کد خبر: ۷۱۵۹۷۱
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۹

مصرف شبانه برق رکورد شکست

مصرف برق کشور در هشتمین روز تیرماه در حالی با رشد بیش از ۱۰ هزار مگاواتی به ۶۴ هزار و ۴۳۴ مگاوات رسید که در این روز مصرف شبانه برق نیز رکورد شکست.
مصرف شبانه برق رکورد شکست
آفتاب‌‌نیوز :

مصرف برق کشور در هشتمین روز تیرماه و در ساعت ۱۲ و ۵۵ در حالی با رشد بیش از ۱۰ هزار مگاواتی به ۶۴ هزار و ۴۳۴ مگاوات رسید که در روز مشابه سال گذشته این رقم ۵۳ هزار و ۹۳۴ مگاوات بود. مصرف برق همزمان با اوج‌گیری گرما، به سرعت رو به افزایش است به طوری که نیروگاه‌های تولیدکننده گاهی از میزان مصرف عقب مانده و چاره‌ای جز خاموشی موقت باقی نخواهد ماند.

به گزارش شرکت مدیریت شبکه برق ایران، روز گذشته درحالی میزان مصرف برق کشور به رقم بسیار بالای ۶۴ هزار و ۴۳۴ مگاوات رسید که میزان ذخیره نیروگاه‌ها صفر بود و همچنین ۵ هزار و ۴۸۷ مگاوات برق مورد نیاز از محل نیروگاه‌های تجدیدپذیر تامین شده بود.

با وجودی که روز گذشته و در ساعت ۱۲ و ۵۵ دقیقه، بخش صنعت کمترین میزان مصرف برق با ۳ هزار و ۶۴۶ مگاوات را به خود اختصاص داد ولی مصرف برق در بخش خانگی و تجاری همچنان در حال رکورد شکنی است.

ویژگی مصرف برق روز گذشته این بود که روند مصرف شبانه نیز رکوردی بی‌سابقه از خود برجای گذاشت؛ به گونه‌ای که این رقم در ساعت ۲۱ و ۵۳ دقیقه به عدد ۶۱ هزار و ۷۱۴ مگاوات رسید. این در حالی است که پارسال و در همین بازه زمانی میزان مصرف ۵۳ هزار و ۳۲۲ مگاوات بود.

این امر نشان می‌دهد میزان مصرف شبانه کشور در بخش خانگی و تجاری نسبت به مدت مشابه پارسال نیز با رشد بیش از ۱۰ هزارمگاواتی همراه شده است؛ امری که در تاریخ صنعت برق ایران سابقه نداشته است.

البته مصرف برق در ساعت عصرگاهی بخش صنعت نیز با رشد همراه شد به گونه‌ای که از بیش از سه هزار مگاوات ظهر به رقم ۴ هزار و ۷۳۴ مگاوات در عصر رسید.

روند افزایشی مصرف برق که از اواخر خردادماه امسال با شدت بیشتری آغاز شده است، همچنان بی محابا به پیش می‌تازد و نوید روزهای سخت‌تری را برای صنعت برق کشور به همراه دارد.

وضعیت قرمز مصرف برق در حالی است که در این روزها شاهد برگزاری آزمون سراسری هستیم و تامین برق برای این امر از اهمیت بسیار بالایی برخودار است.

اکنون میزان تولید برق در کشورمان به گفته متولیان صنعت برق ۸۵ هزارمگاوات است که از این میزان تولید، رقمی در حدود ۵۴ هزارمگاوات می‌تواند وارد مدارشده و برق مورد نیاز را تامین کند.

براساس اعلام شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران بهترین راهکارهایی که می‌تواند در این شرایط به کمک بهینه شدن مصرف برق بیانجامد، کاهش روشنایی‌های غیر ضروری و استفاده از دور کُند کولرهای آبی و تنظیم دمای کولرهای گازی بر روی ۲۵ درجه است تا بتوان برق را برای همه مردم تامین کرد.

به گزارش ایرنا، پیشتر «مصطفی رجبی مشهدی» سخنگوی صنعت برق گفت: ابتدا به دستگاه‌ها اخطار داده خواهد شد و اگر جدی نگرفتند برق آنان برای چندین ساعت قطع خواهد شد.

وی ادامه داد: برخی دستگاه‌ها و نهادها دارای مولدهای اضطراری برق هستند که باید برای کمک به شبکه برق وارد مدار کنند، این دستگاه ها اگر در این باره اقدام نکنند مورد بازخواست قرار خواهند گرفت.

سخنگوی صنعت برق خاطرنشان کرد: این هفته شاید گرمترین هفته سال باشد و دما در اکثر نقاط به عددهای خیلی بالا خواهد رسید به گونه‌ای ممکن است ۵۱ تا ۵۲ درجه در خوزستان احساس شود و در نوار شمالی کشور نیز دما افزایش خواهد یافت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین