حتماً تاکنون سایتهای فروشگاهی که محصولات خود را با عکسهای متنوع معرفی میکنند را دیدهاید و طبیعتاً در بین محصولات مشابهی که قصد خرید آنها را دارید، محصولی را انتخاب کردهاید که تصویر زیباتر و دلرباتری داشته است. تصاویر منتشر شده در سایتهای فروش تنها یک تصویر معمولی نیستند. قطعاً اهمیت این عکسها که تحت عنوان عکاسی صنعتی محصولات شناخته میشوند، برای کارفرمایان سایتها واضح و آشکار است. اهمیت عکاسی صنعتی حرفهای زمانی مشخص میشود که عکسهای باکیفیت در افزایش فروش سایت فروشگاهی سهمی داشته باشند. برای این که نقش این عکسها در میزان فروش و رونق کسب و کار اینترنتی برایتان روشن شود، بهتر است قبل از هر چیزی با مفهوم عکاسی صنعتی آشنا شوید.
عکاسی صنعتی محصولات چیست؟
عکاسی صنعتی محصولات به رشته هنری و حرفهای اطلاق میشود که هدف آن به نمایش گذاشتن کامل و دقیق محصولات و ویژگیهای آنها است. عکاسی صنعتی از محصولات جنبه تجاری دارد. این حرفه با کسب و کارهای اینترنتی در تعامل است و به نوعی این دو شغل به یک دیگر وابستهاند. این حرفه زیرشاخهها و فضای گستردهای را شامل میشود و عکاسی تبلیغاتی نیز یکی از زیر شاخههای آن است و هدف آن نمایش ماهیت، ویژگی، کاربرد و هر آن چیزی است که یک محصول دارد. عکاسی تبلیغاتی به شکلهای مختلفی در طراحی کاتالوگ، بروشور، بنر، بیلبورد، تصویر منتشر شده در سایتها و ... به نمایش گذاشته میشود.
اهمیت عکسهای باکیفیت در فروشهای غیر حضوری چیست؟
وقتی شما قصد خرید محصولی را به شکل غیر حضوری از سایتهای فروشگاهی دارید، طبیعتاً امکان لمس و بازدید عینی برای شما وجود ندارد و ناچارید تنها بر اساس تعریفی که کارفرما از محصول خود دارد، از ویژگیهای آن مطلع شوید. در این بین یک عکس با کیفیت و جزئیات کامل از محصول شما را در تصمیم خود برای خرید آن مصممتر میکند، چون عکاسی صنعتی محصولات و عکسهای صنعتی گویای بسیاری از ویژگیهای محصول هستند. به همین دلیل سایتهای فروشی که عکسهای باکیفیتی از محصولات خود ارائه میدهند، در فروش آنلاین خود موفقتر هستند. در گذشته کارفرمایان در کنار محتوای متنی خود عکسهای آماده در گوگل را قرار میدادند که کیفیت مناسبی نداشتند، اما امروزه گسترش صنعت عکاسی تبلیغاتی به این سایتها کمک بزرگی کرده است.
عکسهای فروشگاهی محصولات چه ویژگیهایی باید داشته باشند؟
عکاسی صنعتی محصولات و عکسهای ارائه شده به منزله یک سند برای نشان دادن ماهیت محصولات هستند، بنابراین چگونگی کیفیت و ویژگی آنها بسیار حائز اهمیت است. این تصاویر نقش بسیار مهمی در برندسازی یک سایت فروش دارند، چون تصاویر بهتر و بیشتر در ذهن افراد ثبت میشوند، بنابراین وقتی تصویری مهیج و باکیفیت باشد بیشتر در نظر بیننده آن جلب توجه میکند و بهتر در خاطر میماند. در این بین یک چهره حرفهای قدرتمند از فروشگاه اینترنتی در ذهن مخاطب ثبت شده و این مسئله ناخودآگاه به برندسازی منجر میشود. گذشته از آن بیشتر کاربران و مشتریان با تکیه و اعتماد به تصاویر محصولات برای خرید آنها اقدام میکنند. از این رو عکاس باید هنگام عکاسی به محصول از دید مشتری نگاه کند.
