکا به صدا درآورده است.

تاکنون بیش از ۱۸۲ میلیون و ۳۳ هزار و ۱۶ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین سه میلیون و ۹۴۲ هزار و ۳۳ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۶۱۹ هزار و ۴۳۸ نفر، برزیل با ۵۱۳ هزار و ۵۴۴ نفر، هند با ۳۹۷ هزار و ۵۵۳ نفر، مکزیک با ۲۳۲ هزار و ۵۶۴ نفر و پرو با ۱۹۱ هزار و ۸۹۲ نفر بوده است.

راب هاورث - کارشناس ارشد سرمایه گذاری در موسسه یو اس بنک ولث - گفت: دیدگاه کلی ما این است که در کوتاه مدت، وضعیت رشد اقتصادی و نرخ تورم شرایط را به نفع دارایی‌های پرریسک تر رقم خواهد زد. نرخ های بهره در بسیاری از کشورهای جهان هنوز هم در سطح بسیار پایینی قرار دارد و تا زمانی که شاهد بازگشت سطح تولیدات به زمان قبل از آغاز همه گیری نباشیم، بعید است که بانک های مرکزی به تغییر در نرخ های فعلی رضایت دهند.

بورس آمریکا

در وال استریت بیشتر شاخص ها نزولی بودند؛ تا جایی که دو شاخص از سه شاخص اصلی بورسی در سطح پایینتری از روز قبل خود بسته شدند.

شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۰.۵۴ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۳۴ هزار و ۲۴۷.۲۴ واحد بسته شد. شاخص «اس اند پی ۵۰۰» با ۰.۰۸ درصد ریزش تا سطح ۴۲۷۸.۴۸ واحدی پایین رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با ۰.۵۹ درصد افزایش در سطح ۱۴ هزار و ۴۴۵.۳۰ واحدی بسته شد.

بورس‌های اروپایی

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۰.۸۸ درصد ریزش نسبت به روز قبل و در سطح ۷۰۷۲.۹۷ واحد بسته شد. شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با کاهش ۰.۳۴ درصدی و ایستادن در سطح ۱۵ هزار و ۵۵۴.۱۸ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با عقبگرد ۰.۹۸ درصدی در سطح ۶۵۵۸.۰۲ واحد بسته شد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۱.۹۹ درصد پایین رفت و به ۸۹۱۳.۷۰ واحد رسید.

بورس‌های آسیایی

در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد بدی داشتند؛ تا جایی که شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با کاهش ۰.۰۶ درصدی تا سطح ۲۹ هزار و ۴۸.۰۲ واحدی پایین رفت. شاخص "هانگ سنگ" بورس هنگ‌کنگ ۰.۰۷ درصد پایین رفت و در سطح ۲۹ هزار و ۲۶۸.۳۰ واحد بسته شد.

در چین شاخص "شانگهای کامپوزیت" صعود ۰.۲۲ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۵۲۵۱.۷۶ واحد بسته شد. در استرالیا شاخص "اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰" بورس سیدنی با ۰.۰۱ درصد کاهش و ایستادن در سطح ۷۳۰۷.۲۹ واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص " تاپیکس" ژاپن نزولی بود. (معیار محاسبه تغییرات قیمتی، ساعت پایانی معاملات روزانه بورس نیویورک بوده است.)

نفت

در بازار طلای سیاه روند قیمت‌ها نزولی بود. هر بشکه نفت "وست تگزاس اینتر مدیت" با ۱.۳۷ درصد کاهش به ۷۲.۹۲ دلار رسید و نفت خام برنت دریای شمال با ریزش ۱.۲۲ درصدی به ازای ۷۴.۷۴ دلار در هر بشکه مبادله شد.

طلا و نقره

همچنین در بازار فلزات گران‌بها، بهای هر اونس طلا با افزایش ۰.۰۷ درصدی نسبت به روز قبل در سطح ۱۷۷۹.۸۳ دلار معامله شد. هر اونس نقره با افزایش ۰.۲۸ درصدی به ازای ۲۶.۲۴ دلار مبادله شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین