آفتابنیوز : آفتاب : محمدرضا باهنر نائب رئیس مجلس هفتم با اشاره به اینکه مدیریت مصرف انرژی، یكی از آرزوهای همه دولتها و مجالس گذشته بود، گفت:« یكی از آرزوهای آقای هاشمی رفسنجانی این بود كه كسی بیاید و این همت را داشته باشد كه مدیریت مصرف انرژی را انجام دهد».
باهنر كه عصر روز سهشنبه به دعوت واحد سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف در جمع دانشجویان این دانشگاه سخن میگفت، به بررسی كارنامه مجلس شورای اسلامی، رابطه مجلس با دولت و مسائل روز كشور پرداخت و گفت: «قضاوت عادلانه و عالمانه این است كه كارهای انجام شده را در مقاطع مختلف مقایسه كنیم».
وی با بیان اینكه هر 9 دولت و 7 مجلس گذشته، علاوه بر ویژگیهای عمومی، ویژگیهای خاص خود را داشتهاند، اظهار داشت:« تلاش برای توسعه، رفع بیكاری، عمران و ... از ویژگیهای عمومی دولتهای گذشته است كه هر كدام از دولتها به نسبه موفقیتهایی را داشتهاند اما در طول 20، 30 سال گذشته، امروز كشورمان در نظام بینالملل از وضعیت اقتدار مناسب و قابل افتخاری برخودار است».
دبیر كل جامعه اسلامی مهندسین با اشاره به اینكه كشورمان بعد از جنگ تحمیلی ناخواسته وارد دوره جنگ سرد شدیم، اوج این جنگ را در موضوع هستهای دانست و تصریح كرد:«آمریكائیها میخواهند از هر دلیلی برای محكومیت و محدودیت كشورمان استفاده كنند ولی ما منافع و مصالح ملی خود را دنبال میكنیم».
باهنر افزود: «حتی اگر ما از انرژی هستهای دست برداریم دشمنانمان موضوعات دیگر از قبیل حقوق بشر، تروریسم و ... را علیه ما كوك میكنند».
وی با بیان اینكه دولت گذشته طرفدار دیپلماسی لبخند بود، خاطرنشان ساخت: «علیرغم اینكه در گذشته كارهای خوبی صورت گرفته بود اما تعلیق را در دولت گذشته پذیرفته و ما را 3 سال عقب انداختند ولی پس از آن ما كار خود را ادامه داده و در كارهای خود دنبال اجازه آنها نبودیم».
وی با تاكید بر اینكه حقانیت ما به تدریج به دلیل فعالیتهای سنگین دیپلماسی در دنیا در حال اثبات شدن است، به گزارش 16 نهاد اطلاعاتی آمریكا در خصوص فعالیتهای هستهای ایران اشاره كرد و افزود: «البرادعی در گزارش اخیر خود اعلام كرده است كه ایران به تمام سوالات موجود در موضوع هستهای خود پاسخ داده است لذا بر اساس شواهد بدیهی موجود، فرستادن پرونده ایران به شورای امنیت كاملاً غیرحقوقی بوده است».
نائب رئیس مجلس با اشاره به اینكه هیچ راه فرار منطقی برای عدم بازگشت پرونده ایران به آژانس بینالمللی انرژی اتمی وجود ندارد، تصریح كرد:« البته مطمئن نیستیم كه پرونده هستهای ایران به آژانس برگردد و همچنین احتمال صدور قطعنامه سوم علیه ایران نیز وجود دارد اما این فشارها فعالیتهای صلحآمیز هستهای ایران را متوقف نخواهد كرد».
باهنر با بیان اینكه باید دیپلماسی لبخند و اخم را توأمان به كار گیریم، خاطرنشان ساخت: «8 سال تجربه نشان داد كه دیپلماسی لبخند نمیتواند ما را در این عرصه به پیش ببرد و البته نباید همواره از دیپلماسی اخم نیز استفاده كرد بلكه باید به فراخور زمان از دیپلماسی مناسب بهرهگیری كرد».
نائب رئیس مجلس با بیان اینكه بایستی هزینه رسیدن به فناوری هستهای را بپردازیم، تاكید كرد: «اما این دلیل نمیشود كه با كمتدبیری و شتابزدگی این هزینه را افزایش دهیم».
به گزارش فارس باهنر در بخش دیگری از سخنان خود به ارائه گزارش مختصری از عملكرد مجلس هفتم پرداخت و گفت:« از نظر بنده كه 20 سال است در مجلس حضور دارم و انواع دولتها و مجلسها را نیز درك كردهام، مجلس هفتم و دولت نهم از نظر سیاست راهبردی بسیار به یكدیگر نزدیك هستند».
وی افزود:« اما تفاهم نانوشتهای با دولت داشتیم و آن اینكه همسوئی و همخطی ما با دولت نباید مانع انجام وظایف مجلس و دولت شود».
نائب رئیس مجلس با اشاره به عدم رأی اعتماد به 4 تن از وزرای پیشنهادی دولت درآغاز به كار دولت نهم و تغییرات مجلس در لایحه بودجه دولت، خاطرنشان ساخت: «برای اولین بار در طول تاریخ 30 ساله مجلس ، مجلس به 4 نفر از وزاری پیشنهادی رأی اعتماد نداد و این نشان میدهد كه مجلس در مشت دولت نیست».
باهنر افزود: «در بعد نظارتی عملكرد مجلس شورای اسلامی نیز باید اشاره كنیم كه مجلس هفتم بیشترین تحقیق و تفحص را داشته است».
باهنر مدیریت مصرف انرژی را یكی دیگر از آرزوهای همه دولتها و مجالس گذشته دانست و گفت:« ما میدانستیم كه با اعمال این مدیریت مقداری از آرای ما ریزش خواهد كرد اما احساس كردیم كه كار خطیر و بزرگی است و ضرر عدم اجرای آن به حدی است كه باید عدهای در جهت اجرای آن هزینه بپردازند تا این اقدام صورت بگیرد».
ژچوی با اشاره به همكاری محتاطانه دولت در سهمیهبندی بنزین، خاطرنشان ساخت:« دولت اعلام میكرد كه این قانون از سوی مجلس تصویب شده است كه ما مسئولیت آن را میپذیریم».
دبیركل جامعه اسلامی مهندسین تاكید كرد: «یكی از آرزوهای آقای هاشمی رفسنجانی این بود كه كسی بیاید و این همت را داشته باشد كه مدیریت مصرف انرژی را انجام دهد».
باهنر در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سوال دانشجویی در خصوص ردصلاحیتهای كاندیداهای مجلس هشتم، گفت:« در وهله اول در خصوص مسئله اصل برائت باید بگویم كه اصل برائت مربوط به شناسائی و مجازات مجرم است، بدین معنی كه هیچ كس برای مثال دزد نیست مگر این كه خلاف آن ثابت شود اما معنایش این نیست كه «همه میتوانند رئیس جمهور شوند، مگر اینكه خلافش ثابت شود»، بلكه بایستی صلاحیت افراد احراز شود».
وی در ادامه با اشاره به ردصلاحیت تعدادی از نمایندگان مجلس هفتم در انتخابات مجلس هشتم، اظهار داشت: «به غیر از 4 یا 5 نفر از این افراد كه به علت نداشتن صلاحیت نمایندگی، به رد صلاحیت آنها قانع بودیم و علت آن نیز اصلاً سیاسی نبود، اما در مورد بقیه نمایندگان رایزنی كردیم كه در این میان حتی آقای تابش، رئیس كمیسیون اقلیت مجلس هفتم به دلیل پیگیریهای مجددانه از ما تشكر كردند».
نائب رئیس مجلس در پاسخ به سوال دانشجویی دیگری مبنی بر اینكه آیا سخن برخی گروهها مبنی بر اینكه تنها 160 كرسی قابل رقابت در مجلس وجود دارد، درست است یا خیر؟، اظهار داشت:« این حرف را برخی جریانات تندرو مطرح میكنند در حالی كه اینچنین نیست».
باهنر افزود:« یك زمانی نهضت آزادی 15 سال مدام میگفتند كه اگر یك انتخابات آزاد برگزار شود، ما اكثریت مجلس و شورای شهر و دولت را از آن خود خواهیم كرد در حالی كه بحمدالله افراد آنها در انتخابات شورای شهر دوم، مجلس ششم و شورای شهر سوم كاندیدا شده و یك نفرشان هم رأی نیاوردند».
وی با بیان اینكه نمایندهای در مجلس ششم بود كه در سفرهای خارجی به بیگانگان برای فشارهای بیشتر به كشورمان خط میداد، اظهار داشت:« در هیچ كشوری، مناصب مهم مملكتی به افرادی كه قانون اساسی آن كشور را قبول نداشته باشد، واگذار نمیكنند چرا كه انتخابات كودتا نیست».
دانشجوی دیگری خطاب به باهنر گفت:« آقای منتجبنیا گفته است كه مجلس ششم ظرفیت داشت و از آن استفاده نكرد اما مجلس هفتم ظرفیت نداشت».
باهنر در پاسخ به این دانشجو با بیان اینكه بایستی دید ایشان ظرفیت را چه معنی میكند، گفت: «ما فكر میكنیم در مجلس هفتم موفق بوده و از ظرفیتها استفاده كردهایم».
نائب رئیس مجلس در پاسخ به سوال دانشجوی دیگری در خصوص مسائل هستهای و طرح سهفوریتی مجلس ششم برای پذیرش پروتكل الحاقی، گفت:« دولت و مجلس گذشته از دیپلماسی اخم وحشت داشته و از آمریكا میترسیدند و حتی وقتی دولت آقای خاتمی در مرحلهای به نتیجه رسید كه در موضوع هستهای مقاومت كند، مجلس ششم طرح سهفوریتی داد كه پروتكل را بپذیرد».
وی افزود:« امروز آژانس میگوید كه هر كاری در زمینه هستهای میخواهید انجام دهید و فقط پروتكل الحاقی را بپذیرید در حالی كه آن موقع با داشتن تنها 5 سانتریفیوژ، فعالیتهای هستهای را تعطیل كرده بودند».
باهنر با تاكید بر اینكه در 2 سال گذشته در موضوع هستهای ضرری نكردهایم، تصریح كرد: «امروز سه گروه دارای سلاحهای هستهای، كشورهای دارای انرژی صلحآمیز هستهای و كشورهای فاقد این فناوری در دنیا وجود دارند ولی برخی قدرتها میخواهند در ساز و كار آژانس بینالمللی انرژی اتمی بر خلاف سازوكار اولیه آن تغییراتی را ایجاد كنند كه كشورهای فاقد فناوری هستهای دیگر نتوانند از چنین انرژی بهرهمند شوند كه اگر قرار باشد این امر تصویب شود ما در گروه دوم هستیم در حالی كه آنها میخواهند ما در گروه سوم یعنی كشورهای فاقد انرژی هستهای باشیم و بیشتر عصبانیت آنها نیز به همین دلیل است».
دبیر كل جامعه اسلامی مهندسین در پاسخ به سوال دانشجوی دیگری مبنی بر اینكه آیا سخن محسن آرمین مبنی بر اینكه دولت و مجلس سعی دارند اصلاحطلبان را از صحنه قدرت حذف كنند، درست است یا خیر؟، اظهار داشت:« ما با مشی اصلاحطلبی مخالف نیستیم بلكه به تعبیر مقام معظم رهبری معتقدیم اصولگرایی بدون اصلاحطلبی معنا نداشته و اصلاحطلبی بدون اصولگرایی نیز اصلاحطلبی نیست».
باهنر با تاكید براینكه افراد متمایل به قرار گرفتن در مناصب تصمیمگیری كلان كشور باید ملتزم به قانون اساسی و منافع و مصالح ملی باشند، خاطرنشان ساخت:« طبق قانون اساسی كشورمان، اصول ضامن اسلامیت و جمهوریت غیر قابل تغییر است».
وی شورای نگهبان و مجلس را از اصول ضامن جمهوریت و اسلامیت نظام دانست و گفت: «هر فردی میتواند برای مثال بگوید كه عمر مجلس بهتر است به جای 4 سال، 6 سال باشد و یا اینكه اعضای شورای نگهبان بهتر است از 12 نفر به 15 نفر افزایش یابد، اما هیچ كس نمیتواند بگوید این دو نهاد نباید باشند».
باهنر تاكید كرد: «ما با كسانی كه در چارچوب قانون اساسی كار كنند هیچ مشكلی نداریم بلكه معتقدیم اصلاحطلبان واقعی، قطعاً اصولگرا و اصولگرایان واقعی، حتماً اصلاحطلب هستند».
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینكه آیا شما نامه حمایت از جاسبی را امضا كردید یا خیر؟، گفت: «خود جاسبی بهتر از همه میداند كه من به عملكرد دانشگاه آزاد بسیار منتقد هستم و لذا معمولاً اینگونه نامهها را برای امضا پیش من نمیآورند».
در ادامه این مراسم، دانشجوی دیگری از باهنر پرسید كه آیا لابی كردن شما در مجلس صحت دارد یا خیر؟، كه باهنر در پاسخ به وی گفت: «در مجلس رای كمی من و باقی هیئت رئیسه با سایر نمایندگان هیچ فرقی نمیكند، اما بالاخره هر كسی نفوذ كلامی دارد و من به عنوان رئیس یك فراكسیون، وقتی میتوانم 50 نفر را با سخنان خود قانع كنم، آیا نباید این كار را بكنم؟»
وی با تاكید بر اینكه البته دیكتاتوری در مجلس وجود نداشته و بارها شده كه بر خلاف رأی بنده، امری صورت گرفته است، خاطرنشان ساخت: «در مورد این كه گفته میشود برخی میخواهند وزیری را استعفا كنند و هیئت رئیسه نمیگذارد نیز باید بگویم بله! برخی اوقات این اتفاق رخ میدهد چرا كه در كشور ما استیضاح یك وزیر مملكتمان را حداقل یك ماه تحت تاثیر میگذارد و از آنجا كه طبق قانون اساسی امضای 10 نماینده برای استیضاح یك وزیر كافی است، و از طرف دیگر حداقل هر وزیری 10 مخالف در مجلس دارد، اگر بخواهیم به طور معمول پیش برویم باید هر روز یك وزیر استیضاح شود كه به همین خاطر برخی اوقات ما با امضا كنندگان استیضاح صحبت كرده و آنها را قانع میكنیم كه امضای خود را پس بگیرند ولی برخی اوقات كه جو قالب مجلس خواهان استیضاح یك وزیر است، ما ممكن است برای اجرای آن كمك نیز بكنیم».