نورپردازی تصاویر از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در عکسهای فروشگاهی نورپردازی باید به قدری کافی باشد که تمام جزئیات و ابعاد محصول مشخص باشد. اغراق بیش از حد در نورپردازی نیز جایز نیست و تصویر را مصنوعی جلوه میدهد. چیدمان درست محصول و تعیین فاصله درست عکاسی در نشان دادن سایز و ابعاد محصول نقش بسیار مهمی دارد. بهتر است از پس زمینههای ساده استفاده کنید، چون هر چه زمینه عکس سادهتر باشد توجه مشتری بیشتر روی ویژگیهای محصول متمرکز میشود. عکاسی صنعتی محصولات باید طوری انجام شود که بخش مبهمی در تصویر باقی نماند و مشتری با یک نگاه تمام خصوصیات محصول را دریابد. تصویر باید بدون زرق و برق اضافی باشد.
عکسهای زمینه سفید محصولات چه کاربردهایی دارند؟
عکاسی محصولات پروسهای بسیار حرفهای و هنری است که نیازمند رعایت اصول خاصی است. گاهی تصاویری را در سایتها مشاهده میکنید که روی زمینه آنها بیشتر زوم شده است. طبیعتاً عکسهای این چنینی جذابیت نخواهند داشت، چون از هدف اصلی دور شدهاند. در این بین کاربرد عکسهای زمینه محصولات مشخص میشود. این عکسها که معمولاً ساده و کم رنگ هستند به تنهایی میتوانند نتیجه نهایی تصویر را به شکل عجیبی دگرگون کنند. در واقع این عکسها اگر به درستی انتخاب شوند جلوه بصری بسیار خاصی به تصویر محصول معرفی شده میبخشند. در عکاسی صنعتی محصولات ابعاد صحیح سوژه در کادر اهمیت بسیار زیادی دارند و انتخاب درست آنها بخشی از هنر و مهارت عکاس را نشان میدهد.
چطور عکسهای واقعی از محصولات اعتماد مخاطب را جلب میکنند؟
عکسهای صنعتی محصولات نوعی پل ارتباطی بین کارفرما و مشتری محسوب میشوند. همان طور که گفتیم هدف از تهیه این عکسها آگاهسازی مشتری است. از آنجا که مشتری شناختی نسبت به محصولات ارائه شده در سایتهای فروشگاهی ندارد، همیشه نسبت به خرید غیرحضوری تردید دارد، اما یک عکس واقعی باکیفیت میتواند به خوبی اعتماد مشتری را جلب کند. به همین دلیل است که میگوییم عکسهای صنعتی تنها یک عکس معمولی نیستند. فروش محصول هدف اصلی هر سایت فروشگاهی است؛ بنابراین ارائه عکسهای واقعی با کیفیت بالا لازمه رسیدن به این هدف و جلب اعتماد مشتری است. این عکسها میتوانند چهره مثبت و قابل اعتمادی از شخصیت برند شما را به مخاطب نشان دهند.
عکاسی حرفهای محصولات را به کجا بسپاریم؟
برخی از فروشندگان محصولات اینترنتی برای کاهش هزینههای خود سعی میکنند که کار عکاسی صنعتی محصولات را خودشان انجام دهند و تصور میکنند تنها داشتن یک دوربین دیجیتالی باکیفیت برای تهیه عکسهای جذاب کفایت میکند، در صورتی که چنین نیست و داشتن امکانات تنها بخشی از رمز این موفقیت است. وقتی یک عکس صنعتی به منزله یک ابزار تبلیغاتی قدرتمند تلقی میشود و میتواند در نهایت به برندسازی و فروش بالای محصولات منجر شود، قطعاً هزینه کردن برای عکاسی صنعتی حرفهای در واقع سرمایه گذاری خواهد بود بود. با این وجود شما میتوانید استودیویی را انتخاب کنید که از لحاظ هزینه برایتان به صرفهتر باشد.
گذشته از مسئله هزینه مسئله مهمتری در رابطه با تصاویر مطرح میشود و آن هم کیفیت، جذابیت، وجود ایدههای نو و خارقالعاده و ثبت واقعیت در قالب یک تصویر است که همگی در گرو داشتن ذهنی خلاق و مهارت بسیار است. به همین منظور به شما پیشنهاد میدهیم که کار عکاسی صنعتی محصولات خود را به استودیو مانی بسپارید. استودیو مانی معروفترین و بهترین استودیو عکاسی محصولات فروشگاهی است و کمک شایانی به پیشرفت فروشگاههای آنلاین میکند. لینک زیر آدرس اینترنتی استودیو مانی www.studiomani.ir و پل ارتباطی شما با این مجموعه حرفهای میباشد.