کد خبر: ۷۱۶۳۴۴
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۸

کشف تدفین‌های باستانی در استان فارس

سرپرست هیأت باستان شناسی گفت: کاوش باستان‌شناسی محوطه هیربدان داراب به شناسایی نهشته‌هایی از دوره کفتری و یافته‌هایی از قبیل تدفین‌های انسانی، سازه‌های معماری و چند کتیبه روی لبه ظرف سفالی منجر شد.
کشف تدفین‌های باستانی در استان فارس
آفتاب‌‌نیوز :

به گزارش پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، سپیده جمشیدی یگانه با اعلام این خبر گفت: شهرستان داراب در استان فارس با توجه به موقعیت جغرافیایی، دشت حاصلخیز و منابع آب کافی همواره در طول دوران مختلف مورد توجه جوامع انسانی بوده اما علی‌رغم غنای فرهنگی، چندان مورد پژوهش قرار نگرفته و معدود پژوهش‌های باستان‌شناسی معطوف به دوران تاریخی و اسلامی بوده، از این‌روی کاوش و پژوهش در دوره‌های قدیمی‌تر ضروری به نظر می‌رسد.

این باستان‌شناس با بیان‌اینکه پروژه کاوش در این محوطه با مجوز پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری به انجام رسید افزود: به منظور شناخت شاخصه‌های فرهنگی این منطقه در طول هزاره‌های سوم و دوم پیش از میلاد و همچنین شناخت برهمکنش‌های فرهنگی منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای تپه هیربدان جهت کاوش انتخاب شد.

او با اشاره به اینکه محوطه هیربدان اولین بار توسط میروشجی شناسایی شد و در سال ۱۳۹۷ نیز خانی پور این محوطه را بازدید کرد تصریح کرد: با توجه به اهداف کاوش، در این فصل پنج گمانه و دو ترانشه ایجاد و کاوش در آنها منجر به شناسایی نوشته هایی از دوره کفتری شد.

این باستان شناس گفت: از یافته‌های این کاوش می‌توان به تدفین‌های انسانی، سازه‌های معماری و چند کتیبه بر روی لبه ظرف سفالی اشاره کرد.

سرپرست هیأت باستان شناسی با تشریح یافته‌های این پروژه افزود: تدفین‌های این محوطه از نوع ساده چاله‌ای بوده و به صورت طاقباز و جنینی صورت گرفته و معماری به دست آمده شامل چند فضای مستطیل‌شکل و یک فضای مدور بوده که همگی با مصالح خشت ساخته شده‌اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین