کد خبر: ۷۱۶۷۸۲
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۸

نیروگاه عظیمی که چین قصد ساخت آن در فضا را دارد

چین قصد دارد از یک موشک جدید فوق العاده سنگین برای ساخت نیروگاه خورشیدی مستقر در فضا بر مدار زمین استفاده کند.
نیروگاه عظیمی که چین قصد ساخت آن در فضا را دارد
آفتاب‌‌نیوز :

به نقل از اسپیس نیوز؛ لانگ لهاو، طراح ارشد سری موشک‌های Long March چین اعلام کرد که با پرتابگر Long March 9 و پرتاب‌های متعددی برای ساخت تاسیسات خورشیدی مبتنی بر فضا در ۳۵ کیلومتری زمین استفاده می‌کنند. هدف این پروژه ایجاد منطقه جمع آوری وسیعی است که انرژی خورشیدی را به طور مداوم بدون اینکه جو یا تغییرات فصلی بر سطح انرژی تأثیر بگذارد، دریافت کند. انرژی تبدیل شده از طریق مایکروویو یا لیزر به زمین منتقل می‌شود. این پروژه انرژی تجدیدپذیر در مقیاس بزرگ را فراهم کرده و به مقابله با کمبود منابع انرژی کمک می‌کند.


ساخت نیروگاه در فضا
به گفته لانگ، این پروژه با آزمایش تولید برق در مقیاس کوچک در سال ۲۰۲۲ آغاز و در سال ۲۰۳۰ به تأسیسات تولید برق در سطح مگاوات منجر می‌شود. تولید برق تجاری در سطح گیگاوات نیز تا سال ۲۰۵۰ محقق خواهد شد. این به بیش از ۱۰۰ پرتاب طولانی Long March 9 و حدود ۱۰ هزار تن زیرساخت نیاز دارد که در مدار جمع شده اند. این پروژه پیچیده نیاز به یک سیستم جمع آوری انرژی خورشیدی با مساحتی به بزرگی چندین کیلومتر مربع و زیر سامانه انتقال قدرت بزرگ مایکروویو دارد.

پروژه‌های انرژی خورشیدی مبتنی بر فضا قبلاً مورد توجه کشور‌هایی از جمله ایالات متحده و ژاپن قرار گرفته بود. به گزارش شین هوا، چین انرژی خورشیدی مبتنی بر فضا را به عنوان یک برنامه تحقیقاتی مهم در سال ۲۰۰۸ ذکر کرد. آکادمی فناوری فضایی چین (CAST) در سال ۲۰۱۹ ساخت پایگاه آزمایش در شهرداری چونگ کینگ برای تحقیق در مورد انتقال انرژی بی سیم با قدرت بالا را آغاز کرد.

مسیر جدیدی برای Long March 9
وسیله نقلیه پرتابی که قرار است این کار را انجام دهد Long March 9 است. این پرتابگر پس از سال‌ها مطالعه و توسعه فناوری، بهار امسال تاییده رسمی دولت چین را به دست آورد. با توجه به ارائه از Long، ممکن است این طراحی تغییرات اساسی داشته باشد.

طراحی قدیمی Long March 9 متشکل از یک مرحله هسته به قطر ۱۰ متر با چهار تقویت کننده جانبی با قطر پنج متر با استفاده از موتور‌های YF-130 تراست است که قرار است با چشم انداز یک هسته واحد با قطر ۱۰.۶ متر که از یک مجموعه ۱۶ موتوره جدید و یک نازل YF-135 برخوردار است، جایگزین شود.

نیروگاهی عظیمی که چین قصد ساخت آن را در فضا دارد

ظرفیت بار از ۱۴۰ تن به مدار کم زمین (LEO) به ۱۵۰ تن، از ۵۰ تن به تزریق ماه (TLI) به ۵۳ تن افزایش می‌یابد. نسخه دو مرحله‌ای به LEO راه می‌یابد در حالی که نوع سه مرحله‌ای مدار‌های بالاتری را ارائه می‌دهد. انتظار می‌رود پیکربندی جدید موتور برای قابلیت استفاده مجدد در مرحله اول بسیار مناسب باشد. چنین توانایی‌هایی برای پروژه انرژی خورشیدی مبتنی بر فضا مورد نیاز است.

گفتنی است که از دیگر تحولات انجام شده توسط Long می‌توان به برنامه ریزی برای هواپیما‌های فضایی و اولین تلاش برای بازیابی Long March 8 مارس در سال ۲۰۲۲ اشاره کرد. با توجه به نسخه‌های قبلی، پیش بینی می‌شود آزمایش های مرحله اول در سال ۲۰۲۱ انجام شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین